Див популизъм и пълно неразбиране за това какво трябва да представлява наказателната политика на една държава. Това е най-краткото определение за идеята да се вкарват в затвора шофьорите, заловени да карат с превишена скорост в населено място.
Предложението за новата крайна мярка в Наказателния кодекс беше внесено още миналата година от над 70 депутати от управляващата тогава коалиция от партии. При това в още по-строг вариант – предвиждаше се шофирането с превишение на разрешената скорост с над 60 км в час на който и да било път в страната да бъде наказвано с до три години затвор. Впоследствие, при разглеждането в комисиите, нормата бе чувствително смекчена: възможността да се приложи наказателна репресия върху шофьорите остана само за превишена скорост вътре в населените места.
Текстът мина на първо четене без проблем. Но при второто му разглеждане във вторник (15 ноември), по време на извънредното си заседание след изборите, депутатите затънаха в двучасов дебат. И се оказа, че част от вносителите на проекта дори са "преживели душевен катарзис" и вече не стоят зад него.
Въпросът всъщност не беше в това дали трябва, или не да има наказание за това нарушение – две мнения няма, че е нужно. Спорът беше какво да бъде това наказание. Дали заради превишената скорост е нормално да се влиза в затвора? И ще стигнат ли затворите за всички, които камерите могат да пратят натам.
С тази мярка само ще направим полицаите по-богати. Защото ако шофьорите са поставени пред избора дали да бутнат рушвет, или да влязат в затвора, ясно е какво ще предпочетат, убеден е Емил Димитров-Ревизоро. И припомни, че само от началото на управлението на ГЕРБ правилата за движение по пътищата са променяни 25 пъти. Но от това нито е спряло безобразното шофиране, нито жертвите му са намалели. "Какво си мислите, че ще стане, ако с тази норма прехвърлите проблема от КАТ в прокуратурата?", реторично попита Ревизоро.
След два часа чесане на езици привържениците на криминализирането на шофирането с висока скорост в парламента чувствително оредяха – до цифром и словом 15 човека – толкова в крайна сметка гласуваха за превръщането му в закон. Всичките им останали колеги бяха или "против", или "въздържал се".
Така следизборният депутатски "катарзис" отърва шофьорите от затвор за превишаване на скоростта. За сметка на това депутатите приеха нов текст в НПК, според който занапред прокуратурата, а и съдът ще могат да отнемат правото им да сядат зад волана, ако бъдат обвинени в катастрофа, отнела живот или нанесла средна телесна повреда. Същата мярка за принуда ще се прилага и за автомобилните хулигани, които също се сдобиха със специален престъпен състав в Наказателния кодекс. Според него ще бъдат наказвани с до пет години затвор за хулигански деяния, извършени при управлението на автомобил.