ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Семейството и колегите ми ме зареждат позитивно

клм

Любомир Пунчев е роден през 1970 г. в гр. Видин. Завършва Университета за национално и световно стопанство (УНСС) през 1994 година. Има над 20 години опит в банковата сфера. Неговата кариера започва през 1993 г. в Българска външнотърговска банка (по-късно преименувана в Булбанк) като икономист в отдел "Документарни операции", по-късно става специалист "Краткосрочна ликвидност" и директор във видинския клон на банката. Той има магистърска степен – Международни икономически отношения от УНСС, София. През 2011-а завършва магистратура TRIUM EMBA (Executive Master of BA), съвместен проект на LSE, London, HEC, Paris и University of New York. През 2001 г. заема позицията  директор "Банкиране на дребно" в Булбанк (по-късно "УниКредит Булбанк") и е член на управителния съвет до 2010-а. През януари 2011 г. е назначен за директор „Продажби” в „Банкиране на дребно в ЦИЕ” в "УниКредит Австрия". Продължава международната си кариера като директор „Банкиране на дребно” и член на управителния съвет на Укрсоцбанк, Украйна, част от европейската група "УниКредит". Любомир Пунчев се присъединява към "Банка Пиреос България" през януари, 2016 г. като генерален директор с ресори "Банкиране на дребно", "Клонова мрежа" и "Малки и средни предприятия". Понастоящем е избран за изпълнителен директор и член на съвета на директорите на "Банка Пиреос България".

 

Г-н Пунчев, имате над 20 години опит в банковата сфера. Какви са най-сериозните предизвикателства, с които сте се сблъсквали в досегашната си кариера?

– Развитието ми в банковия сектор започна през 1993 година. Постъпването в банката на първия ми работодател беше истинско предизвикателство. Причината е, че председателят на финансовата институция следваше политика да си намира кадрите директно от университетите, за да "чертае на бял лист". Четири години по-късно станах директор на клона на банката във Видин. Това беше една свръхкризисна година, последвала фалитите в банковия сектор. Започнахме с огромен екип и с първите ни счетоводни баланси отчетохме огромна загуба. Стъпихме последни на  местния пазар, но в рамките на година и половина успяхме да привлечем голяма част от бизнеса. Три години по-късно бяхме банка №2 в града със сериозен депозитен и кредитен портфейл. След това ми предложиха да ръководя "Банкиране на дребно", което тогава бе напълно непознат ресор в България. Започнах през януари 2001 г. и веднага се захванахме да правим "ритейл". За нас това беше огромно предизвикателство, тъй като трябваше да променим тотално манталитета на екипите ни, а това е дълъг процес. Тогава бе табу служител да позвъни на клиент и да му предлага услуги или продукти. Трябваше да организираме и да мотивираме хората ни в една нова среда, за да постигнем планираните бизнес цели и да променим облика на банката. И през 2011-а, когато тръгнах за Виена, смятам, че оставих една много добре развита ритейл организация на банковия пазар.

В "Банка Пиреос" сме в напълно различна среда с различна философия и подходи, но със същите предизвикателства и цели: да сме успешни, не само в ритейла, и да заставаме все по-близко до клиентите.

Лесно ли се управлява ресор като "Банкиране на дребно"?

– Ритейл банкирането предполага до голяма степен индустриализация и за да го правиш успешно, трябва да управляваш три основни компонента.

Най-важни са хората – и това се отнася както за колегите, така и за клиентите.

На второ място са процесите – те трябва да са ясни и разбираеми за всички, да стават бързо, лесно и оперативно. На трето място са технологиите, които изцяло промениха ритейла, например чрез мобилното банкиране.

Клиентът вече иска да е в състояние да контролира нещата, да банкира и да управлява финансите си когато и както желае. "Лесно или трудно" са относителни понятия. Затова управлението на този ресор е предизвикателство и удоволствие. 

Имате магистратура към LSE, London, HEC, Paris и University of New York. Разкажете ни повече за нея.

– Самата магистратура EMBA е по програмата на TRIUM на три водещи международни университета – New York University Stern School of Business, London School of Economics and Political Science и HEC Paris School of Management. Започнах я през 2009-а и продължи две години. Предизвикателство е изобщо да влезеш в тази програма, преди това минах през три интервюта и подготвих пет есета. Преподавателите  бяха на изключително високо ниво – като Асват Дамодаран например, специалист по корпоративни финанси, който е сред най-добрите оценители на активи в света. Той пръв позна цената, на която ще се продават акциите на Facebook няколко месеца преди първичното публично предлагане на ценните й книжа на фондовата борса. Бившият главен изпълнителен директор на Louis Vuitton Венсан Бастиен ни преподаваше "Стратегия в света на луксозните стоки". Учебната подготовка включваше и теория на водене на преговори, изразена в математически формули. Преминаването през един такъв двугодишен цикъл на обучение изисква силна дисциплина и гъвкавост в личен и професионален план – като например ставане преди 5.00 часа сутринта, за да уча и след това – в офиса на работа. В събота и неделя реализирахме видеоконферентни връзки – в групата бяхме хора от различни националности и тъй като всички бяха в различни часови зони, почти денонощно бяхме пред компютрите. В България също имам колеги, завършили TRIUM, и поддържаме контактите си.

Какво научихте за банковото дело от работата си в Австрия и Украйна?

– Във Виена бях ръководител на отдел "Продажби" за Централна и Източна Европа и създадохме много добър екип. Там започнахме да реализираме проекта Branch of the future, на който бях проектен мениджър и в голяма степен автор на модела. Избрахме България за пилотна страна и докато внедрявахме концепцията у нас през 2012-а, заминах да работя в Украйна. Там мащабите са много по-големи, но кризата (2008-2009 г.) бе оставила сериозен отпечатък: фокусирахме се върху дигиталните канали  с цел оптимизация на мрежата, електронното банкиране, автокредитирането – много успешен продукт за този пазар. Но с Майдана през 2014-а започна още по-мащабната криза в сектора и трябваше отново да пренастройваме стратегията – затваряне на клонове, почти пълно спиране на кредитирането, реална загуба на цели екипи в Крим и Донбас.

Защо избрахте да се присъедините към екипа на "Банка Пиреос България"?

– С мениджмънта на "Банка Пиреос" започнахме комуникация доста преди да се върна в България. Изглежда, начинът ми на работа им допадна, защото ми направиха предложение, на което не можеше да се откаже. А именно динамична и интересна работа. "Банка Пиреос" е много добре балансирана като клонова мрежа и притежава базата, върху която да се надгражда. Направи ми впечатление, че клоновете са отлично подредени за развитие и разширение на ритейл бизнеса. Служителите са много ентусиазирани и лоялни, което е прекрасен актив. За една година успяхме да променим доста неща. Сега изграждаме нов модел на отношения с клиентите си, като установяваме една по-активна връзка с тях. Клиентът е нашият фокус. "Банка Пиреос" има висок индекс на удовлетвореност на клиентите си и за нас е предизвикателство да го запазим и увеличим. Банкирането на дребно дава висока възвръщаемост на капиталите, но и изисква повече усилия, защото обемите са малки. Предстои модернизиране на кредитната ни скор система, което също ще подобри качеството на банкиране. За 2017-а планираме сериозно подобрение на нашите дигитални канали, въпреки че нашият Уинбанк (онлайн банкиране на банката) е сред най-добрите на пазара. Затова искаме да се върнем там, където ни е мястото – в първата половина на топ десет.

Как ще развивате ритейла на "Банка Пиреос"?

– Ще дообогатим клоновата мрежа, тъй като все още има места, където не сме представени. Фокусираме се върху клиента чрез relatiоnship мениджмънт, засилване на търговската активност в клоновете ни, активизиране на фирменото кредитиране с фокус върху малкия бизнес. Но големите резерви са в дигиталното и онлайн банкиране, които вече са основни канали. Инсталираме и първите пет  "кеш ин" автомати за автоматични разплащания.

За Вас казват, че сте много позитивен човек. Как се зареждате с положителни емоции?

– Положително ме зареждат предимно колегите ми, както и съпругата ми Ярослава, която е изключително позитивен и усмихнат човек. Също и моите двама тийнейджъри Константин и Михаела, с които няма как да си негативно настроен. Те са съответно на 17 и 14 години. Позитивна енергия ми носят и промените, които предстои да направим. 

Обичате ли да пътувате и кои са Вашите любими кътчета у нас и по света?

– Много обичам да пътувам, особено с кола, защото така си почивам. Всяка година посещаваме Австрия или Италия или Швейцария за ски. Редовно пътувам до Виена, обичам да се връщам и в Украйна – прекрасна страна с много добронамерени и сърдечни хора… и невероятна кухня.

Бихте ли ни разказали нещо повече за семейството си?

– Константин учи в Класическата гимназия и определено има афинитет към историята, философията. Разказва ми интересни истории от училище, а аз се стремя да не досаждам със съветите си, но невинаги успявам. Михаела е във френската гимназия, но е много по-потайна от брат си – там не мога да пробия. За съжаление и двамата са твърде често в дигиталния си свят и най-голямото предизвикателство е да ги извадим от там и да си говорим, но… Иначе всички често пътуваме из страната, както в Сърбия и Гърция.

Спортувате ли, с какви хобита запълвате свободното си време?

– Всяка сутрин тичам по няколко километра в парка до нашия дом. Обичам да карам ски, както и да плувам. Харесвам българските ски курорти, но веднъж годишно ходя до Австрия или Италия. Миналата година например бяхме в Пампорово и на Нова година карахме ски на "Снежанка" при температура -20 градуса. Като хоби бих определил гледането на филми за животни по Nat Geo Wild, с които релаксирам и свалям целия стрес. Със сина ми ходим на кино "по мъжки", а с Миши и много търпение – във Forever 21. Често сме и на рок концерти – голямата ми страст.

Как ще прекарате коледните и новогодишните празници?

– На Нова година с жена ми и децата ще отидем за два дни в прекрасен хотел близо до София. Съпругата ми се е амбицирала да посрещнем подобаващо двете Коледи вкъщи – българската и украинската – майстор е на невероятни украински специалитети – два вида борш, вареники, деруни и много други вкусотии с трудни имена.

Какво ще си пожелаете за Новата година?

– Пожелавам си само здраве, а на любимите си колеги от "Банка Пиреос" здраве и търпение, за да преминем успешно през предстоящите промени. Следващата 2017-а ще е изключително важна за банката, защото новият ни модел на банкиране е свързан с много нови процедури, нови продукти, учебен процес, пътувания… Искам екипът ни да  повярва, че може, за да направим заедно нещата по-добри!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избори 2 в 1 са добра алтернатива за страната?

Подкаст