Националната програма за саниране е истински бюджетен фантом. Още от нейното стартиране се говореше за сума от 1 млрд. лв., но дълго време от очите на данъкоплатците убягваше схемата, по която тази програма ще се финансира. Първо се говореше за европейски средства, а после заработи схемата с финансиране, осигурено от Българската банка за развитие чрез предоставянето на държавна гаранция. Това написа в анализ икономистът Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
Въпреки че програма вече се изпълнява, остава впечатлението, че данъкоплатецът не знае, че именно той финансира санирането. Най-вероятно не знае и че сумата вече е умножена по две. Преди да стигнем до гласуваното тази седмица използване на част от излишъка за финансиране на програмата, обаче, нека онагледим как работи схемата към момента.
Стъпка 1: ББР се финансира от чужбина чрез държавна гаранция. Даването на държавна гаранция общо взето гарантира лесното набиране на ресурс. Досега е ратифициран заем за 300 млн. лв. от Банката за развитие на Съвета на Европа (20 април 2016 г.). Предстои и гласуване в парламента за ратифицирането на заем за 200 млн. лв. от Кредитанщалт фюр Видерауфбау (КфВ). Към тези два заема прибавяме и предоставената възможност за държавна гаранция за ББР от 500 млн. лв. в Бюджет 2017. Общо това са въпросните 1 млрд. лв., които ББР следва да набави от чужбина чрез държавни гаранции.
Стъпка 2: ББР отпуска финансиране (тоест помощ) на блоковете. Финансирането от ББР спокойно може да се нарече помощ, тъй като то на практика няма да се връща от собствениците в блока – санирането в този смисъл е безплатно. Данни от регистрите на ББР показват, че към момента има договорено финансиране за 780 млн. лв., а текущо усвоената сума е 300 млн. лв. Последното не е случайно, тъй като усвоената сума съвпада с въпросните 300 млн. лв. от Банката за развитие на Съвета на Европа. Другите 200 млн. лв. от КфВ чакат своята ратификация.
Стъпка 3: Активира се държавната гаранция и данъкоплатците плащат на ББР, която връща ресурса на чуждите инвеститори. Последната стъпка е тази, която вече бърка в джоба на данъкоплатеца. Понятието „държавна гаранция” по принцип предполага, че това е някакъв защитен механизъм – ако длъжникът не плати, тогава държавата плаща. В случая не е така. В постановлението на МС е записано, че гарантът (тоест държавата) на практика винаги плаща, тоест на данъкоплатците няма вариант да им се размине.
Видно от тези три стъпки е, че държавата плаща изцяло за санирането, като ББР е просто разпределителна гара – осигурява ресурса, който после данъкоплатците връщат. Развитието от тази седмица обаче прави нещата още по-интересни. Правителството гласува 1 млрд. лв. от излишъка да отидат за саниране, тоест това да е директен бюджетен разход. Въпросът е дали това покрива този 1 млрд., привлечен от ББР или е нов милиард?
Ако приемем, че е първото, то фискално нещата изглеждат доста странни. На практика, държавата ще е предоставила ресурса от държавната гаранция преди да е поето задължението. В този вариант ще се обезсмисли ратифицирането на втората гаранция. По-вероятно обаче е второто. Ще похарчим 1 млрд. лв. от излишъка за саниране, като в същото време ББР ще продължи схемата с нейният си 1 млрд. лв. по държавните гаранции. Данните от програмния бюджет на регионалното министерство подкрепят подобна теза. Според данните в този документ, за 2016 г. ще бъдат завършени сгради за общо около 500 млн. лв., а за 2017 г. ще бъдат разплатени други над 1,3 млрд. лв. Общо сумата отива към 2 млрд. лв., тоест 1 млрд. от ББР по държавни гаранции и 1 млрд. от излишъка за 2016 г. Ако през следващите дни парламентът ратифицира гаранцията по заема от 200 млн. лв. за ББР от КфВ, то нещата ще са повече от ясни.