Да гледаме мач или филм? Да пуснем ли детски канал за децата или поредния сапунен сериал? Дали да проследим колонизирането на Марс по National Geographic, или големите битки от Втората световна война по Discovery? Ситуацията отдавна вече не е като едно време, когато имаше само първа и втора програма. Сега изборът на дигитално съдържание е огромен, а с това и претенциите у дома стават много повече. Една от водещите сателитни платформи в Европа SES ASTRA, която има своя дъщерна фирма и у нас, представи неотдавна свое проучване за нагласите на българския пазар. Изненадващо донякъде мнозинството от нашите зрители определят наличието и броя на каналите с висока резолюция (HD) като ключов фактор за избор на телевизия. HD е от голяма важност (за 34%) или от значителна важност (за други 35%). Отношението не се променя и при избора на доставчик – 70% от българите смятат, че HD е по-скоро много важен фактор.
"Българският пазар се развива и е силно конкурентен. Повечето от зрителите днес имат достъп до повече от един телевизионен доставчик и могат да избират по-високото качество и по-големия брой достъпни телевизионни канали. Потребителите са добре информирани за последните новости в бранша, съдейки по търсенето на съдържание с висока резолюция (HD), а UHD (бел. ред. – ултрависока резолюция) вече демонстрира голям потенциал", изтъква Михай Урсои, генерален мениджър на ASTRA за Румъния, България и Молдова. Впрочем, макар и съвсем бегло, тази тенденция бе отбелязана и в последния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2015 година. В него се посочва, че все по-усъвършенстваните телевизионни приемници и качеството, което те осигуряват, дават отражение върху услугите, предлагани от повечето от доставчиците на телевизионно съдържание. Казано директно, през 2015-а броят на предприятията, предоставящи HD канали, е 118, или 42% от всички действащи в страната, а година по-рано този дял е възлизал на 36.5 на сто.
Излиза, че българите сме много сериозни телевизионни консуматори. Урсои обяснява, че 44% от запитаните гледат по 2-3 часа телевизия през работните дни. Около една трета (31%) са заявили, че прекарват между 4 и 6 часа пред екрана, а един на всеки осем твърди, че гледа телевизия повече от 6 часа дневно. Тенденцията се запазва и през уикенда – 25% от запитаните отговарят, че тогава гледат между 2 и 3 часа, а 40% от 4 до 6 часа.
Какво обаче предпочитат да гледат мъжете и какво жените по каналите с висока резолюция? Интересното е, че въпреки изобилието от футболни срещи, бойни спортове, автомобилизъм, та дори и немислимото до неотдавна представяне на живо на "извънземните" от NBA, в предпочитанията на силния пол спортът остава на второ място с 53%, изпреварен с 2 пункта от филмите и сериалите. След това се нареждат документалните програми (38%), които с реалистичните си и много качествено направени поредици събират все по-голяма зрителска аудитория и оставят зад себе си новинарските емисии (31%).
Колкото до дамите, там сериалите и филмите са абсолютен фаворит със 72 на сто. Все пак 42 на сто дават предпочитанията си за канали като National Geographic и Discovery, след което с 40% идват новините, а реалити форматите са предпочитани от 36 на сто от зрителките.
Няма какво да се лъжем, качеството струва пари. Сегашната политика на почти всички телевизионни оператори е да предлагат няколко HD канала, включени в пакета, който е избрал клиентът им, като тяхната бройка нараства правопропорционално с плащаната цена. Спортните канали, излъчващи футболни мачове, както и филмовите на HBO се тарифират допълнително с 5 до 15 лева месечно. Според проучването на ASTRA удовлетворението на българските потребители от включените в пакетите им HD канали се оценява с 3.8 по скалата от 1 до 5, но само една четвърт биха платили повече за допълнителни канали с висока резолюция. На въпроса колко повече, българите биха дали по 3.3 евро за още пет HD канала по избор и 4.4 евро за още 10 програми. Но едно е сигурно – конкуренцията в този сегмент е все по-голяма и големите кабелни, сателитни и IPTV оператори, борещи се за "обичта" и левчетата на клиентите си, са принудени да обръщат все по-голямо внимание на предлаганото качество. От което потребителят само печели.
любопитно
В България 38% от домакинствата имат по два телевизора, 29 на сто – по три приемника, 20% са само с един, а 13 на сто са декларирали, че имат повече от четири.
61% от мъжете и 49% от жените планират следващия телевизор, който закупят, да бъде с full HD възможности.
На въпрос “Какво би ви накарало да си смените доставчика на телевизия, освен цената?” цели 30% от българите отговарят, че това е възможността за достъп до любимите канали на смартфон, таблет или лаптоп. За 25% повод би била възможността да гледат телевизия с едно-единствено дистанционно, а 13% биха били привлечени от Video on demand услуга.