Хаос около председателството на ЕС

деница златева

България е напът да стане за резил с председателството си на Съвета на ЕС през първата половина на 2018-а, но вместо да бие камбаната, служебното правителство се захвана с обществените поръчки. От "бомбастичните" разкрития за нередности при стотина от общо 11-те хиляди процедури е почти сигурно, че няма да излезе нищо. Но липсата на адекватна инфраструктура, транспорт, преводачи и места за настаняване за стотиците еврочиновници, които ще се изсипят у нас само след 10 месеца, несъмнено ще има широк отзвук и ще се помни дълго. 

Фактите са налице – отчетът за изпълнение на плана за подготовката на българското председателство бе публикуван тези дни. Само че служебният премиер Огнян Герджиков предпочете да говори за други неща, вместо за констатациите в него. И стана така, че димките с публичните търгове скриха пожара около един много важен ангажимент на държавата. 

Досега се знаеше, че има сериозно забавяне при ремонтите на НДК и "Дом 2" в Бояна, където ще бъдат провеждани част от евросъбитията. Но отчетът разкрива и редица други проблеми. Оказва се например, че все още не е определен екипът на председателството, макар според разчетите това да е трябвало да се случи още през ноември 2016-а. Липсват 12 председатели, 19 заместник-председатели и 14 национални делегати, което е точно половината от предвидения 90-чпенен състав. Ето защо няма и кого да изпратим в постоянното представителство на нашата страна в Европейския съюз, за да подготвя нещата.

Обяснението за този абсурден пропуск е, че имало чести промени в екипите по министерства заради текучеството на подготвени кадри и липсата на мотивация. Трудно нашите ведомства си разпределяли и отговорностите в работните органи на Съвета на ЕС. Но докато чиновниците ни се мерят по важност, времето минава и накрая може да се окаже, че всички вкупом са станали непотребни. Впрочем това изглежда твърде вероятно, тъй като обучението на малцината одобрени кадри също куца. Уж са наети фирми, платени са пари, но Институтът по публична администрация и Дипломатическият институт към външното министерство не били изготвили графиците. Още по-нелепото е, че там, където курсовете все пак са започнали (най-вече по терминологичен и комуникативен английски), включените служители не ги посещавали редовно.

Също през ноември 2016-а е трябвало да имаме готов календар на събитията, които ще организира нашето председателство. А на този етап нямаме дори и насоките за планиране на самите събития. Пропуснат е и срокът за анализ на вариантите за осигуряването на система за акредитация и регистрация на делегациите. Даже не са отпуснати пари за такава система, а според написаното в отчета, изглежда, ще възникне и допълнителна нужда за обезпечаване на модула по сигурността. Установено е също така, че структурната кабелна мрежа в НДК не покрива техническите изисквания за ползването на всички функционалности на предвидената система за регистрация, но няма яснота как ще се действа. Няма никаква информация и по въпроса с протоколното обслужване на делегациите.

Списъкът на неуредиците продължава със заключението, че още не е помислено за транспортирането на европейските гости из София и за тяхното настаняване. "Липсва решение за обезпечаването на необходимия брой шофьори и уреждането на техния статут, в това число и отговорна институция, критерии за подбор, правила на поведение, управление и координация на тяхната дейност…", пише в отчета. По принцип осигуряването на превозните средства и на шофьорите е ангажимент на НСО, но оттам вече обявиха, че не са в състояние да се справят със задачата. Служебният вицепремиер Деница Златева, която конкретно отговаря за председателството, заяви, че се обмисля възможността да бъдат използвани шофьори от армията, и ще е интересно да се види колко време ще отнеме този мисловен процес. Липсва и политическо решение какъв клас коли ще се ползват за трансферите на делегациите и дали ще е необходимо те да се купят или да се наемат. Що се отнася до настаняването, там пък не било уточнено какви процедури по Закона за обществените поръчки да се ползват. Не са разработени и предварителните договори с изпълнителите.  

Проблемите не са само от нехайство или разсеяност. По всичко личи, че предвидените за тази година 50 млн. лв. (от планираните общо 150 млн. лв. за подготовка и провеждане на председателството) няма да стигнат и ще се наложи отпускането на още средства от централния бюджет. Това като нищо ще ни прати в челната тройка по най-много похарчени пари за последните 15 председателства на Съвета на ЕС. Няма и как да е иначе, след като в бюджета на Министерството на външните работи не са предвидени средства за изпълнение на бъдещата Комуникационна стратегия. Което на свой ред поставя в риск обявяването, провеждането и изпълнението на обществените поръчки. Не е изключено поради остарялото си оборудване БНТ да не може да покрие изискванията за НD сигнал и съответно ще е необходимо провеждането на процедура за избор на друг национален излъчвател (host broadcaster). В бюджета на Министерството на културата пък до момента няма предвиден и лев за предстоящото реализиране на културната програма. А Столичната община е поискала пари за рехабилитацията на бул. "България", по който ще преминават кортежите от Бояна до НДК, но дори сумата да се намери, няма да има време за асфалтиране. Липсват средства и за създаването на общ координационен щаб по сигурността с достъп до системата за контрол на трафика. Сигурно "по една случайност" не е предвиден бюджет и за интегриране на съществуващите системи за видеонаблюдение и контрол на трафика. Не са разпределени финикийски знаци и за провеждане на централизирани обществени поръчки за кетъринг, сувенири, подаръци и др.

"Амбицирани сме да бъдем максимално стегнати във финансовото планиране и да се вместим в заложения бюджет от 150 млн. лв. за трите години. Има дейности, които на този етап не са финансово осигурени. Ще се опитаме да организираме разходите в рамките на бюджета", оповести Деница Златева. По думите й до две седмици, съвместно с министъра на финансите, в Министерския съвет ще бъде внесена актуализираната план-сметка. В нея ще бъдат обобщени финансовите искания на министерствата по линия на всяко едно от направленията на подготовката. "Установихме, че на този етап не са специфично определени средства за културна програма и комуникационна стратегия във външно измерение, както и за завишените изисквания по отношение на сигурността", допълни още Златева.

За капак на всичко липсва каквото и да е взаимодействие между различните ведомства. Показателно е, че министерствата на културата и на външните работи, Столичната община и НДК са подали поотделно информация във връзка с културната програма и така не се разбира дали всички заложени бъдещи дейности ще се организират съвместно, или всеки е нахвърлял каквото му хрумне. При това културната програма и Комуникационната стратегия за председателството са тясно свързани и е задължително да се разработват в синхрон…

За съжаление, вместо да се ускори, процесът по подготовката по-скоро ще се забави още – само след месец у нас предстоят нови парламентарни избори, които неминуемо ще доведат до нови рокади в администрацията. Виновни, разбира се, няма да бъдат посочени, макар да е ясно, че до средата на 2016-а отговорник бе Меглена Кунева, после Бойко Борисов пое лично кормилото, а сега начело е Деница Златева…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст