Материалът "Комедия от грешки при авиочиновниците", публикуван в бр.7 (1231) на в. "БАНКЕРЪ", предизвика сериозен интерес сред нашата аудитория, както и реакция от засегнатите страни. Потърси ни инспекторката от Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" (ГВА) Надя Тотева, която допуска до експлоатация самолета, около който се върти цялата история, а своята версия от далечна Америка пожела да изложи и собственикът му Михаил Петров. Междувременно излезе и окончателният доклад на Специализираното звено за разследване на авиационни събития към Министерството на транспорта за авиационното произшествие, случило се на 16 април 2016-а с въпросния самолет в землището на село Белозем, община Раковски, област Пловдив. Написаното в него не само потвърждава фактите, изнесени от "БАНКЕРЪ", но и добавя още няколко любопитни детайла за случващото се в ГВА.
Право на отговор
Михаил Петров, собственик на самолет PZL-Koliber 150
(Публикуваме писмото на г-н Петров с автентичния правопис, както е получено в редакцията.)
…В написаната от вас статия става ясно, че тук изобщо не се касае за една гледна точка както и, че този случай е по скоро парадоксален, отколкото реален, защото виновните викат дръжте виновника.
Ето и моята гледна точка. В годините в които Моето семейство е можело да си позволи самолет да поддържа и притежава, навярно лицето Коев (бел.ред. – Ивайло Коев е инспекторът от ГВА, спрял самолета от движение и изготвил доклад, където описва пропуските на колежката си Надя Тотева при предишната проверка. Впоследствие уволнен.) не и сънувало такива. Така че за пореден път некомпетентността му излиза наяве, както и жалкият му опит да клевети!!! В тази връзка искам да ви покажа протокол издаден от него самия след оглед на моя самолет който е първият частен в България и никога не е закупуван за каквито и да било дейности освен за хоби както и никога не са извършвани такива. Летателната годност не беше поддържана от 99 до 15 защото баща ми имигрира в Сащ. Изложеното в вашата статия за съжаление… далеч се разминава с истината. Също така ще ви приложа жалбата която съм подал, в следствие на която става видно, че лицето Коев по закон трябва да получи по 10 лева на човек когато е в командировка а той получава по 50, защо ще оставя на вас да прецените!!! Аз лично по негово настояване платих 150 лева за тримата човека от комисията както и разхода им за гориво който беше 70 лева по спомен. А по закон е трябвало да платя 30 лева за комисията и 70 лева за горивото. Също така ще приложа и снимков материал от който става видно, че двамата от трима члена на комисията си позволяват да извършват дейности абсолютно недопустимо и извън техните правомощия и компетенция защото те нямат допуск до този самолет за извършване на каквито и да било разглобявания, гресиране връзване на свински опашки по моя самолет. Нито пък ми стана ясно в качеството си на какви разглобяваха моя самолет. Те са единствените превишили правата си за съжаление. Ето затова аз подадох жалба срещу тях до директора им… В заключение на писмото ми до вас искам да изразя безкрайно силното си усещане за клевета и да ви помоля да спрете с опетняването на името ми както на една администрация и нейните служители!!! … Относно ГД ГВА аз лично считам, че в нея работят само професионалисти и хора милеещи за българската авиация започващи от Директора Иван Иванов (бел. ред. – вече бивш),който успя с много труд да събере един страхотен колектив стигащ в частност и до инспектор Тотева.
П.С.
… Приложено ви изпращам и документ който удостоверява, че самолета отговоря на типовият си сертификат. Също така искам да ви кажа,че звеното за разследване може да се изкаже само и единствено по въпроса за излизането на самолета от пистата а не по въпросите касаещи техническата и летателна годност на самолета защото те са извън техният ресор.
(До редакционното приключване на броя, както бе уговорката ни, не получихме нито писмената позиция на г-жа Тотева, нито на юридическия й съветник.)
Окончателен доклад на Специализираното звено за разследване на авиационни произшествия за случило се на 16 април 2016 година.
www.mtitc.government.bg/sites/default/files/uploads/zveno/avio-2017/final_report_lz_fda.pdf
Проверяващите на практика потвърждават изнесените от "БАНКЕРЪ" данни, че на 16 април 2016-а, по време на сватба, собственикът на самолет PZL-Koliber 150, регистрационни знаци LZFDA, решава да изпълни развлекателен полет с двете си деца и двама техни приятели. Когато констатира, че няма да може да отлепи самолетът в рамките на пистата, решава да прекрати излитанието, но (по негови думи) поради хлъзгавата трева въздухоплавателното средство напуска пистата.
Самолетът затъва в калта и по мнение на лица, присъствали на мястото на събитието, получава повреди по колесника, витлото, капотажа на двигателя, конуса на опашката, спукани са гумите. Лицата на борда на самолета не са получили наранявания. След случилото се самолетът е ремонтиран от лица, които нямат одобрение за извършване на подобна дейност. Основна причина за инцидента е, че пилотът към момента на събитието няма валидно свидетелство, даващо права за пилотиране на самолет.
От звеното обръщат внимание и на удостоверението за преглед на летателната годност на самолета с №BG-ARC-2567, издадено от ГД ГВА на 7 август 2015 г. (бел. ред. – от инспектор Надя Тотева). "При издаване на документите за летателна годност не е отчетен фактът, че към момента на издаване на документа ресурсът на двигателя по календарен срок е изтекъл и в техническата документация на самолета не са водени записи за пролетените часове от 16 юли 1998 г. до 6 август 2015 година. Няма записи в техническата документация на въздухоплавателното средство и за извършваното линейно обслужване", се посочва в доклада. Отделно, със запитване на ГД ГВА до производителя на двигателя на самолета – Lycoming, от 12 октомври 2016 г., е отговорено, че междуремонтният ресурс на двигателите е 12 години и той не може да бъде удължаван посредством инспекции. Независимо от този отговор на самолета е издадено удостоверение за преглед на летателната годност на 15 декември 2016 г. с валидност до 14 декември 2017 година.
"Като се има предвид изложеното, може да се посочи, че инспекторите от отдел Летателна годност на ГД ГВА неправомерно заверяват прегледа за летателна годност на самолет PZL-Koliber 150, регистрационни знаци LZ-FDA, сериен № 03900041 на 7 август 2015 година. Същият извод може да се направи и за издаването на удостоверение за преглед на летателната годност на въздухоплавателното средство с дата 15 декември 2016 година", категорични са проверяващите.
В края на доклада е направена и забележката, че в становище на главния директор на ГВА е оспорено квалифицирането на събитието като авиационно произшествие и трактовката на проблемите, свързани с летателната годност на самолета. В отговора си комисията препоръчва лицето, подготвило от името на директора на ГД ГВА писмото със становището по проекта за окончателен доклад, да мине изпит за компетентност да изпълнява функциите на инспектор по летателна годност поради показани непълноти в професионалната подготовка, които при изпълнение на задълженията му биха довели до застрашаване на безопасността на полетите.