"Едно от големите предизвикателства за банките е да предложат на клиентите си баланс между сигурност и бързина“, каза Левон Хампарцумян, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк по време на лекция пред ученици от Американския колеж в София.
"Никой клиент няма да чака 20 минути да бъде идентифициран, напримиер, ето защо банките постоянно оптимизират системите си за сигурност и наемат повече хора, които да работят в тези отдели", обясни банкерът. Според него това е типичен пример за изчезването на някои професии и появяването на нови.
Обсъдени бяха още и промените в банковия сектор и дали причината за тях е дигитализацията.
"Същината на банковия сектор не се е променила през последните 500 години, но промени като цяло има. Банките приличат много повече на ИТ компании. Освен това, работното време вече не носи ограничания. С помощта на онлайн и мобилно банкиране, всеки от нас има банка в джоба си", каза Левон Хампарцумян пред учениците. Те се интересуваха и от новите играчи на пазара във финансовия сектор.
"Новите играчи на финансовия пазар не са на всяка цена опасни или задължително конкуренция на банките. Те много се различават в структурата и в капитала си", обясни банкерът.
На въпрос дали банките са си взели поука след кризата през 2008 год., Левон Хампарцумян обясни, че има промяна в начина, по който се дават кредити, но има и много фактори, които е трудно да бъдат предвидени.
'В нашия занаят има така наречената криза на растежа. Като пример давам следната ситуация: Някой, който е бил успешен в управлението на един гараж, не е непременно успешен, когато трябва да ръководи 20 гаража. Така че дали един успешен бизнес ще остане такъв след като се разшири и увеличи капитала си, е въпрос за милион долара", обясни банкерът.
Лекцията на Левон Хампарцумян в Американския колеж е част от стратегическите усилия на банката в подкрепа на образованието и повишаването на финансовата култура сред подрастващите.