Нередности в Центъра за градска мобилност

Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева  участва в церемонията по въвеждане в експлоатация на 8 нови тролейбуса по линии на столичния градски транспорт

Управлението на общинските дружества открай време буди съмнения, но тази седмица Сметната палата удостовери черно на бяло, че в Центъра за градска мобилност на София цари, образно казано, нормативен и финансов хаос. 

Както всички предполагахме, одиторите са установили, че драстично увеличената през миналата година цена на билета за единично пътуване в градския транспорт въобще не е мотивирана. Липсвал и анализ на ефекта от това начинание. Според Сметната палата не може да се твърди с увереност, че поскъпването е в унисон с правилата за образуване на цената на билетите. Не били използвани и всички предвидени източници на финансиране на възложените транспортни задачи, в това число и приходи от дейността "Платено паркиране и принудително задържане", пише още в одития доклад, който обхваща периода 1 януари 2014 – 30 юни 2016-а. Казано иначе, прецакали са ни да плащаме повече. 

Открити са и множество други нарушения при управлението на общинското дружество. Експертите са категорични, че действията и решенията на Столичния общински съвет, който упражнява правата на Столичната община като едноличен собственик на капитала на "ЦГМ" ЕАД, не са ефективни и не предлагат устойчиво решение на проблема със системно формиращия се и натрупващ се недостиг на средства за разплащане. През последните три години ЦГМ има вземания за съответно 166 млн., 147 млн. и 150 млн. лв., които не са правилно доказани и осчетоводени. И ако операциите не бъдат признати и заверени, дружество може да се окаже във фалит. Освен това редът за отчитане на приходите от "Синя зона" не е бил достатъчно ефективен и в полза на интересите на фирмата.

Любопитно е и че в Центъра за градска мобилност няма ясно разписани правила за допълнителните възнаграждения на контрольорите и на екипите, които поставят "скоби" на неправилно паркиралите коли. Липсва и определен таван на допълнителните парични стимули, поради което някои служители са получавали по-високи заплати дори от членовете на съвета на директорите.

Общинското дружество не е спазвало и правилата при възлагането на обществени поръчки. В много от процедурите Сметната палата открива различни несъответствия, като дори е сключен договор с участник, който не отговаря на посочените в документацията изисквания. Пускани са и търгове за конкретни модели продукти, поставяни са ограничителни условия, не са посочвани минимални изисквания и т.н. На некоректни изпълнители пък не са начислявани неустойки, а от други са купувани по-големи количества от договорените. Сключвани са били и незаконосъобразни допълнителни споразумения към договори.

След като тези скандални разкрития станаха публично достояние, от Центъра за градска мобилност обявиха, че вече изпълняват голяма част от препоръките на ревизорите. Взети са решения за назначаване на съответните комисии, приети са вътрешни правила за управление на обществените поръчки, актуализиран е уставът за работа на дружеството и е изготвена стратегия за развитието му. Кметът на София Йорданка Фандъкова пък е назначила комисия, която да провери и актуализира договорите с транспортните оператори. Разбира се, пари на прецаканите няма да се връщат

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст