По предложение на Комисията по атестирането и конкурсите (КАК) Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет реши към предложенията за откриване на процедури на основание чл. 196 от Закона за съдебната власт, оправомощените лица по чл. 203, ал. 3 от ЗСВ да посочват правната материя на разглежданите от атестирания магистрат дела, както и да представят справка за периода, в който атестираният е работил реално в органите на съдебната власт, с оглед изискването на чл. 10, ал. 2 от Наредба № 2 за показателите, методиката и реда за атестиране на съдия, председател и заместник-председател на съда.
В мотивите към предложените указания КАК посочва, че тя на основание чл. 56 от Наредба № 2 определя атестационен състав, като в него се включват съдии, компетентни по правната материя на разгледаните от атестирания магистрат дела. Съгласно чл. 10, ал. 2 от цитираната Наредба се изисква минимум две години реално положен труд от магистрата като гаранция за провеждането на атестирането и постигане на заложената в закона цел – да се преценят качествата и професионалната компетентност на съдиите, чрез посочените в закона критерии.
Липсата на реално положен двугодишен магистратски труд се приема като отрицателна предпоставка за откриване на процедура по атестирането на магистрата
Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет обсъди и прие, че § 206, ал. 3 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (в сила от 09.08.2016 г.) е относим към съдиите, които имат придобит статут за несменяемост и проведени две периодични атестирания на основание чл. 196, т. 2 от ЗСВ.
Колегията се съобрази с представените от Комисията по атестирането и конкурсите мотиви, че съгласно посочената разпоредба съдия, прокурор или следовател, назначен до влизането в сила на този закон, не се атестира периодично след получаване по новия ред на две последователни положителни комплексни оценки по чл. 196, т. 3 от ЗСВ. Разпоредбата изрично предвижда всички магистрати да бъдат атестирани по новия ред, независимо от това, дали до влизане в сила на закона те са придобили статут на несменяемост и са атестирани периодично, или са съдии, на които до влизане в сила на този закон изобщо не е провеждано атестиране.
Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет обсъди и прие становище на Комисията по атестирането и конкурсите във връзка с обективната невъзможност младшите съдии, както и съдиите – членове на въззивни състави, да бъдат атестирани по специфичния критерий „умение за водене на съдебно заседание и съставяне на протокол“. Според него при атестирането и попълването на Единния атестационен формуляр на младшите съдии и съдиите, членове на въззивни състави, които не водят протокол, е необходимо да се поставят максимален брой точки по специфичния критерий „умение за водене на съдебно заседание и съставяне на протокол“, предвиден в чл. 199, т. 2 от Закона за съдебната власт, във връзка с чл. 36 от Наредба № 2 за показателите, методиката и реда за атестиране на съдия, председател и заместник – председател на съд, като тежестта се поставя върху словесните констатации (оценка) по този критерий за всеки конкретен случай.
В мотивите си КАК се обосновава, че съществува обективна невъзможност младшите съдии и съдиите, които са членове на въззивни състави, но не ги председателстват, да осъществяват посочените дейности по водене на съдебно заседание и съставяне на протокол, тъй като според процесуалните закони тези правомощия са предоставени единствено на председателите на състави. Съгласно чл. 83 от ЗСВ съставът се председателства от най-старшия по длъжност или ранг съдия. Правомощията му са разписани също в чл. 266, ал. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс и в чл. 273 от Гражданския процесуален кодекс, вр. чл. 141, ал. 1 от ГПК. КАК изразява становище, че младшите съдии и съдиите, членове на въззивни състави, които не водят съдебно заседание, не следва да бъдат ощетени при атестирането им, тъй като те обективно нямат вина за това, и ще бъдат поставени в условията на неравнопоставеност при атестирането и оценката им няма да отрази обективно притежаваните от тях професионални качества.