Шефовете на Хонконгската фондова борса уведомиха брокерските компании, че ще закрият търговската си зала и ще я преоборудват в представителен хол. От октомври цялата търговия ще се реализира дистанционно и в електронен вид.
Това решение назряваше отдавна. След откриването на борсата през 1985-а в помещението за наддавания се събираха до 500 търговци. Сега броят им е намалял до 30 и вместо обичайния шум и врява се е възцарила рядко прекъсвана тишина. С всяка година все по-малко брокерски структури изпращат свои представители в сградата. Електронната търговия е къде-къде по-практична.
Брокерите, много от които помнят раждането на борсата и са участвали лично в първите търгове, посрещат решението за закриване на търговската зала с известна тъга, но и с разбиране. В края на краищата това ги освобождава от плащането на скъпия наем за търговска маса.
Хонконгската фондова борса е втора по обем на операциите в света и безусловен лидер на един от най-стремително растящите финансови пазари в Източна Азия. Много нейни конкуренти в Токио, Франкфурт и други кътчета на света отдавна закриха търговските си зали. Но преходът към изцяло електронизирана платформа се удава много по-лесно на сравнително малките обекти. Големите стари борси се съпротивляват на този процес, защото традициите при тях са прекалено силни.
В този смисъл най-ярък пример е Нюйоркската борса, която е и най-голямата в света. Автоматизацията си е автоматизация, но всеки ден главната зала на Уолстрийт, както и преди 200 години, се изпълва с търговци с листове в ръце, които яростно викат и жестикулират. Борсовата търговия в Америка е мощен пласт от местната култура и в известен смисъл символ на американския начин на живот, от който никой не иска да се отказва.
Привържениците на търговията с "човешко лице" имат и съвсем практични аргументи в своя полза. Колкото и да е изненадващо, брокерите не правят много повече технически грешки от компютрите. Спецификата на работата е такава, че в залата попадат само най-пъргавите и съобразителните. На тях не могат да им попречат никакви хакери. И накрая, точно като при играчите на покер, търговците имат възможност да следят внимателно лицата на опонентите си.
Всъщност и в САЩ работните места във финансовия сектор намаляват с доста бързи темпове. През 2000 г. в отделението за търговия с акции на най-голямата инвестиционна банка в света Goldman Sachs са работили 600 служители. Към 2017-а те са намалели до двама. Търговците са заменени от сложни алгоритми, някои от които претендират за изкуствен интелект (програмите за самостоятелно обучение).
Уволнявайки едни служители, Goldman Sachs назначава други – инженери и програмисти, но така ли иначе броят на работните места е намалял три пъти. Това е изключително изгодно, защото заплатите на техническите сътрудници по правило са по-ниски. Освен това те заемат значително по-малко място, а наемите за помещения не са на последно място в списъка на разходите на най-голямата инвестиционна банката.
Goldman Sachs планира да разшири програмата си за автоматизация и в други сектори като търговията с валута и инвестициите. Сега във финансовата институция работят около 9 хил. човека като програмистите са една трета от целия персонал. Алгоритмите и роботите поемат все повече работа, която по-рано са вършели хора.
Определени сфери от дейността, особено свързаните с изграждането на отношения с големи клиенти, със сигурност ще запазят човешкия си облик. Но други области до голяма степен ще бъдат автоматизирани.