"Имаме две лявопопулистки партии, опрени на политическата мафия от местно до национално ниво в дейността си."
"Единство в дясно-център е възможно само в опозиция на режима на Борисов."
"Законодателството против корупцията се нарича Наказателен кодекс."
Г-н Кънев, падна първата министерска оставка в кабинета "Борисов 3". Разклаща ли се правителството, или ще се стабилизира?
– Не мисля, че има значение. Моето усещане е, че проф. Петров беше свален от ГЕРБ. Самият факт, че толкова бързо протече подаването и приемането на оставката, не оставя голямо съмнение. По-скоро е поредната операция на Борисов по стабилизиране на властта и демонстрация на сила, а не нещо друго.
Подготвя се и първият вот на недоверие срещу това правителство, и то заради корупцията. Той ще постави ли пред изпитание управляващата коалиция, или ще е "буря в чаша вода"?
– Това ще бъде елемент от публичния политически много фалшив, но много ефективен и за двете партии сблъсък между БСП и ГЕРБ. Те издигат до ниво на политически крясък една нормална конфронтация, съпровождайки я с тежък политически език, дори бих казал грозен български език. С много тежки и същевременно много кухи взаимни обвинения. Целта тук е ясна – българското общество да продължава да живее в представата, че единствените политически конкуренти в България са ГЕРБ и БСП. Това е много полезно и за двете партии от гледна точка на политическите резултати на избори. Но е много опасно за страната, защото те почти никъде не предлагат различни неща.
Всъщност имаме две лявопопулистки партии като политически действия и фразеология. И двете се опират на политическата мафия от местно до национално ниво в дейността си . И двете са изключително виновни за корумпирането на изборния процес, купуването на гласове, предизборните лъжи и контрола върху медиите. Естествено, ГЕРБ поради десетгодишната си доминация и близките си отношения с ДПС е в доста по-силна позиция.
Неотдавна парламентът прие на първо четене т. нар. антикорупционен закон на Министерския съвет. Ще има ли този път истинска борба с корупцията, или пак ще е само "прах в очите"?
– Ако коментирам с една дума – бошлаф. Хубава турска дума, възприета в българския език много отдавна. Дори законопроектът, който се предлагаше в предишния парламент от МС, така известният "законопроект Кунева", не можеше да се превърне в силен инструмент за борба с корупцията. След приемането му от втори опит на първо четене ние с колегата Гроздан Караджов внесохме множество поправки между първо и второ четене, които можеха да го направят някакъв, макар и слаб, инструмент за борба с корупцията.
Сегашните варианти – и този на БСП, и този на ГЕРБ, са напълно безпомощни, и те съзнателно са такива. Но искам да кажа, че корупцията не се бори със законодателство против корупцията. Законодателството против корупцията се нарича Наказателен кодекс.
Националният антикорупционен орган е прокуратурата, защото тя държи монопола върху преследването на престъпления и повдигането на обвинения. В този смисъл опираме до изключително скандалното изказване на правосъдния министър г-жа Цачева, че корупцията не била престъпление, или поне невинаги. Да, има дребни примери на нередно политическо поведение, което би могло да бъде определено като корупция, но не попада в състав на НК. Огромният проблем са престъпленията – кражби и подкупи, присвояване на публични средства, длъжностни престъпления при определяне на условията или резултатите от обществени поръчки, подкупничество в огромни размери. Това са много тежки престъпления. Те не могат да бъдат предотвратени с друг закон освен с наказателния закон.
Но тук ключова роля трябва да играе прокуратурата.
– Това е големият въпрос – дали българската прокуратура е готова да се бори с корупцията. Такава, каквато е от десетилетия насам, не от вчера, не от Цацаров. Отговорът е ясен – тя системно се проваля в тази своя задача. И на базата на опита, който вече имаме от натрупаните дела и казуси, спокойно можем да кажем, че тя се проваля съзнателно. И при Татарчев, и при Филчев, и при Велчев, и при Цацаров българската прокуратура съзнателно, умишлено не изпълнява функциите си на национален орган за борба с политическата корупция. Затова и отговорът е в реформата на самата прокуратура, а не в приемането на закони, които или ще останат мъртва буква, или ще се използват за нагнетяване на този политически скандал кой е по-корумпиран. И накрая в затвора не е никой.
ДСБ и "Да, България" от известно време говорят за обединение преди местните и евроизборите през 2019-а. Какво ще е то? Някакъв нов Реформаторски блок?
– Много е тежка задачата на политическото лидерство, особено в тези вечни процеси на събиране и разделяне в българското дясно-център, реформаторско, демократично. Вижте само колко термина се използват! И всеки, използвайки своя си термин, има нещо предвид. Дори това показва колко е сложно. Натрупани са недоверие, противоречия, в немалко случаи и лични омрази, колкото и да е нередно това да бъде фактор в политическия процес. Има и емоции, има и естествени идеологически разминавания в цялото това пространство, които не са малко. По тази причина задачата на лидерите е много тежка, почти непосилна. И не смятам, че е добре аз, който съм бил в тази роля, сега да се бъркам и да анализирам пред медиите. Помагам с каквото мога, искам това обединение да се случи. Същевременно си давам сметка (надявам се всички да си даваме сметка), че коалиция, съюз между ДСБ заедно с партньорите ни от "Нова република" и "Да, България", евентуално с техните партньори, с които се явиха на последните избори, е необходимо, но недостатъчно условие за консолидация на дясно-център извън ГЕРБ. И съответно за представяне пред обществото на една силна дясна алтернатива извън ГЕРБ. Много е важно – като първа стъпка, защото ние заедно – ДСБ, колегите, които бяха като представители на Гражданския съвет в парламента, кандидатът ни за президент Трайчо Трайков, цялата общност, която наричаме "Нова република", и, от друга страна, общността, която събра около себе си г-н Христо Иванов – даваме опозиционния облик на това явление. По тази причина е важно, че вече две от партиите от бившия Реформаторски блок – и ДБГ, и БЗНС, влизат в тази опозиционна реторика. Това означава, че групирането на "Да, България" и ДСБ дава своя резултат. Става ясно, че единство е възможно само в опозиция на режима на Борисов.
Новият лидер на ДБГ Димитър Делчев също говори за антиГЕРБ коалиция. Призовава структурите на десните партии по места да създават реформаторски общности за демокрация (РОД). Тоест вие правите нещо, те също правят друго нещо.
– Сигурен съм, че и други ще се опитват. Процесът е във фаза на прекипяване, на бушуване. И това е нормално. Всеки търси своята роля и своето място. Пак искам да кажа – много положително е осъзнаването, че подобно обединение е необходимо и може да бъде единствено опозиционно на това управление, което ни предлага ГЕРБ и което не се различава нито от идеите, нито от практиките на българските комунисти през годините. На второ място – идеята, представена от ДБГ на техния Национален съвет, звучи умно, тя не е куха. Остава да бъде, първо, искрена. И второ, да не се опитват да я промотират, да я представят пред обществото, пък и пред тези местни структури като партиен проект на ДБГ, защото това няма как да обедини хората. Всеки опит за вождизъм на процеси ще доведе до обратна реакция, и то не само от ДСБ и "Да, България", но и в рамките на самия Реформаторски блок, където достатъчно добре познаваме вътрешните напрежения. Хубаво е да има такава цел – десните активи, и партиите, и гражданските сдружения, и отделните индивиди, които искат да се противопоставят на модела, да бъдат обединени на терен. Това е хубава идея. Страх ме е от твърде шумното й рекламиране по националните медии да не я предотврати.
Тези дни Бойко Борисов лансира идеята да се премахне давността за престъпленията при приватизационните сделки? Това възможно ли е?
– Вижте, много е трудно да се обсъжда от професионален юрист юридическата терминология на ГЕРБ. Това е една степен на неграмотност, която ме вкарва в когнитивен дисонанс. Трагично е юридическото ниво на колегите, дори и на тези от тях, които са юристи, въпреки че в случая изказванията дойдоха предимно от лаици в материята. Престъпленията се определят в България по НК.
Престъпления, свързани с приватизацията, със сигурност е имало. И има до ден днешен, защото тя, приватизацията, си продължава. Тези престъпления обаче не са приватизационни престъпления. Това са длъжностни престъпления, понякога свързани с подкупи, понякога свързани с други състави на НК. Ако предлагат да падне давността изобщо за подкупи – добре. Ако предлагат да падне давността изобщо за престъпления по служба по чл. 282 от НК или за присвояване – добре. Това са възможностите. Има в НК няколко кухи състава, които са за конкретни престъпления, но осъществени в процеса на приватизация. Ами защо не в процеса на концесиониране? Да не би там да е по-малка корупцията? Хайде, да ги боднем ГЕРБ малко по болното място – защо не в процеса на обществени поръчки? Значи за министрите на Виденов, крали от масовата приватизация, да няма давност, а за кабинетите на Борисов, които крадат от обществени поръчки, да има давност. Да не говорим за самата идея да се отменя вече изтекла давност. Ясно е, че това не е възможно по конституция и по редица международни актове. Нека си прецизират юридическия език и след това можем да обсъждаме, защото всекидневно създават в българския парламент юридически хаос, който се връща на главата на всеки обикновен гражданин.
Радан Кънев е роден на 30 септември 1975 г. в София. Завършва столичната френска гимназия и право в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи като адвокат. През 2004 г. е един от учредителите на партия "Демократи за силна България", а през 2013-а е избран за неин председател. След предсрочните избори през март 2017 г. сдава поста на Атанас Атанасов, а той става негов заместник. Депутат в 43-ото Народно събрание и съпредседател на ПГ на Реформаторския блок.