Никой потребител не може да бъде принуждаван да прави разходи или да се чувства обвързан в договорни отношения с търговец само въз основа на обаждане по телефон или защото е присъствал на демонстрация на продукти в обществена зала. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред „Дарик” радио, където разясни правилата при сделки от разстояние и извън търговски обект.
„При отправяне на оферти по телефона, дори потребителят да е приел предложението на търговеца с всички представени условия, договорът не се счита за сключен преди да бъде подписан от двете страни. Понякога търговците се опитват да твърдят, че са налице договорни отношения, без да изпращат писмения текст. Ако потребителите не са достатъчно добре информирани за правата си, могат да се подведат”, разясни Маргаритов. Той припомни, че допреди няколко години законът е предоставял такава възможност, но впоследствие тя е отпаднала „предвид факта, че не се гарантира в достатъчна степен интересът на потребителя и може да бъдат правени произволни твърдения за това кой на какви договорни условия се е съгласил.”
Задължение на търговците е да информират всеки свой клиент още когато му предлагат своята стока или услуга, че може да се откаже от сключената сделка без някакви специални причини в срок от 14 дни, както и да удовлетворят претенцията му, когато е пожелал да се възползва от това свое право. „Законодателят въвежда ограничения за упражняване на т. нар. право на отказ по отношение на някои групи стоки. Най-типичните случаи са за изработена по индивидуална поръчка стоки със зададени от клиента характеристики. Или стоки, които не могат да бъдат върнати поради здравословни и хигиенни съображения. Също – когато продуктите са на интелектуална собственост и са били употребявани, тъй като тогава не би могло да бъде защитено правото на автора”, даде примери Маргаритов. Следва обаче да се има предвид, че съществува забрана определени продукти да бъдат търгувани по такъв начин като лекарствените средства, които подлежат на регистрация и е необходимо специално разрешение за продажбата им на определените за това места.
„При наши проверки и по повод жалби на потребители във връзка с отправяни по време на презентации примамливи анонси за покупка на определени стоки с благотворно влияние върху здравословното състояние сме констатирали случаи, в които продуктите не притежават такива характеристики. Освен това, ако имат претенцията, че са лекарства или производни на лекарствените средства, то не би могло да бъдат предлагани на такъв тип презентации”, посочи Маргаритов. Той даде пример и с основно насочените към по-възрастните хора телефонните обаждания на представителите на телекомуникационните компании с обещания за поевтиняване на абонаментните планове, повече безплатни минути, по-изгодни условия, а впоследствие се оказва, че договорът предвижда съвсем друго. „Използва се това, че тези хора се доверяват и подписват договора, без да го изчетат внимателно или съзнателно са им поднесени текстове с много дребен шрифт, за да ги затруднят допълнително. Така хората се виждат обвързани с договори, които са много по-неизгодни от това, което е било преди. Ако нашата проверка установи, че условията по подписания договор са по-тежки от тези, които са били дотогава действащи, това вече за нас е много сериозна индикация, че потребителят е бил заблуден”, подчерта председателят на КЗП.
Маргаритов обясни, че при сделките от разстояние и извън търговски обект всички потребителски права са на разположение на гражданите. Когато търговецът препятства упражняването им, Комисията е в готовност да реагира, да констатира нарушенията, да санкционира търговеца и същевременно да способства претърпелият вреди потребител да получи компенсация.