Нови изисквания към вещите лица, нови основания за заличаването им от списъците, по-високи възнаграждения и… уреждане на статута на експертизите, които се правят от отдел "Криминалистика" в Националната следствена служба и от мобилните центрове за разследване, които реално са под шапката на прокуратурата.
Това най-общо са новостите в предложения проект за промени в наредбата за вещите лица (Hapeдбa №2 зa впиcвaнeтo, квалификaциятa и възнaгpaждeниятa нa вeщитe лицa), който бе пуснат за обществено обсъждане във вторник (5 декември). Докладът към проекта е подписан от заместник-министър Десислава Ахладова.
Безспорно най-интригуваща от всички промени е тази, с която се урежда статутът на вещи лица за експерти на щат към прокуратурата. По една простичка причина: прокуратурата е една от страните в Наказателния процес, другата е защитата. Но защитата няма право да представя заключения от "свои" експерти. А освен въпроса за равнопоставеността на страните в процеса съществува и съмнението доколко обективни могат да са заключенията на експертите, които са на щат към едната от тях.
Защо се прави тази промяна става ясно от мотивите към проекта за промени в наредбата: "В структурата на Национална следствена служба (НСлС) има отдел "Криминалистика", създаден съобразно Закона за съдебната власт (ЗСВ). Отделът извършва криминалистически експертизи и подпомага работата на следователите при извършване на действия по разследването. Отделът се състои от експерти и специалисти със съответната квалификация, назначени на такива длъжности по Единния класификатор, утвърден от Висшия съдебен съвет, и се ръководи от началник, пряко подчинен на директора на НСлС и заместник на главния прокурор по разследването. Експертите от отдела се вписват в списъците на вещи лица и изготвят експертизи за нуждите на досъдебното и съдебното производство по наказателни дела. Експертизите се назначават по реда, предвиден в НПК, с възлагане на експерт-криминалист от отдела, който се определя от началника на този отдел. Служителите от отдел "Криминалистика" работят по досъдебни производства, по които разследването се провежда лично от прокурор или от следовател, като подпомагат дейността на съответните прокурори и на следователи, следствените отдели при Софийската градска прокуратура и Специализираната прокуратура и следствените отдели при окръжните прокуратури в страната. Със заповед на главния прокурор на Република България шест мобилни центрове за разследване са разпределени за нуждите на окръжните прокуратури в Бургас, Варна, Велико Търново, Пловдив, София и Софийската градска прокуратура. Утвърдени са и правила за работата на отделите "Криминалистика" и "Оперативен дежурен център" в НСлС и на мобилните центрове за разследване. В тях е предвидено, че по разпореждане на главния прокурор или на директора на НСлС и заместник на главния прокурор по разследването служителите от отдела извършват експертизи и оказват техническа и методическа помощ и по досъдебни производства, възложени на друг разследващ орган. Когато за извършването на експертиза е определено вещо лице, което е служител на МВР органите, назначили експертизата, заплащат на министерството и направените разходи за труд, консумативи и режийните разноски. В тази връзка е необходимо да бъде предвиден ред, по който ще бъде изплащано възнаграждение за извършена експертиза, когато за нейното извършване е определено вещо лице, което е служител на Прокуратурата на Република България. В този случай органите, назначили експертизата, следва да заплащат на прокуратурата направените разходи за труд, консумативи и режийните разноски, аналогично на реда, предвиден за заплащането на извършени експертизи от вещи лица – служители МВР…", обяснява се в доклада към проекта.
Другото важно предложение за промяна засяга бъдещите възнаграждения на вещите лица. Идеята е възнагражденията да се повишат от 2.3 на 3% от минималната работна заплата за всеки действително отработен от експерта час. Като за работа в почивни дни и официални празници надниците могат да се завишават и с 200 процента. Само че всичко това се предвижда да стане от… 1 януари 2019 г. нататък. Ако дотогава наредбата не претърпи други промени.
И за капак: изискванията към експертите не само остават високи, но дори напротив – стават още по-рестриктивни. От специалистите със средно образование ще се иска минимум десет години стаж по специалността, от магистрите – пет, а от бакалаврите – седем години. Изрично се въвежда възможността вещи лица да стават доценти или професори от висши училища, така и служители в МВР, минали през обучение в Академията на МВР и Института по криминалистика. Лекарите задължително ще трябва да са с призната специалност или ако нямат такава – да работят в структурата на болница, в която има съдебни медици. Старите изисквания към експертите: да са неосъждани, да не са под запрещение, да не са лишени от права, да не "осъществяват функции по правораздаване" и ако е чужденец – да има разрешение за постоянно пребиваване у нас.
Документите, които кандидатите да се впишат като експерти трябва да представят занапред, стават все повече и повече. И почти всичките бумаги, трябва да са "заверени" или нотариално заверени. Изискването за представяне на разрешение за достъп до класифицирана информация, срещу което вече възроптаха някои от специалистите, остава. Не е бутнато (за изненада на Бойко Борисов) и изискването да се представи свидетелство за съдимост – а уж държавата щеше да си проверява сама собствените регистри.
И още нещо важно: "отписването" на вещо лице от списъка заради допускани от него нарушения занапред ще става, когато има трайна невъзможност то да си изпълнява задълженията за повече от година (сега срокът е шест месеца). Освен това експертите ще бъдат заличавани при нарушаване на принципни положения като независимост, добросъвестност, обективност, спазване на професионалната етика и др. – досега наредбата допускаше това да става при "трайно поведение, което не отговаря на принципите". Остават и възможностите за санкция при многократни и безпричинни откази да се извършват експертизи и закъснения в предаването на заключенията.
За обсъждане на предложените изменения е предвиден 30-дневен срок. Проектът за промени в наредбата за вещите лица е съгласуван със съвета по реформата към правосъдното министерство, който го е приел "по принцип". Но дали точно с тези идеи ще се реши проблемът с все по-трудното намиране на вещи лица, без които правосъдието просто не може да функционира, е доста спорно.