Константин Арабаджиев присъства на връчването на меморандум от Европейската организация за защита на потребителите по повод Българското председателство на ЕС

КЗП-ЕС

Константин Арабаджиев, член на Комисията за защита на потребителите, присъства на пресконференция, на която председателят на Европейската организация за защита на потребителите (BEUC) Орян Бринкман връчи на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев меморандум за Българското председателство на ЕС.

„С днешното събитие България заявява, че защитата на потребителите ще е основен наш приоритет и ще направим всичко по силите си да придвижим законодателството напред, като ще работим в пълна координация с потребителските организации, както в Европа, така и в България”, обяви Манолев.

„България ще играе голяма и важна роля в предстоящия шестмесечен период по време на председателството на Съвета на ЕС. Лично аз очаквам приноса на вашата страна, тъй като очите на потребителите, а и на континента са насочени към България”, каза на свой ред г-н Бринкман.

В меморандума са изложени позициите на Европейската потребителска организация, които касаят интересите на потребителите и които ще бъдат обсъждани в Съвета по време на Българското председателство на ЕС. Фокусът до голяма степен е върху процесите на дигитализирането на икономиката и надграждане с мерки, които да гарантират правата на потребителите в тази променяща се икономическа среда и все по-широкото навлизане на цифровите технологии в ежедневия ни живот.

„Днес все повече хора пазаруват онлайн от различни европейски сайтове и те трябва да бъдат сигурни, че имат единни права и че не е нужно всеки път за всяка една покупка от различен сайт от различна страна да се налага да четат общите условия с онзи малък шрифт, който всички сме виждали”, заяви Манолев. Той подчерта значението и на текущия контрол, като посочи, че от началото на годината българската Комисия за защита на потребителите е извършила около 2500 проверки на онлайн търговци. Нарушения са установени в 12% от случаите, като те са предимно свързани с липсата на информация за търговеца, на координати за връзка с него, както и с препятстване упражняване правото на отказ от покупката в 14-дневен срок. „Една от темите в Меморандума, по които ще се работи в следващите периоди, е свързана с правата за сигурността ни онлайн – опасността от кибератаки, премахване на разликите при плащане онлайн в различни валути”, добави Манолев. Той увери, че екипът му е силно ангажиран с темите, касаещи потребителите, и е много активен по всички работни групи, като ще разчита и на партньорството с BEUC.

„Ние защитаваме каузите на потребителите, но също така сме полезни и за сътрудничеството между потребителските организации и институциите”, каза още г-н Бринкман.

Константин Арабаджиев от КЗП отбеляза, че BEUC е и партньор при повишаване квалификацията в областта на потребителската защита на експертите от функциониращия към КЗП Европейски потребителски център България, който е ангажиран с разрешаването на трансгранични спорове, а от година на година броят на разглежданите случаи расте.  

По време на пресконференцията г-н Бринкман обяви, че Европейската комисия подготвя нови предложения през пролетта на 2018г., свързани с т. нар. „нова сделка” за потребителите, за което се споменава и в меморандума. „Потребителите винаги трябва да имат право на решение по отношение на техните покупки и възможност за компенсация. И същите права, когато плащат с валута или с данни”, каза председателят на BEUC. Той посочи, че онлайн платформите причиняват доста проблеми на потребителите, тъй като по наблюдения на неговата организация, в последните години това е факт за всеки втори потребител.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст