Заради извънредната показност на акциите около болниците и аптеките няма как да не изглежда, че има и друга публична цел освен проверките. Проверките могат да бъдат извършени и без да са заявени по такъв шумен, гръмогласен начин. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" председателят на УС на Центъра за защита правата в здравеопазването д-р Стойчо Кацаров, според когото е възможно акциите да са свързани и с мораториума върху реимбурсирането на нови лекарства. От 180-190 държавни болници в едва 10-15 има явлението "болница в болница" допълни той:
Аз не очаквам, а и не е реалистично да се очаква, че министърът на вътрешните работи, главният прокурор и бившият заместник-министър на финансите ще извършат реформа в болничното здравеопазване. Между другото, всички тези констатации, които те направиха предварително на тази пресконференция, посочвайки възможни механизми на злоупотреби, наистина са известни отдавна и можеха да бъдат предотвратени по един много прост начин, ако например тези болници бяха приватизирани своевременно. Приватизацията им беше забранена още през 2001 година.
Абсолютно аналогична е ситуацията за държавните болници в момента към състоянието на държавните предприятия преди приватизацията 1995-96-97 година – на входа и на изхода са застанали фирми, приходите са в частните ръце, а разходите – за държавата.
Според мен това, което заместник-министърът описа, теоретично е възможно да се случи, но е абсолютно невъзможно да се случи в мащабите, които му се приписват. Ако това нещо може да стане за 200 милиона лева или няколкостотин милиона лева, това означава, че трябва да арестуват целия състав на Здравната каса и министърът на здравеопазването, и Агенция "Митници", и прочие. Няма как по този криминален начин да бъдат изнесени такива количества.
Заместник-председателят на НС д-р Нигяр Джафер също изтъкна, че проблемите в системата се дължат на самия модел, а обществото е подозрително при гръмко обявени по медиите активности: Проблемите са толкова сериозни, че хилядите медицински специалисти в системата също са скептични по въпроса за резултата. Най-лошо ще бъде това да се окаже балон, който да се спука без конкретни резултати и аргументирани обвинения, които да издържат в съда. Ако се случи обратното, ефектът ще бъде обратен – ще означава, че всеки може, на гърба на много пациенти, да злоупотребява, като ръководи лечебно заведение или пък ползва иначе законов начин за търговия, какъвто е случаят с паралелният износ. Може би трябва да кажем, че министърът на здравеопазването назначава директорите и бордовете на болници, които трябва да ги контролират.
По принцип няма законово основание за разкриване на дейност на частно заведение (на територията на държавно – бел.ред.), ако тази дейност се осъществява от държавното или общинско предприятие, обясни Джафер.
Лицензите се дават от министъра на здравеопазването, който и да е бил той през годините. Знаем, че се сменят бързо, но принципът е ясен, законодателят е записал този текст.
Джафер се съгласи с Кацаров, че ситуацията в болниците е близо до тази в държавните предприятия преди приватизацията: Фактически ние сме в такава ситуация, че можем да говорим, че са приватизирани дейностите. Това, че някой не е приватизирал още сградите, сградния фонд, не означава, че някои направления в някои лечебни заведения не са приватизирани. Ние обаче смятаме, че контролът ще дойде от единната информационна система за електронно здравеопазване, за движението на пациентите, от демополитизацията на Касата.