Търговията с Канада се измерва със скромните 108 млн. евро

Европейската комисия публикува карта с компаниите в ЕС

Българите, които обичат да пътуват по света, вече нямат нужда от виза, за да посетят със самолет Канада и да останат там  до 6 месеца с цел туризъм, бизнес или да гостуват на някого. Северноамериканската страна свали изискването като част от преговорите за търговското споразумение с ЕС, което стана известно с името СЕТА.

Българските предприемачи обаче могат да се възползват и от облагите, които им предоставя  този документ.

Преговорите и приемането на всеобхватното икономическо и търговско споразумение (Comprehensive Economic and Trade Agreement – СЕТА) за свободна търговия между Канада и Европейския съюз, към което се присъедини и България, бяха съпроводени с много "за" и "против" и у нас, и в страните от Стария континент. То влезе в сила на 21 септември, но се води активирано временно, докато приключи ратификацията му от националните парламенти на страните членки.
Така или иначе, въпреки вълненията около СЕТА, тя ще позволи премахването на 98% от търговските мита между ЕС и Канада –  ограничения ще има само за някои селскостопански продукти, за които беше договорено запазване на квотния режим. Все пак Канада е един от най-големите износители на земеделска продукция в света. Резултатът е, че производителите на 190 защитени търговски марки ще могат да се ползват от закрила на канадския пазар и да се продават под собствените си имена. Сред тях обаче не са розовото масло и горнооряховският суджук, а те са  единствените защитени в ЕС български марки. Преходни периоди ще бъдат въведени за либерализацията на търговията с някои чувствителни индустриални, рибни и селскостопански стоки.
Споразумението предоставя на предприятията от ЕС – независимо от техния мащаб, нови възможности за осъществяване на износ за Канада. То ще им позволи да правят икономии в годишен размер от 590 млн. евро – това е сумата, която плащат под формата на мита върху стоките, изнасяни за Канада.

Северноамериканската страна е 12-ят по големина търговски партньор на ЕС с 60 млрд. евро годишен стоков оборот и 30 мрлд. в областта на услугите. Инвестициите й в ЕС пък се изчисляват на 120 млрд. евро.

Числата за сътрудничеството между България и Канада са много по-скромни. След 2005 г. се наблюдава значително активизиране на двустранната търговия. Върхова до момента е 2012 г., когато е отчетен стокообмен от 180.5 млн. щ.д. (български износ за 136.1 млн. щ. долара и внос от Канада за 44.4 млн. щ. долара). В следващите години обаче положителната тенденция бе пречупена – това бе следствието от свиване както на експорта ни за Канада, така и на вноса от тази страна. Това намаление отразява отсъствието на доставки на меден концентрат – доскорро доминиращата  стокова позиция във вноса ни от тази страна. Това се случва, след като канадската компания "Дънди Прешъс" пренасочи  преработката му в други свои дъщерни фабрики в Намибия. Добрата новина за нас все пак е положителният търговски баланс през изминалите години.

Според наличните към момента данни двустранната търговия с Канада възлиза на 52.7 млн. щ. долара през първите шест месеца на 2017 г., което представлява увеличение от 10% спрямо същия период на 2016-а. Износът ни обаче намалява с 21% на годишна база  – в резултат основно на спад от 64% на годишна база при ламарините и листовете от мед. Понижението в експорта е съпроводено и от свиване с около 30% на стойностния обем на реализираните продажби на медикаменти и на временно консервирани плодове. Семената от слънчоглед бележат ръст от 45% през първите шест месеца на 2017 г., а  същевременно увеличение отчита износът на оптични влакна, хлебарските изделия, спортните артикули и отделни видове облекла. Вносът от Канада се увеличава с 50% на годишна база през периода януари-юни тази година. За този резултат е повлиял  главно  ръстът  от над четири пъти при доставките на меден камък, утвърждавайки водещото положение на тази стокова позиция в импортната листа.

В навечерието на гласуването на търговското споразумение СЕТА Европейската комисия публикува карта с компаниите в ЕС, които изнасят стоки и услуги за Канада. У нас те са 286. От всички тези износители 79% са малки и средни фирми. А списъкът включва компании от Софийския регион, които експортират животински храни, матраци, стени за катерене и други. Варненски фирми изнасят фолио и медикаменти, a фирми от бургаския регион търгуват с бутилирани масла и семена. Компании от Ловеч, Монтана и Благоевград също изнасят стоки за Канада. Страната е 11-ят най-голям бизнес партньор на България извън Евросъюза.

Европейската комисия е изчислила, че канадският експорт осигурява 6400 работни места у нас, а в целия Европейски съюз  те са  865 000.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст