Интересът на чуждестранните инвеститори към вложения у нас, макар и плах, се прояви и през изминалите дванадесет месеца. И обхвана един широк кръг от бизнеси. Но на пазара доминираха най-вече покупко-продажбите на бизнес имоти и в ИТ сектора. Повечето сделки са и малки по размер, но това е нормално за страната ни.
Разбира се, за всички 2017-а ще си остане годината на бизнес имотите. И не само заради парите, които се прехвърлиха между портфейлите на продавачите и купувачите. По неофициални данни преди края на годината става въпрос за над 850 млн. евро.
В рекордна сделка южноафриканският фонд NEPI Rockcastle купи столичния мол "Парадайс" за 252.9 млн. евро. А това го превърна в най-скъпия имот в България. Така той отне титлата от търговския център "Сердика", купен също от NEPI преди няколко месеца за 207.4 млн. евро. New Europe Property Investment влезе у нас още през 2016 г., като искаше да придобие и The Mall на булевард "Цариградско шосе" в столицата, но продажбата зацикли. Промени имаше и в сектора на търговските площи в страната. С нови собственици се сдобиха "Мол Варна" (вече "Делта планет Варна"), както и моловете "Галерия" в Бургас и Стара Загора.
ИТ секторът продължава да поддържа имиджа си на една от най-конкурентните български индустрии. Чуждестранни купувачи бяха най-активните в случилите се през годината продажби на дялове или на цели такива фирми.
Имаше сделки и в обратната посока. Българската ИТ компания Bulpros купи немската компания за комуникационна сигурност GBS (Group Business Software), за която плати 11 млн. евро. Немският пазар е ключов за Bulpros от 2010 г., като осигурява над 70% от приходите на фирмата. За Bulpros работят над 900 служители в 14 локации по света.
Не можем да пропуснем и активността при вложенията на зелено в един сектор, който печели все повече симпатиите на чуждестранните инвеститори – за производство на автомобилни части за водещите световни компании. В него в България се конкурират 111 големи компании, чиито поделения снабдяват с компоненти почти всички марки от международната автомобилна индустрия. Приходите им надхвърлят 1.55 млрд. евро и съставляват 3.5% от БВП на страната. Това обаче са резултатите само на половината от всички фирми, които са пряко заети в производството на автокомпоненти.
В този ред нов завод на "Язаки България" заработи в Димитровград. Това е третото и най-голямо предприятие в страната на японския производител на автомобилни кабелни системи Yazaki. Инвестицията в него е 50 млн. евро, а основният клиент на продукцията е Mercedes-Benz. Вълната с нови заводи в сектора достигна и до Пазарджик. Фабрика за компоненти там откри германската семейна компания Kostal. Предприятието има над 300 служители и работи по договор с Audi. Освен него Kostal има и завод в Смолян.
В сектора за внос и продажба на автомобили също станаха промени. Сделките бяха малко изненадващи, тъй като пазарът в България се развива много добре и дори показва двуцифрен растеж. Добре е все пак, че бизнесът преминава в ръцете на други големи чуждестранни инвеститори.
Само за рекордните осем дни Комисията за защита на конкуренцията одобри продажбата на
"Мото Пфое"
официалния вносител на Ford, Volvo, Land Rover и Jaguar за България, на японската Sumitomo Corporation. Цената не е обявена в решението на КЗК, но според неофициални данни бизнесът на "Мото Пфое" се оценява на около 60 млн. евро, което прави сделката една от най-големите за 2017-а. Sumitomo Corporation придобива контрол върху "Мото-Пфое" и дъщерните му дружества "Мото-Пфое БГ" и "Мото-Пфое лизинг", както и върху "Пфое агенция". Японската компания работи от години в България.
"Мото-Пфое" влезе в България преди 26 години, когато фамилната компания Hugo Pfohe от Хамбург започва да внася Ford. По-късно тя добавя към портфолиото си и Jaguar, Volvo и Land Rover. Според отчета й за миналата година компанията държи 9.41% от пазара на нови коли.
Японците развиват търговията с автомобили от години, макар да не е от най-важните й дейности. Компанията има и бизнес с производство и дистрибуция на авточасти в Европа.
Сред знаковите за годината сделки е поредната промяна в собствеността на производителя и дистрибутор на бутилирана вода
"Девин" АД
През март Комисията за защита на конкуренцията разреши продажбата. Белгийската компания Spadel купи дела от 93.29% на Advent International и придоби пряк едноличен контрол върху българската фирма. Купувачът е специализиран в производството на натурална минерална вода, изворна вода и натурални плодови напитки. Сделката е на стойност 120 млн. евро. Spadel се контролира от семейство Дьо Боа, което държи над 93% от капитала й, а останалите книжа са собственост на индивидуални и финансови инвеститори. Акции на фирмата се търгуват на Euronext Brussels.
Част от сделката е и дъщерното дружество на "Девин" – "Атлантик Дивайн", което се занимава с търговска разработка и експлоатация на минерални води, експлоатация и обслужване на балнеокурорти, санаториуми, хотели и други туристически обекти, външнотърговска дейност и други. "Девин" държи 30-40% от пазара на производство и продажба на бутилирани води, според анализа на комисията. По-незначителен е делът на компанията в производството на плодови напитки и нектари – до 5% и за двата продукта. Купувачът няма пазарно присъствие в страната, поради което след концентрацията пазарният дял, който заема българската фирма на всеки един от съответните пазари в България, ще остане непроменен. А това означава, че сделката няма да окаже въздействие върху пазара на води и сокове в страната.
Сред големите стратегически играчи впечатление прави холандската компания "Дийтсман", която през юли стана мажоритарен собственик на
"Енергоремонт холдинг" АД
Цена не беше обявена, но тогава пазарната оценка на българската фирма беше 76.9 млн. лева. От 40 години купувачът е лидер в експлоатацията и поддръжката на съоръжения в нефтената и газовата промишленост, комуналните услуги и промишлеността, строителство и реконструкция на електроцентрали, както и в производството и монтажа на енергетично оборудване. За преговорите между акционери на "Енергоремонт" и холандците се разбра в началото на май. Българската фирма и клоновете й у нас извършват рехабилитация, модернизация и реконструкция на енергийни съоръжения. В чужбина компанията има представителство в Белград, клон в Косово, смесени дружества в Македония и Албания и партньорска фирма в Гърция.
"Дийтсман" Н.В. като акционер, притежаващ (пряко и непряко) 97.50% от акциите на "Енергоремонт холдинг", отправи търгово предложение за закупуване на книжата на останалите съсобственици. Оферираната от мажорния акционер цена е 4.15 лв. за един брой. Тя е равна на най-високата цена за една акция на "Енергоремонт холдинг", платена от предложителя и от свързаните с него лица за последните шест месеца. Срокът за приемане на офертата е 28 дни, който изтича в края на годината.
През годината и български компании придобиха собственост на външни пазари. Четири завода (два в Германия и по един в Италия, и в Тунис) купи в чужбина компанията за производство на акумулатори "Монбат". Целите й са да консолидира възможностите за рециклиране в групата и да влезе в "бизнеса на бъдещето" – производството на специфични цилиндрични литиево-йонни батерии с висока мощност. А те ще се използват в хибридни превозни средства – влакове, камиони и автобуси..
Mercedes с арабски дистрибутор у нас
През април компанията "Силвър стар моторс" ЕАД купи бизнеса с продажби и сервиз на автомобили Mercedes на "Балкан стар", собственост на Willi Betz. Така немската марка вече ще се продава в България от милиардер от Саудитска Арабия вместо от софийската фирма, която го правеше през последните 25 години. Промяната официално бе обявена от собственика на бранда – германската компания Daimler: "Силвър стар моторс" е новият генерален представител на марката за България за продажбите и следпродажбеното обслужване на марките Mercedes-Benz, Setra и Fuso.
Плановете на новата фирма за обслужване на клиентите и сервизиране на автомобилите Mercedes са да изведе луксозната марка до лидерството на пазара у нас до две години. Един от начините да стане това е подобряване на следпродажбеното обслужване, а резервните части ще се доставят вече пет дни в седмицата от Германия. Другата цел на "Силвър Стар" е да завземе по-голям пазарен дял при търговията с употребявани автомобили, като предлага модели на склад, директно доставени от Daimler AG.