ЗаРабота-Николай Нанков: След няколко години Северна България ще се развива бързо като Южна??? ПРОЕКТИ

Николай Нанков: След няколко години Северна България ще се развива бързо като Южна

19.12.2017 07:00; Девора Недялкова

През 2018-а приоритетно ще бъдат отпуснати средства за рехабилитация и обезопасяване на пътните участъци, определени от експертите като отсечки на смъртта, казва регионалният министър Николай Нанков

Още акценти:

Ще има безплатна вода за бедните, но въвеждаме такса “солидарност”

Санирането продължава с 2022 блока в следващите 2 години

Догодина започваме магистралата Калотина – Драгоман, ще се строят още 75 км и от “Хемус”

– Министър Нанков, с наближаването на почивните дни трафикът се увеличава. Къде в момента има ремонти, които биха затруднили пътуващите?

– До 21 декември ще приключат всички ремонтни дейности, така че пътуващите ще карат спокойно.

В петък – последния работен ден преди празниците, от 16 до 20 ч ще се спре движението на камионите над 12 тона по магистралите и най-натоварените пътни направления. Тяхното движение ще бъде ограничено и в последния почивен ден – 27 декември, когато хората ще се прибират. Има две ленти за излизащите от София през Владая и съответно ще има и две ленти за прибиращите се в края на почивните дни. На всички шофьори по направлението София – Благоевград – Кулата препоръчвам да ползват и магистрала “Люлин”.

Няма да се уморя да апелирам

шофьорите да тръгват на път с изправни автомобили,

подготвени за зимни условия. Да карат внимателно и със скорост, съобразена с конкретната обстановка на пътя.

– Съобщихте, че около 3000 машини ще чистят пътищата. Какви други мерки ще предприеме МРРБ?

– 3000 машини са в готовност за почистването на пътищата при снеговалеж. Всички пътноподдържащи фирми и областните пътни управления работят на 24-часов режим. И сега, когато няма сняг, настилките по съоръженията, по усойните и високопланинските места се обработват. Метеорологичните прогнози се следят постоянно и преди очакван снеговалеж необходимата техника се извежда от опорните пунктове.

Министър Нанков с македонския си колега Сухейл Фазлиу откри в края на ноември ремонтирания път край Петрич. За рехабилитация и текущо поддържане на отсечката Старчево–Кърналово–Първомай са вложени 8 млн. лв.

През тази година експериментално изградихме снегозащитен пояс от 700 кипариса в участък от магистрала “Тракия” край Карнобат. Около дръвчетата допълнително се поставят и бали слама за уплътнение. Ако тази мярка покаже ефективност, ще я използваме и на други места.

– Как министерството ще осигури по-голяма безопасност на пътя?

– Агенция “Пътна инфраструктура” не е спирала да работи за повишаване на пътната безопасност в рамките на своите отговорности. Непрекъснато се ремонтират тунели, мостове, пътни отсечки.

От началото на годината са вложени около 170 млн. лв. за подобряване състоянието на пътната мрежа. От тях сме осигурили около 150 млн. лв.

Но дори всички пътища в страната да станат идеални,

пак ще има проблеми, ако не се спазват правилата за движение

Повечето тежки катастрофи в последно време са на участъци с много добра настилка, с всички нужни пътни знаци и маркировка, които обаче не се спазват от шофьорите.

Не правя опит да прехвърлям отговорността изцяло към шофьорите или към други институции. Напротив, убеден съм, че всички трябва да работим за спиране на войната по пътищата. Животът е безценен дар и трябва да го пазим.

– Ще изчезнат ли т.нар. отсечки на смъртта – места, на които стават множество катастрофи, но не се вземат мерки?

– През следващата година приоритетно ще бъдат отпуснати средства за рехабилитация и допълнително обезопасяване на участъци, които бяха определени от експертите на АПИ и Асоциацията на пострадалите при пътнотранспортни произшествия като най-опасни. Такива са общо 55 км, в които има износена маркировка, необходимост от допълнително обезопасяване на кръстовища и пътни знаци.

Кресненското дефиле например наред с отсечката Русе-Бяла води черната статистика по брой на загиналите през 2016 г. Средногодишно

там стават  50 катастрофи,  като 30 от тях са тежки

и всеки ден забавяне на проекта поставя под въпрос сигурността и здравето на стотици.

Колкото по-бързо започне строителството на лот 3.2 от “Струма”, толкова по-добре.

Със строителството на магистралата Русе – Велико Търново ще отиде в историята още една смъртоносна отсечка – Русе – Бяла. Предстои МОСВ да излезе със становище по доклада за ОВОС на проекта и през 2018-а да стартират процедурите за избор на изпълнител. За изграждане на магистралата ще са нужни около 3 г.

За повишаване на безопасността на движение в участъка Варна – Бургас започна реконструкцията на пътя Поморие – Ахелой с изграждане на второ платно и строеж на обхода на Ахелой. Предстои през 2018 г. да се започне и с обхода на Поморие.

Въвеждането на толсистемата също ще ни даде възможност да повишим пътната безопасност, ще имаме в реално време контрол на трафика. Това ще стане с монтирането на камери и обвързването им със системата на колегите от МВР. Така ще можем да отчитаме и средна скорост при преминаване на магистралните участъци. А това

ще бъде възпиращ фактор за джигитите на пътя

– Колко ще се забави довършването на магистралата от Калотина до Драгоман, след като в КЗК има две жалби?

– Надявам се да не се забави, тъй като КЗК не образува производство и предстои в кратък срок да подновим двете обществени поръчки, да удължим срока за подаване на оферти и през януари догодина да ги отворим. Целта ни е през следващата година да започне модернизацията на 31,5 км от пътя между ГКПП Калотина и Сливница. Индикативната стойност е 258,6 млн. лв. С изграждането на участъка ще се подобри трансграничната връзка между България и Сърбия, ще имаме завършеност на магистралната мрежа по направлението запад- изток, ще се намали времето за пътуване и ще се осигурят комфортни и безопасни условия за движение.

– Казвате, че инфраструктурата в Северна България е приоритет, но какви са конкретните действия за това?

– Бъдещето на Северна България е свързано с доизграждането на “Хемус”, за да може тази част от страната да се развива и възражда. Затова са заложени допълнително 85 млн. лв. в бюджета за 2018 г. Това е проект, който ще повтори ефекта от магистралите “Тракия” и “Марица” в Южна България. Всеки, който пътува между София и Бургас, вижда как за кратко време се обособиха логистични центрове, индустриални зони, това се отразява върху доходите на хората.

Общата дължина на “Хемус” е около 420 км. Към момента са готови 165 км. Очакваме догодина в строителство да са още 75 км – от Ябланица до Боаза, от Боаза до пътя Ловеч – Плевен и участъка Белокопитово – Буховци.

Паралелно с това работим по скоростния път Видин – Ботевград, който поема автомобилния поток от Дунав мост-2, и по магистралата Русе – Велико Търново. С изграждането на тези пътни артерии след няколко години Северна България ще се развива така бързо, както Южна България.

– Кога ще започне изграждането на толсистемата?

– Въвеждането на толсистема съм приел като моя лична кауза, защото чрез нея се прилага по-справедлив модел на таксуване, а и ще се генерира финансов ресурс за подобряване на пътната инфраструктура. Но внедряването се превърна в дълга сага, тъй като всеки у нас може да обжалва обществени поръчки. Това е причина да се бавят и други важни проекти, като например уширението на пътя Бургас – Слънчев бряг, който се реализира сега след няколкогодишни обжалвания.

В случая с толсистемата има избран изпълнител и ако процедурата не беше обжалвана, щяхме да имаме и подписан договор. В името на обществения интерес АПИ поиска и получи от КЗК разрешение за предварително изпълнение.

Но то е обжалвано пред ВАС от двама от участниците. Към момента се чака определение от ВАС, което е окончателно.

Ако решението е в наша полза, се надявам до края на годината или в първите седмици на януари да имаме подписан договор с изпълнителя. След това за 7 месеца трябва да се изгради толсистемата. В момента АПИ генерира 320 млн. лв. годишно от винетни стикери. С толсистемата очакваните приходи ще са над 1 млрд. лв. годишно.

– В бюджета за догодина няма предвидени средства за саниране. Приключи ли тази инициатива?

– Националната програма за енергийна ефективност не е спряна.

Имаме осигурено финансиране за саниране на 2022 блока

със сключени договори, чието изпълнение ще продължи и през следващите 2 г. До момента са обновени 919 блока в страната.

Смятам, че това е една от най-успешните политики, защото съчетава много ползи – икономически, социални, екологични. Обновяваме над 90 млн. кв. м разгъната жилищна площ, ще спестим огромни количества парникови газове и енергия, ще подобрим средата на живот на 350 хил. граждани, над 150 000 домакинства, които ще имат обновени жилища и ще спестяват разходи за отопление. Това е важно за хората, но за съжаление, програмата се политизира твърде много. И това не е от полза за никого, защото излишно се създават негативни настроения в обществото.

– Какво включва новата жилищна стратегия и кога ще е готова?

– Проектът се доработва, защото желанието ни е да имаме нещо работещо и полезно за обществото. Когато работата приключи, Националната жилищна стратегия ще бъде предложена за обществено обсъждане.

– Казахте, че близо 9 млрд. лв. са необходими за ВиК сектора. Как ще бъдат осигурени?

– Дължината на водопроводите и канализацията е 90 хил. километра – това са 240 магистрали с дължината на “Тракия”, но заровени под земята и хората не ги виждат. Отделно има много други съоръжения, които трябва денонощно да бъдат в изправност. Наистина със средства по оперативните програми бе направено много, но еврофинансирането не е панацея. Затова трябва да се търсят други възможности.

Добрата новина е, че вече сме подготвили стратегия за финансиране на отрасъла и същинските обсъждания по нея предстоят в началото на следващата година. В стратегията са разгледани различни варианти за развитие като банкови заеми, лизинг и други.

Погрижили сме се и за най-бедните – ще предложим лимит,

в рамките на който услугата ще е безплатна или на символична цена.

Предлага се и промяна в структурата на ценообразуването, което няма непременно да доведе до покачване на крайната цена – тепърва ще се правят разчети.

Обмисля се да се въведе фиксирана сума в цената за доставяне на питейната вода, която ще се начислява за поддържане на мрежата, тъй като за нея ВиК дружествата правят разходи дори в случаите, когато не се използва.

Тази компонента ще е различна в зависимост от това дали има сезонни дисбаланси в потреблението. Такива например има в морските и планинските курорти извън сезона. Обмисля се също въвеждане на

нов вид надбавка –

“солидарност”, която да се начислява върху всеки кубик вода

Средствата ще постъпват в специално създаден за целта фонд под управлението на МРРБ, от който ще се правят най-неотложните инвестиции. На базата на акумулираните средства фондът ще може да кандидатства за заеми от банки. Така ще разполагаме със значителен финансов ресурс, който ще бъде използван за инвестиции в малките населени места.

CV

l Роден на 19 декември 1983 г.

l Завършил СУ “Св. Климент Охридски”, магистър по “Регионално развитие и управление”

l Бил е областен управител на Ловеч от 2009 до 2011 г.

l В периода 2011 -2013 г. е заместник-министър в МРРБ

l Народен представител в 42-ото и 43-ото народно събрание

l От 2014 до 2017 г. е зам.-министър в МРРБ

l Министър на регионалното развитие и благоустройството от 4 май 2017 г.

………….

 

Умен тунел пази при катастрофа

Подвижни бариери за 7,2 млн. лв. пренасочват трафика при инциденти на "Тракия"

19.12.2017 Копирано от standartnews.com

"Умен тунел" ще пази от допълнителни инциденти и задръстване на трафика при катастрофи. Поръчката за въвеждането на уникалната за страната ни система за автоматична идентификация на инциденти /Automatic Incident Detection – AID/ е направена от Агенция "Пътна инфраструктура". След заработването на системата подвижни бариери ще управляват и пренасочват трафика от едната тръба на тунела в другата. Системата ще бъде внедрена в тунела "Траянови врата" на магистрала "Тракия.

В съоръжението ще бъде монтирано ново LED осветление, електронни информационни табели, светофарни уредби, хоризонтална и вертикална сигнализация и метеорологични станции при порталите на съоръжението, които да гарантират повишаване на пътната безопасност. В допълнение на магистрала "Тракия" ще бъдат поставени и 40 информационни табели, по 20 в посока София и още толкова в посока Бургас. Чрез табелите шофьорите в реално време ще се информират за възникнало събитие на пътя. С изпълнението на проекта за първи път ще бъдат монтирани и камери за измерване на средна скорост и мониторинг на трафика на определени участъци от магистралата. Камерите за средна скорост позволяват на контролиращите органи да отчитат скоростта, с която автомобилите преминават през отделни участъци, а не просто измерването й в рамките на няколко метра. Целта на мерките е да се гарантира спазване на ограниченията за скорост от страна на шофьорите.

Друга новост е монтирането на сензори за претегляне на моторните превозни средства в движение. Това ще позволи да се филтрират претоварените превозни средства и да се даде възможност за повече на брой, по-бързи и по-ефективни проверки. Очаква се по този начин значително да се намали износването и увреждането на пътната настилка и съоръженията на пътя.

Индикативната стойност на поръчката е 7 261 500 лв. без ДДС. Системата трябва да бъде въведена в експлоатация година след подписване на договора.

……………

"Овергаз" се оплака в КЗК от "Булгаргатрансгаз"

18.12.2017 Инвестор, От регулатора не уточняват причината, която е накарала дружеството да се обърне към тях за съдействие

„Овергаз Инк“ е подала оплакване в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за злоупотреба с господстващо положение от страна на „Булгартрансгаз“, става ясно от съобщение на страницата на регулатора.

В описанието на жалбата не е посочена причината, поради която компанията търси съдействието на Комисията.

От „Овергаз Инк“ обаче вече се заканиха да подадат жалба срещу новия входно-изходен модел за образуване на тарифите за достъп и пренос на мрежите на „Булгартрансгаз“.

Още по темата

Стъпка накриво ли се оказа новият модел за цената за пренос на газ?

 

Новият модел въвежда европейските директиви, но от компанията се оплакаха по време на дискусия през миналата седмица, че имплементирането на европейските норми не е цялостно и това изкривява пазарната ситуация.

От „Овергаз Инк“ имат намерение да подадат сигнал и до Европейската комисия по казуса.

В момента Брюксел анализира евентуални злоупотреби с господстващо положение на Българския енергиен холдинг (БЕХ) и неговите дъщерни дружества „Булгаргаз“ и „Булгартрансгаз“ след сигнал именно от „Овергаз“, подаден през 2013 година.

Според доклад на парламентарната комисия по енергетика Брюксел не приема предприетите от страната мерки за отстраняване на нарушението и това може да коства санкция на България. 

……………….

Договорът за тол-системата не се подписва заради жалба пред ВАС

< >Дневник, 11:19, 19 дек 17, 641 Монитор 19.12.2017

 

1735 услуги в каталога на онлайн държавата. 1735 са електронните услуги, които предоставят администрациите у нас – от министерства, през агенции и комисии, областни управи, до общини. Това показва справката от Административния регистър, където всички структури трябва да вписват услугите и регистрационните режими, които предоставят, в това число и електронните. Не всички обаче спазват това свое задължение.

От данните в регистъра става ясно, че от различните агенции и комисии най-много електронни услуги предоставя НАП – над 130 броя: от плащане на данъци, през подаване на данъчни декларации, до различни справки. На второ място е Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), която е въвела 56 услуги и режими. Трета в списъка се нарежда Агенцията по кадастъра с около 50 услуги, а четвърти са от Националния осигурителен институт (НОИ). Те от своя страна са въвели 46 е-услуги.

Сред министерствата първенец е отбраната, следвана от МВР

Военното ведомство има цели 33 електронни услуги и режими, а вътрешното министерство – около 22. Към МО можем да се обърнем и ако искаме географски координати на контурни точки или пък конкретна карта – стопанска, политическа, физико-географска. Освен да подадем онлайн заявление за лични документи в МВР можем да направим това и за издаване на разрешение за употреба или търговия с оръжие или ако искаме да платим някоя глоба.

Не всички областни администрации имат регистрирани електронни услуги. Най-много такива има в Перник – 12. Подобно е и положението с общините. Така например според регистъра първенец по е-услуги е видинската община Бойница, която е въвела цели 96 броя. За сравнение Бургас е с 24, а Варна само с 10. Малко по-различно е с големите градове, които имат райони, като София например. Там всяка районна администрация регистрира свои услуги. Столична община обаче си има свой портал за услугите, които предоставя за гражданите и бизнеса. В него електронните услуги са 45. Сред тях е възможността да подадем онлайн заявление за запазване на дата за сватба. Същото важи за удостоверение за адрес, семейно положение, акт за раждане, регистрация за собственици на пчелни семейства и др. Онлайн може да получим и удостоверение за данъчна оценка на имот.

Важно уточнение, което трябва да се направи е, че все още за да се ползват всички тези услуги – дали на местно или на централно ниво, е нужен т.нар. електронен подпис, ПИК или друг вид код.

Именно това се посочва и в доклада на Държавната агенция „Електронно управление", който бе публикуван в началото на септември. Изискването за е-подпис прави и електронните услуги не толкова популярни сред гражданите.

Така например в Пещера може да заявим онлайн, ако искаме регистрация на каруцата си. Получаването обаче на удостоверението става само на място на гише.

………………..

………….

 

Томислав Дончев: Не е вярно, че след 2 г. европарите ще свършат (Видео С лични неща)

28.12.2017 07:00; Кристина Кръстева 4488;6;

Докъде стигнаха всички най-важни приоритети на държавата – това разкрива първият по ранг вицепремиер Томислав Дончев в рубриката на КРИСТИНА КРЪСТЕВА "Различното интервю" – ексклузивни разговори само в "24 часа" и на сайта 24chasa.bg

Видеото е на Пиер Петров.

Още акценти от интервюто:

С новите молекули претърпяхме политическа щета, но този благ човек – министърът, нямаше да остави нито един пациент без грижа

Догодина влизаме в по-детайлна фаза за газовия хъб “Балкан”

За “Белене” преговаряме с кандидат-инвеститори и от Изток, и от Запад

Да привлечем българските общности от  чужбина да работят у нас

Нямам планове да се женя

– Ще се случи ли АЕЦ “Белене”?

– Изключително сложен и скъп проект, който не зависи от спонтанно хрумване или бригадирския ентусиазъм: “Дайте да строим, да го имаме.”

– Има ли инвеститорски интерес?

– Има. Не една или две компании са проявявали интерес, водят се преговори с няколко. Въпросът е дали ще се намери адекватен икономически сценарий, който да мотивира не толкова нас, а инвеститора. Когато говорим за ядрено съоръжение, ключовото е не скринингът на пазара на ток в момента, а какъв ще е пазарът на електроенергия след 20 – 30 г. И тези анализи хич не са лесни. Неведнъж сме казвали, че разчитаме това да е пазарен проект, т.е. в огромната си част базиран на частни инвестиции. Само че това е ядрено съоръжение – няма как да се случи без участието на държавата. Най-малкото всички функции – да регулира, да гарантира здравето на гражданите, да преодолее всички опасения и рискове, свързани с опазването на околната среда, пак са на държавата.

– Когато дойде президентът Путин догодина, след като бъде преизбран, въпросът ще бъде повдигнат, нали? Въпреки че проектът не ни обвързва геополитически с Москва, се очаква интересът да е повече от изток.

– Има интерес от различни инвеститори. По̀ от изток, още по̀ от изток, по̀ от запад. Не е редно да коментирам имена на компании, без да са дали съгласие. Освен заявен интерес текат разговори. Няма как подобен проект да бъде изграден без участието на руската страна. Това е ядрено оборудване. Но не мисля, че би имало някакъв проблем. Досега отношенията ни с производителя са добри.

– “Хемус” – до края на мандата, твърдо? Вие ще си изкарате ли всъщност мандата?

– Такъв е планът. “Хемус” е безспорен приоритет. Да, разбира се, по силата на ангажиментите ни към ЕК ние трябва да довършим “Струма”, в най-трудния участък и най-скъпия. Но предимно с национални пари трябва да довършим “Хемус”, и не само нея. Няма как Северът да има същите шансове като Юга без двете преки – коридор 4 и коридор 9.

– Ще въведете ли данъчни облекчения, за да привлечете хора – и да живеят, и да инвестират в Северозапада?

– Данъчни облекчения в страна с най-ниските данъци в ЕС е спорна тема. В Северозапада проблемите са комплексни – и лоша транспортна свързаност, и предизвикателства, свързани с човешките ресурси. От друга страна, той има всички предпоставки да е бързо развиващ се регион – стои на два транспортни коридора, на номер 4 и на река Дунав. Каквито и мерки да се вземат, те трябва да са комплексни – пътни връзки за начало (коридор 4). И за рехабилитация на съществуващата жп линия от София до Видин трябва да се мисли, но тя струва 5 млрд. лева. И това трябва да се комбинира с други мерки. Една от задачите е в този район да имаме грамотни, активни и по-добре работещи администрации. Качеството на човешкия капитал ще е първостепенният фактор за конкурентоспособността на икономиката. Ние се радваме на реиндустриализация на страната – почти 30% от БВП вече е базиран на производство, но ако искаме да сме по-богати, има само един начин –

да еволюираме към

производства с по-висока

добавена стойност.

Което пък няма как да се случи без по-качествени кадри – да задържаме отглежданите тук, да опитаме да върнем напусналите. Защо не и да привлечем от българските етнически общности, които живеят в други държави?

– В кабинета ви е пълно с карти, включително на газовите трасета.

– България е ключов фактор в транзита на газ. По-интересно е как ще изглежда тази карта след 10-15 г. Трябва да съхраним ролята си на транзитьор и да развием тази на търговец на газ, защото това освен печалба означава и енергийна сигурност, и стратегическа роля. Трябва да сме незаобиколим фактор не само в сферата на газа, но и политически, и икономически.

– Хъб “Балкан” кога ще се случи?– Това е мащабен проект, който няма как да се реализира за 1-2 г. В момента текат предпроектните проучвания. За да вървим напред, ни трябва окончателен сценарий как точно се случват нещата, и то не като инфраструктурна, а като икономическа логика. Трябва да се отчита и политическата неяснота кое трасе откъде ще мине. Изкуството тук е да се комбинират различни източници на газ. Трябва да използваме всички възможности и рискове на кръстопътното си положение. Най-важното е България да се превърне в платформа, върху която да има конкуренция между всички участници. Иначе това, което трябва да се случи съвсем скоро, е интерконекторът с Гърция с капацитет от 5 млрд. куб. м. Той отваря възможности за доставки през трансанадолския газопровод.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст