Какви пътища се строиха у нас през 2017 г. и какво да очакваме през 2018 г.?????????????????

((всички пътища водат към … Северна България. Така можем да перифразираме известната фраза. Усилията на управляващата партия ГЕРБ са насочени именно към транспортното приобщаване на тази териотиря от страната с идеята, че така ще подпомогнат икономичекото развитие на района.

 

 

Какви пътища се строиха у нас през 2017 г. и какво да очакваме през 2018 г.?

Автор:Илия Лазаров 25.12.2017 09:00:00

2017 година беше вълнуваща за транспорта в България. Проектираха се и се строиха магистрали, планираха се тунели, насрочваха се и се отменяха търгове, беше избран изпълнител на прословутата тол система, изграждаше се нов лъч на софийското метро и т.н.

Драматичната сага – магистрала Струма

След дълги дебати, дискусии с граждани, местни власти, еколози и строители, най-после бе избран вариант за изграждането на магистрала "Струма" в най-сложния участък – този през Кресненското дефиле.

Трафикът ще преминава през два отделни еднопосочни пътя – пътуващите към Гърция ще се движат по стария път през Кресна, а връщащите се – през нов, по билото планината.

 

България изгражда най-големия тунел в новата си история

Не е имало такъв проект от 40 години насам

 

Строежът на отсечката от Благоевград до Крупник върви по план. Тя трябва да бъде завършена до 2020 г. Най-трудната част от пътя ще е тунелът "Железница", който със своите oĸoлo 2 ĸм ще е нaй-дългият пътен тунел, cтpoeн дoceгa в Бългapия.

Общата стойност на проекта е 250 млн. лева, а строителните дейности трябва да започнат през 2019 г. Те ще отнемат около 3 години.

 

Търси се строител за най-дългия тунел в България

Цената му е 250 милиона лева

 

Другият участък от магистралата – този от Кресна до Сандански се строи по-бързо от очакваното. Пътят вече е наполовина готов и може да бъде пуснат през ноември догодина – 6 месеца по-рано от заложения срок – май 2019 г.

Тъй като магистралата се изгражда с европейски пари, тя трябва да е напълно завършена до края на 2023 г. Ако това не се случи, България ще изгуби финансирането от Брюксел и всички строителни дейности ще бъдат за сметка на държавния бюджет.

Софийското метро се разширява

Строежът на третия лъч на метрото в София върви с пълна пара. Има значителен напредък в работата по метростанциите между ж.к. "Хаджи Димитър" и бул. "Цар Борис III", а от лятото вече се работи и по тези между ж.к. "Овча Купел" и кв. "Горна баня".

Европейският съюз финансира проекта с над 450 млн. евро. Участъците и спирките по третата линия на метрото трябват да бъдат завършени до август 2019 г.

Официално бе одобрено и източното разклонение на третия лъч – към ж.к. "Слатина" и ж.к. "Гео Милев". Изграждането му трябва да започне през следващите 4 години.

Най-после избраха изпълнител за тол системата

Тол системата в България вече е една крачка по-близо, след като бе избран изпълнител – австрийската Kapsch TrafficCom.

Компанията има сериозен опит в изграждането на подобни системи, след като построи такива в Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус.

 

Коя е компанията, която ще изгради тол системата в България?

Австрийският консорциум бе избран за победител

 

Toл тaĸca щe ce cъбиpa зa вcичĸи ĸлacoвe acфaлтиpaни пътищa вĸлючитeлнo І-ви, ІІ-pи и ІІІ-ти ĸлac. Toвa вĸлючвa мeждy 16 000 и 18 000 ĸм или oĸoлo 80% oт пътнaтa мpeжa. Тол системата важи за товарните автомобили, а леките коли ще се движат с електронни винетки.

По пътищата ще бъдат поставени 100 портала за тол контрол и 500 тepминaлa зa peгиcтpиpaнe и издaвaнe нa eлeĸтpoнни винeтĸи.

 

Официално: Тол системата влиза в сила през следващата година

Промени се предвиждат и при електронните винетки

 

Австрийската компания има на разположение 19 месеца, за да завърши системата (7 месеца за изграждането и 12 за тестването й). За работата си фирмата ще получи малко под 75 млн. евро.

На тол системата се възлагат големи надежди, очакваните приходи са големи (говори се за 500 млн. лева) и вече са обещани за ремонти на пътищата в страната, които далеч не са в цветущо състояние.

Готви се магистралата Русе-Велико Търново

В Северна България, където има сериозна нужда от подобряване на пътната инфраструктура, се подготвя още една магистрала – тази между Русе и Велико Търново.

След като през 2017 г. минаха експертните оценки и обществените дискусии, през 2018 г. започват първите търгове за изграждането й. Строителството ще бъде разделено на няколко лота, с идеята да се работи едновременно по няколко участъка.

Все още обаче се обсъжда какъв да е точният маршрут. Дължината на магистралата ще бъде 133 км, а очакваната цена – около 2 млрд. лева. Тя може да бъде готова до 2021-2022 г.

На новата магистралата се възлагат големи надежди да съживи местната икономика, но тя е важна и защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа. В момента камионите сериозно натоварват движението, преминават през няколко населени места и често се стига до катастрофи, които вземат жертви.

От София до Ниш по магистрала

Друга позитивна транспортна новина е, че се подготвя разширяване на пътя между София и Калотина, което ще улесни и ускори пътуването между България и Ниш.

От двулентов пътят до Калотина ще стане четирилентов, като идеята е да дава възможност за скорост 100-110 км/ч. В разширяването му ще бъдат вложени 259 млн. лева и ще бъде готов най-рано през 2020 г. В момента тече избор на изпълнители за трасето.

 

Сърбия пуска магистралата до България до края на годината

От Ниш до границата

 

На сръбска територия нещата са още по-мащабни, тъй като новата магистрала между Калотина и Ниш е близо до приключване.

Първоначално се очакваше тя да бъде готова до края на 2017 г., но технически проблеми отложиха официалното й пускане в експлоатация за началото на 2018 г.

С поглед към далечното бъдеще – АМ "Хемус"

Заради недостиг на средства и сложното трасе, другата голяма и важна българска магистрала – "Хемус" все още се строи твърде бавно. За разлика от АМ "Струма", за АМ "Хемус" няма европейско финансиране и се изгражда с пари от държавния бюджет.

Общата дължина на магистралата ще бъде 420 км. До момента са построени 165 км от тях в участъците от София до Ябланица и от Белокопитово до Варна. 

Очаква се догодина в строителство да са още 75 км – от Ябланица до пътен възел Боаза, от Боаза до пътя Ловеч-Плевен, както и участъкът Белокопитово-Буховци. За тях са подготвени 85 млн. лв. в дъжавния бюджет за 2018 г.

 

„Хемус” ще бъде най-скъпата магистрала в България. Ако се построи

Цената скочи двойно

 

През 2019 г. трябва да стартира и изграждането на следващия участък – този от разклона Ловеч – Плевен до Велико Търново, където "Хемус" ще се свързва с бъдещата магистрала Русе – Велико Търново.

Цялата магистрала – от София до Варна се очаква да бъде завършена през 2025 г.

АМ "Хемус" е възприемана като спасител за Северна България. Всички – от местните хора и власти до политиците и министрите – очакват завършването й да привлече инвестиции, да разкрие нови работни места и да спре обезлюдяването на региона.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст