България е пример за макро- и микрофинансова дисциплина

Кирил Бошов - Еврохолд

Кирил Бошов е главен изпълнителен директор на „Евроинс Иншурънс Груп“ АД и член на УС на Асоциацията на застрахователите в България. Член е и на борда на директорите на предприемаческата организация Endeavor.

 

 

Предстоят ни нови излизания на капиталовия пазар в Европа

Новите технологии ще променят застрахователните продукти

Успехът в бизнеса е пряко свързан с развитието на средата

 

 

Как оценявате изминалата година от гледна точка на бизнеса, който ръководите, сектора, в който оперирате, и българската икономика като цяло? Какви са очакванията Ви за 2018-а?

Всички показатели на корпоративно ниво сочат успешна година. За първите девет месеца на 2017 г. приходите на "Еврохолд" нараснаха със 17% на годишна база до 450 млн. евро, а тези на застрахователния ни холдинг "Евроинс Иншурънс Груп" (ЕИГ) – с 35% – до 256 млн. евро. Оперативната рентабилност на бизнеса ни също расте.

"Еврохолд" стъпи успешно на международните пазари с две облигационни емисии и увеличи успешно капитала си с близо 25 млн. евро в едно от най-големите публични предлагания на БФБ, в което се включиха всички големи акционери на компанията. Холдингът и застрахователният му бизнес получиха и първия си рейтинг от международната агенция "Фич". Дъщерното ни дружество "Евро-Финанс" пък придоби миноритарен дял в германската банка Varengold Bank AG.

По линия на ЕИГ завършихме покупката на АТЕ insurance в Румъния и стъпихме на руския пазар, придобивайки местен застраховател.

Българската икономика също се намира в добра кондиция, но смятам, че трябва да растем много по-бързо и с повече. Нужни са още доста години на сериозни ръстове, за да започнем да догонваме Централна Европа. В Румъния например растежът е два пъти по-висок.

Очакванията ми за 2018 г. са позитивни с оглед възхода на основните европейски икономики. Същевременно на всички е ясно, че  програмата на ЕЦБ за количествени улеснения е към своя край и единствената неизвестна е колко рязък ще бъде ефектът от този край върху европейската икономика. Надявам се, че уроците от 2008 г. са научени, и грешките, които бяха направени тогава от правителството и бизнеса, няма да бъдат повторени.

Какви са очакваните ефекти за бизнеса Ви от емитираните облигации и придобиването на руския застраховател?

С реализираните вече две успешни облигационни емисии "Еврохолд" е все по-разпознаваемо име сред инвеститорите, които се интересуват от Източна Европа. Роудшоуто за облигациите ни премина при много сериозен интерес в международен план и в емисията се включиха инвеститори от всички големи финансови центрове на Европа. Подобрените резултати на холдинга спомогнаха  за намаляване на лихвата по облигациите ни с 1.5 процентни пункта, с което намалихме разходите с 1 млн. евро годишно. За нас бе изключително важно да намерим източник на финансиране, съответстващ на амбициите ни. Няма как да се станеш играч на европейско ниво, ако разчиташ на традиционното банково кредитиране. Особено при увеличаващите се банкови регулации. С опита и историята, която натрупахме на международните пазари, съм уверен, че ни

предстоят нови и още по-успешни излизания на капиталовия пазар в Европа

Сделката в Русия е част от стратегията ни за разширяване в страните от ОНД. Руският застрахователен пазар е много интересен, а "Евроинс Русия" е много добре позиционирано в редица важни за нас продуктови линии като карго, туристически застраховки и др. Дружеството застрахова над 1/3 от руските туристи в България. ЕИГ влиза в компанията с увеличение на капитала, което допълнително ще помогне на дружеството да засили позициите и да се утвърди сред първите 50 застрахователя в Русия. Със сделката годишните приходи от застрахователни премии на ЕИГ ще надхвърлят 400 млн. евро, а групата ще бъде представена на пазари с население от над 200 млн. души.

До каква степен подемът в застраховането в България се дължи на конюнктурното състояние на икономиката и до каква на повишеното доверие в българските застрахователи? Има ли повече осъзнатост сред потребителите, че застрахователните услуги са важни?  

Аз все още не смятам, че може да се говори за подем на застраховането в България. Дори бих казал, че ръстът на застраховането в България е непропорционално нисък на фона на относително доброто състояние на българската икономика. От всички пазари, на които оперираме, ръстът ни в България е най-нисък. Няма как да има осъзнатост на потребителя, след като при всяко природно бедствие в страната държавата е приемана като задължителния спасител, длъжен да възстанови щетите на хората. Не е нужно да си голям експерт, за да изчислиш, че по-голямата част от жилищата на един малък град от типа на Мизия могат да се застраховат срещу обща премия от около 60-70 000 лв. – поне за базовите рискове. А колко са парите, които бяха събрани като дарения или помощи от държавата за възстановяване на щетите от последните няколко наводнения в страната? Вероятно десетки милиони. Ако съм на мястото на финансовото министерство, бих финансирал кампания за застраховка на къщите на хората срещу природни бедствия. Сигурен съм, че подобна инициатива ще намери подкрепа и от застрахователната общност. Иначе и тази пролет след дъждовете отново ще пращаме смс-и.

Прегледите на балансите и стрес-тестът на застрахователите показаха, че секторът като цяло е стабилен. Има ли скрити проблеми в сектора? 

Прегледът на балансите и на банките и на застрахователите в България разби мита, че българската финансова система е нестабилна след фалита на КТБ. В това отношение България може да бъде сочена за пример като страна с много добра макро- и микрофинансова дисциплина. И това е факт, който трябва да бъде изтъкнат от правителството и нашите регулатори на съответните срещи, които ще се проведат в София като част от българското европредседателство. Няма друга страна в ЕС, която да е извършила пълен преглед на балансите на застрахователите според изискванията на Платежоспособност II. Интересно ми е обаче защо този хубав пример не се последва все още от нито един друг европейски регулатор в другите страни членки?

Същевременно не можем да игнорираме проблемите в сектора. Работим в изключително трудна и динамична среда и всяка по-сериозна грешка може да доведе до проблеми в дадена компания. Особено в подценяването на риска при най-купуваната застраховка на пазара – "Гражданска отговорност" (ГО). Непазарно ниските и нерисково премерни цени по ГО са равносилни на непазарно високи лихви по депозитите.

Ще има ли повече справедливост в ценообразуването на "Гражданска отговорност“ след въвеждането на системата "Бонус-малус"?

"Евроинс" прилага "Бонус-малус" от години. Всяка полица по "Гражданска отговорност" в нашата компания минава през проверка за ПТП историята на водача в информационната система на Гаранционния фонд и това се отразява в крайната цена за потребителя. Разбира се, въвеждането на обща система ще подобри пазарната цена, тъй като тогава всички компании ще се съобразяват с този изключително важен елемент за правилната оценка на риска. А иначе справедливостта е относителна категория. Смятам, че цените на ГО в България от години са несправедливо ниски и в голяма степен са “субсидирани” от сектора. И това е един от хроничните проблеми на българския застрахователен пазар, тъй като те водят до много ниска рентабилност на сектора и до необходимост от честото му капитализиране. Особено в светлината на Платежоспособност II. 

Новите технологии променят и разтърсват финансовата индустрия по света. До каква степен те ще променят застрахователния сектор?

Двигателят за промени ще бъдат първо нашите клиенти. Милениум поколението няма да купува нищо, което не може да го получи с един клик на телефона си. И нашата индустрия ще трябва да се адаптира към тази нова среда. Каналите на продажби ще се променят съществено към директни за сметка на традиционното застрахователно посредничество. ЕИГ подкрепи стартирането на дигиталната платформа Oli, която промени B2C продажбите на застраховки в България, правейки ги бързи, лесни, 100% онлайн и на по-добри цени.

Съществено

ще се променят и продуктите

Например, навлизането на автономните автомобили ще промени тотално автомобилното застраховане. Застраховките за защита на данни ще нараснат значително. Новите технологии ще допринесат съществено и за  намаляването на измамите в сектора. Аз виждам insurtech компаниите по-скоро като партньор, отколкото като конкурент на традиционните застрахователни компании. Точно затова ЕИГ стартира инициативата EIG boosts!, като задели 2 млн. лв. бюджет за инвестиции в иновативни финансови и застрахователни продукти и модели. Искаме да привличаме таланти и новатори с предприемаческо и дигитално мислене. Както служители, така и представители на предприемаческите среди и стартъп общността. България е добре позиционирана среда за развитие на insurtech идеи със своите силни ИТ компании и таланти.

Вие сте един от членовете на борда на българския офис на глобалната предприемаческа организация Endeavor. Какво целите с този проект и докъде очаквате да стигнете?

Целта на Endeavor е да допринася за дългосрочното и устойчиво икономическо развитие, като го подкрепя чрез богат набор от ресурси предприемачи с голям потенциал. Ангажиментът ми към Endeavor е част от разбирането ми, че

успехът на организацията, която ръководя, е пряко свързан с развитието на средата, в която живеем и работим 

В тази връзка работата ми с Endeavor е част от моето убеждение, че всеки носи своята лична отговорност за подобряването на тази среда и трябва според възможностите и експертизата си да допринася. Освен това възможността да се срещам и да помагам на амбициозни и успешни млади български предприемачи ме зарежда с положителна енергия и ми носи голямо лично и професионално удовлетворение. 

Амбицията на Endeavor България е да бъде важен фактор в изграждането на общност от успешни и отговорни предприемачи, които да бъдат пример за подражание и да вдъхновят и други, които да ги последват. Българският офис на организацията е само на две години, но за малкото време според мен бяха постигнати изключителни успехи. Вече 12 български компании преминаха ситото на международната селекция и станаха членове на глобалната мрежа. В рамките на глобалната мрежа на Endeavor България беше определена като център за разрастването на организацията в цяла Източна Европа.

 

"Еврохолд България" АД оперира в Централна и Югоизточна Европа с фокус  върху небанковите финансови услуги – застраховане, лизинг, продажба на автомобили и управлението на активи. Компанията е собственик на "Евроинс Иншурънс Груп" АД (ЕИГ), една от големите независими застрахователни групи в региона с над 7% пазарен дял. Холдингът оперира в осем европейски страни, като притежава дъщерни застрахователни дружества в четири от тях – България, Румъния, Македония и Украйна. Групата обслужва повече от 2.5 млн. клиенти и има 1600 служители.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст