Български физик е обявен за учен на бъдещето

теньо попминчев

Българинът професор Теньо Попминчев е обявен за учен на бъдещето.  Той е на път да създаде медицински рентгенов лазер за много ранна диагностика, която би позволила на лекарите да засичат болестите, докато все още е възможно оздравяването.

"Аз съм гражданин на света. Ние учените сме граждани на планетата, дори на Вселената. Науката винаги е била притежание на човечеството, а не на отделни институции или държави", коментира проф. Попминчев пред Нова телевизия.

Според него ученият не става такъв в библиотеките или институциите, а когато се учи от най-добрите. Първата му школа е при физика Теодоси Теодосиев. Заради жаждата си за знания Теньо заминава за Америка, където през 2009-та година той и екипът му стигат до революционен пробив в науката. Създават рентгенов лазер с размер на швейцарско ножче.

Професор Теньо Попминчев, заедно със своя брат Димитър, са създатели на първия рентгенов лазер със свръхкъси импулси, а също и на нов метод в нелинейната оптика. Тяхното революционно откритие, направено в лаборатория в САЩ, намира вече приложения във фундаменталната наука и индустрията, нанотехнологиите, бъдещата наноелектроника, за създаване на следващата генерация свърхбързи микропроцесори и хардискове, за ранната диагностика на болести и т.н.

През 2016 година проф. Теньо Попминчев става носител на наградата „Питагор” за значим принос на български учен, работещ в чужбина. Определен е и от списание Science News сред десетте най-перспективни млади учени в света.

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст