Европарите не стигат за пътните мечти

хемус

Всички пътища водят към… Северна България. Така можем да перифразираме известната сентенция. Усилията на управляващата партия ГЕРБ са насочени именно към транспортното приобщаване на тази част от страната с идеята, че така ще подпомогнат икономическото й развитие.

Няма лошо. Въпросът е, че всичко, което се планира и чертае за 2018-а, лежи върху хипотетичните приходи от 1 млрд. лв. годишно от тол системата. Тя обаче ще заработи едва през 2019-а…  А дотогава?  Дотогава продължаваме с идейните проекти, те поне са безплатни. Или, както се казва, желанието – голямо, но джобовете са празни.

Вярно, лошите пътища на север от Балкана са една от причините за по-слабото развитие на този регион. Според проучване на Института за пазарна икономика в Северна България тук-там има "острови" на икономическа активност – около Козлодуй (основно покрай атомната централа), Плевен, Габрово и Севлиево. Само че те са заобиколени от големи територии, където предприятия почти няма и безработицата е висока. По на изток пък изпъкват като производствени средища Варна, Шумен и Търговище.

Днес строим само с европари, но те не са в състояние да покриват всички наши пътни мечти. Затова и правителството възлага големи надежди за решаване на проблема с хроничното недофинансиране на поддръжката, ремонта и изграждането на републикански пътища на електронната система за събиране на таксите. На тези пари се залага, за да се доизгради мaгиcтpaлaта "Xeмyc", cĸopocтнитe пътищa мeждy Beлиĸo Tъpнoвo и Pyce, ĸaĸтo и мeждy Бoтeвгpaд и Bидин, които са приоритетни за сегашната власт. Нагласите са след няколко години тези пътни артерии да развият Северна България така бързо, както Южна.

Бъдещето на района между Дунав и Стара планина се свързва основно с довършването на

 

аутобана "Хемус"

 

Очакванията са този проект да повтори ефекта от автомагистралите "Тракия" и "Марица", около които се оформиха логистични центрове, индустриални зони… Но заради недостига на средства и сложното трасе това се случва твърде бавно. Европейско финансиране няма и се строи с държавни пари. За тази цел, по настояване на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в националния бюджета за 2018-а са заложени допълнително още 85 млн. лева. Скромна сума, като се има предвид, че общата дължина на "Хемус" е около 420 км, а досега са готови само участъците София – Ябланица и Белокопитово – Варна, или общо 165 километра. Прогнозите са през тази година да започне строителство на още 75 км – от Ябланица до Боаза, от Боаза до пътя Ловеч – Плевен и участъка Белокопитово – Буховци.

Иначе оптимизъм не не липсва. "Хемус" – до края на мандата, категоричен е вицепремиерът Томислав Дончев.

През 2019-а е необходимо да започне изграждането и на трасето от разклона Ловеч – Плевен до Велико Търново. Целият път от София до Варна би трябвало да е готов през 2025-а, но да не забравяме аутобана "Струма", който уж щеше да е готов за  олимпиадата в Атина, а още се строи.

За подобряване на пътната инфраструктура в Северна България се подготвя още една магистрала – тази между

 

Русе и Велико Търново

 

чиято приблизителна дължина ще е 133 километра. След като през миналата година минаха експертните оценки и обществените дискусии, през 2018-а започват първите търгове за строителството й. То ще бъде разделено на няколко лота с идеята да се работи едновременно по няколко участъка: Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км). Все още обаче се обсъжда какъв да е точният маршрут. Очакваната цена е около 2 млрд. лв., а крайният срок на градежа – 2021-2022 г., което е прекалено оптимистични, след като все още няма осигурено финансиране. Но при всички положения и тази магистрала е важна, защото ще поеме транзитния трафик между Русе и Маказа.

Паралелно с "Хемус" ще се работи и по скоростния път

 

Видин – Ботевград

 

който да поеме част от автомобилния поток от "Дунав мост-2". Строителството на четирилентовото шосе ще започне през 2018-а и ще приключи до три-четири години, обяви народният представител от ГЕРБ Владимир Тошев. Първите два лота, определени за строеж, са Димово – Медовница и Скравена – Ботевград. Готова за изпълнение е отсечката на Е 79 от Мездра до Ботевград, тъй като там са приключили отчуждителните и тръжните процедури и на практика започват строителни дейности, доколкото позволяват условията. Това ще даде възможност да се отвори най-тежкият участък към "Дунав мост 2", смята шефът на Агенция "Пътна инфраструктура"  Дончо Атанасов.

Проектът за обхода от Димово до Медовница също е готов, както и докладът по ОВОС. Предстои обявяване на тръжните процедури за изпълнител на трасето от Видин до Мездра и за  Видин – Бела – Ружинци. По този начин и от двете страни на скоростния път ще има реално строителство.

Липсващата подходяща инфраструктура в този район прави моста Видин-Калафат неизползваем. Различни граждански движения периодично надигат глас за нейното изграждане, но пък  изниква и другият въпрос – намираме пари, правим шосето между Ботевград и Видин или  тунела "Петрохан", но дали ще има достатъчно коли да се движат по тях, след като се въведат тол таксите и изравним цените със събираните в Сърбия, където пътищата са по-добри?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Смятате ли, че масовите назначения без конкурс в бордовете на държавните фирми трябва да продължават?

Подкаст