Застрахователите ще се бръкнат с 4 млн. евро “за акъл”

Катастрофа чужбина

Всички дружества, които продават "Гражданска застраховка", а оттам и свързаната с нея "Зелена карта" (полицата за чужбина), трябва съвкупно да внесат 4 млн. евро на депозит в специален фонд. Тези средства ще гарантират плащания на щети по "Зелена карта" в чужбина, когато конкретен застраховател не иска или не може да плати за тях. Тези грешни пари, както ги окачествяват пазарните играчи у нас, в крайна сметка ще ги платят коректните компании, за да покриват щети на некоректните…

Това гласи решение на Международния съвет на бюрата "Зелена карта". Мотивите: имаме некоректни играчи на застрахователния пазар, които не плащат обезщетения в чужбина.

Макар българският пазар на тази автозастраховка да е нищожна част от европейския, проблемът според  Съвета на бюрата е по-скоро принципен. Допускането на подобни практики подкопава базовите устои на системата и създава опасност те да се разпространят. Затова институцията предупреждава, че ако не подобрим контрола у нас, се намери решение, може да постави българското бюро под мониторинг. Това пък ще изисква да представим споменатата банкова гаранция в полза на другите национални бюра, а също и налагане на стриктни изисквания за презастраховане на целия пазар. Казано по-популярно, това значи повече разходи за всички български застрахователи. И съответно по-скъпи полици за всички български граждани.

Ръководството на международната организация вече е получило картбланш да наложи мониторингова процедура на България във всеки момент, в  който сметне, че мерките, които страната ни предприема, са недостатъчни.
Специалистите оценяват щетите за системата на десетки милиони левове, поясни за вестника ни експертът по пътна безопасност Владимир Тодоров. Цената на всеки инцидент в чужбина е в пъти по-висока от цената на всеки инцидент в България, каза той.

Пред в. п"БАНКЕРЪ" Орлин Пенев, ръководещ Бюро "Зелена карта", добави още един много съществен елемент: неизрядните  най-често са едни и същи. Но се въздържа да цитира имена. Той няма информация за борчовете към чуждестранните клиенти на отделните застрахователи, нито за неплатените щети към чужбина на целия сектор. Тази информация не минавала през Бюро "Зелена карта" – България.

Пенев обясни още, че въпросните милиони  трябва да бъдат събрани до март. Те няма да стоят в спецфонд в бюрото, а ще бъдат държани под формата на банкова гаранция.

Когато отделни играчи на застрахователния пазар забавят свои плащания, се налага Бюро "Зелена карта" да прави тези плащания", обясни председателят на Асоциацията на застрахователите Стела Несторова.

Запитана за позицията на КФН относно спор за обезщетения между бюро "Зелена карта" и две български компании, преди време Карина Караиванова заяви, че комисията има своите механизми за въздействие и няма да позволи да се нарушава Кодексът за застраховането. Но позволи.

 

Каре

Какво да правим при катастрофа зад граница

Ако претърпите произшествие в чужбина, се прилага правото на държавата, в която се е случило то. Това означава, че процесът за подаване на иск за обезщетение може да е различен от този в България.

Ако претърпите произшествие в чужбина, не напускайте мястото на произшествието. Говорете с другия шофьор и повикайте полиция и/или спешна помощ, ако е необходимо.

Уверете се, че сте записали необходимите данни за другия участник в произшествието, както и за обстоятелствата на злополуката.

Трябва да попълните доклад за произшествието на мястото, където се е случило.

Обикновено получавате от вашия застраховател формуляр за деклариране на произшествие. Някои асоциации на застрахователите са разработили общ "Европейски формуляр за злополука". Благодарение на него ще можете бързо да съберете цялата необходима информация, което ще улесни уреждането на всякакви застрахователни искове.

Ако не разполагате с декларация за произшествие или с формуляр от застрахователя, не пропускайте да си запишете следната информация:

  • дата и място на произшествието;
  • данни за всички наранявания, материални щети и свидетели (задължително вземете техните данни за връзка);
  • данни за връзка с другия шофьор (например име, адрес, телефонен номер);
  • данни за връзка със застрахователната компания на другия шофьор (включително номер на полицата);
  • информация за превозното средство на другия шофьор (регистрационен номер, страна на регистрация, марка и модел и същите данни за ремаркето, ако има такова);
  • данни за връзка с полицейските органи, пред които е било декларирано произшествието;
  • обстоятелства на произшествието.

Ако и двамата с другия шофьор сте на едно мннение за обстоятелствата на злополуката, трябва да подпишете декларация. Това ще улесни уреждането на застрахователния иск.

Запомнете – не поемайте отговорност и подпишете доклада за произшествието единствено ако ви е напълно ясен.

Ако не сте съгласни с обстоятелствата, вашият застраховател ще уреди спора със застрахователя на другия водач. Застрахователят ще уреди спора въз основа на полицейския доклад, на оценката на щетите или на базата на друга информация.

В подкрепа на вашия иск трябва да съберете: снимки, показания на свидетели и/или полицейски доклад.

Трябва да съобщите за произшествието на вашия застраховател – дори ако не желаете да предявявате иск.

 

Каре

У нас

Само 3% от собствениците на коли в България към 6 февруари са без застраховка "Гражданска отговорност" на водача. Това каза специално за в. "БАНКЕРЪ" Борислав Михайлов, шеф на застрахователния Гаранционен фонд.  Все още въпреки взетите мерки има и недобросъвестни шофьори, които успяват да се измъкнат и да карат без задължителната застраховка, обясни Михайлов. В случаи на катастрофи всички собственици обаче плащат дял от щетите заради подобни  нарушители. Това става чрез механизма на Гаранционния фонд, в който застрахователите внасят отчисления всяка година.

"Гражданска отговорност" поскъпна

– от 1 февруари тя се увеличава с около 12 лева. Това пък ни съобщи Ивета Кунова, шеф на Българска асоциация на застрахователните брокери.

Според други експерти обаче повишаването на цените на застраховката още този месец е между 10 и 18 лева.
В момента средната цена на застраховката е 187 лева. Причината за поскъпването, според работещите в бранша, са европейските стандарти.
Над 98% от автомобилите в България вече са с редовна застраховка "Гражданска отговорност", съобщи преди време Ралица Агайн, заместник-председател на Комисията за финансов надзор (КФН). По думите й хората сключват тази задължителна застрахова, защото МВР вече е овластено да отнема регистрацията на колите, които нямат такава полица.

Владимир Савов, член на комисията, сочи, че около 90% от жалбите, отправени до нея, са свързани с автомобилните застраховки, най-вече с размера на плащаните обезщетения. Но КФН не може да се произнася по размера на обезщетенията. "Те са предмет на гражданското право, ние можем само да проверим дали застрахователните компании спазват нормативната уредба", поясни той.

"Препращаме недоволните клиенти към помирителните комисии към Комисията за защита на потребителите и към съда за решаване на подобни спорове", уточни Савов. А справедливите решения отлитат някъде далеч напред във времето. Но иначе има  строги законови разпоредби, множество контролни органи и… клиенти, които пряко и косвено плащат за неща, които хем ги има, хем ги няма. А "черните овце" си хрупкат необезпокоявани.

 

 

 

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст