Движението за права и свободи (ДПС) размаха пръст срещу прокурорката Недялка Попова заради нейно интервю в пловдивско електронно издание, в което тя коментира засилващата се опасност от ислямизация на страната. Недялкова е наблюдаващ обвинител в единия от процесите за проповядване на религиозна омраза срещу Ахмед Муса и още 12 имами. Делото се гледа отново на втора инстанция пред Пловдивския апелативен съд, след като беше върнато преди две години от Върховния касационен съд (ВКС) за ново разглеждане.
На митинг в село Корница председателят на ДПС Мустафа Карадайъ обяви, че партията ще подаде сигнал в прокуратурата за публичното изявление на Попова, което създавало етническо и верско противопоставяне. Карадайъ застана твърдо на страната на подсъдимите, които нарече "нашите имами", и припомни, че движението винаги е смятало процеса за политически. "Ако е нужно, знаем как и можем да направим още, но нека видим действията на прокуратурата!", заяви Карадайъ. И добави, че по отношение на възродителния процес "ДПС ще настоява тази част от нашата история на нашата родина да влезе в учебниците".
В хора на ДПС се включи и партия "Да, България", която призова прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет да предприеме дисциплинарни мерки срещу Попова за нарушение на етичния кодекс на магистратите. Преди това от нея се оплака и адвокат Ина Лулчева, която изпрати писмо до съда с упреци и срещу самия него. Според нея подсъдимите са подложени на преследване заради религиозните им убеждения и за упражняваните от тях религиозни практики, а прокуратурата и съдът пречели на защитата им. Лулчева смята, че Софийският апелативен съд си е поставил за цел да приключи делото до 00.00 часа на 6 април 2018 г., за да избегне настъпването на абсолютната давност.
Независимо от усилията да се стигне до присъда делото изглежда обречено, след като ВКС отмени наложените преди това от апелативния съд наказания. Ахмед Муса получи две години лишаване от свобода, а 12-те имами бяха освободени от наказателна отговорност и им бяха наложени административни санкции. Според върховните съдии нито прокуратурата, нито съдът са изяснили основния въпрос по делото – дали проповядваният от имамите салафизъм действително е антидемократична идеология, или е част от свободата на вероизповедание. Заключението на вещото лице – арабиста Милко Василев, беше атакувано с искане за оттеглянето му от процеса с аргумента, че по време на разследването през 2010 г. е бил служител на ДАНС.
Изготвената от общо четирима специалисти тройна тюркологична, арабистка и историческа експертиза с обем от 450 страници е базирана на преводи и изследвания на иззетите от обвиняемите при обиските книги, брошури и други печатни материали. Вещите лица са категорични, че в тях се съдържа идеологията на салафизъм и уахабизъм, които са консервативни течения в сунитския ислям. В дейността на Муса́ и имамите се наблюдавал агресивен етноцентризъм, който цели консолидация на дадена общност – с императива за сляпата вяра и апела за антисоциално и антидемократично поведение.
Вещите лица смятат още, че в материалите се наблюдава демонизиране на демокрацията и призив за религиозна война срещу нея. Коментарът за откритите текстовете на су́рите 2 и 14 от Корана е, че кумулативното проповядване на тези два религиозни текста се използва при подготовката на крайните екстремисти и камикадзета. В съдебната фаза обаче почти всички свидетели се отрекоха от показанията си, дадени в досъдебното производство.
Преди десетина дни по делото се разрази и скандал с назначените от съда защитници на имамите, след като Националното бюро за правна помощ реши да не им плаща хонорари – с аргумента, че по тези обвинения адвокатската защита не е задължителна. Недялка Попова заподозря натиск и много силен лобизъм с оглед на изтичащата давност, след което всеки подсъдим може да поиска прекратяване на делото. Оказа се, че съдът е поискал назначаване на служебни защитници, но после ги назначил като резервни, което пък довело до конфликт на интереси между тях и упълномощените от подсъдимите с договор адвокати.
Оказа се, че е налице разминаване в информацията за обвиненията, по които е поискана служебна защита – тя е задължителна за престъпления против мира, но не и за проповядване на антидемократична идеология. Попова призна, че законът е такъв, но на свой ред упрекна наетите от подсъдимите адвокати в злоупотреба с право с цел шиканиране на процеса. Безспорно е обаче, че той наистина е политизиран – до степен едната съдебна инстанция не разбира какво казва другата, а политически партии се нахвърлят върху прокурор за това, че доразвива медийно обвинителната си теза.
Пред сайта "Трафик нюз" Недялка Попова описва делото като сигнал към обществото, че ако мюсюлманите достигнат 30% от населението, държавата ни вече е застрашена. "Те са монолитна маса, лесно се манипулира и на избори. Те са почти като военизирана структура. Като им се каже "отивайте и гласувайте", те отиват. Докато ние, с нашите демократични правила, сме много по-свободни. Понякога толкова, че се отива до безотговорност. И ще дойде време, когато ще видим как в парламента повече от 50% са от друга религия, президентът ни ще стане от друга религия, министър-председателят, кметът ни ще е от друга религия. Знаете ли колко още много кметове има в стара християнска Европа с друга религия? И тези християнски европейски ценности, които сме приели, мислите ли, че ще ги отстоим? И тогава точно това, което най-ценим в себе си, точно това ще ни убие. Ето това е сигнал към здравомислещите хора. Колко хора сега си дават сметка и разсъждават по тези въпроси?! Засега ние действаме само по законен път. Ще стане лошо, когато се излезе от закона.
Понякога общественото мнение и гражданите се ангажират с много по-маловажни въпроси и проблеми. А в случаите, когато се отнася за национална сигурност и за важни въпроси, всички мълчат и се спотайват. Пазят се да изразят мнение. Като че ли се върви по линия на най-малкото съпротивление. Уж имаме гражданска позиция, уж искаме да се чуе гласът ни, но в същото време всеки гледа, като изрази някакво мнение, дали това би се отразило върху неговия живот, цели и амбиции. Всъщност по истински важните въпроси не се дебатира. Никой не коментира и не взема отношение. Там има някакви извращения на верска основа, а хората не реагират. Не ги интересува. Смятат, че това е далеч и няма никога да ги засегне. Но идва момент, когато това "там" идва и към нас. В момента Турция има териториални интереси на изток. Но в определен момент тези претенции могат да се обърнат и на запад. Аз винаги съм казвала, че тенденцията, която се развиват през последните 10-15 години в България, е тревожна."