Краят на българското председателство на Съвета на ЕС се вижда, а с него иде време разделно. Евродепутатите и екипите им ще се приберат у дома, а нашенските чиновници, заети с организацията на председателството, ще се върнат към обичайния ритъм на работа.
Време разделно иде и за Националната служба за охрана (НСО). В края на юни НСО ще трябва да върне всички автомобили, които взе под наем, за да извозва гостите от Европарламента. До 30 юни службата ще върне по договор 40 автомобила, наети от Лизингова къща София Лизинг ЕАД. Както сочи договорът, за 40 нови леки коли НСО е плащала наем в продължение на шест месеца по 3984 лв. с ДДС месечно за автомобилите.
Подобен договор НСО е сключила и с "Мото Пфое" ЕООД. Службата плащаше наемна цена за 40 нови микробуса по 14 440 лв. с ДДС месечно в продължение на половин година.
След края на председателството НСО ще се завърне към нормалното всекидневие, без да прави сметка как да намери нови автомобили за изпълнение на задачите си. Засега автопаркът на службата е попълнен, като последните закупени коли бяха два пътнически микробуса "Пежо Травелър". НСО се сдоби с тях в края на 2017 г., като плати на "София Франс Ауто" АД 110 044 лв. с ДДС.
Година по-рано НСО обяви обществена поръчка за две нови бронирани лимузина. Държавните бодигардове дадоха близо 2 млн. лв. без ДДС за колите. Лимузините са от висок клас, с лека бронировка, произведени през 2016 година. Парите по сделката бяха изплатени на два транша – 40 на сто до 25 календарни дни от сключване на договора, а остатъкът – до месец от приемането на автомобилите.
НСО се оплакваше от недостиг на бронирани автомобили, с каквито возят чуждестранни държавни лидери при посещенията им у нас. В края на 2012 г. службата купи без търг за 780 000 лв. с ДДС "Мерцедес S клас”, който издържа на стрелба с гранатомет. НСО бе окомплектовано с 23 представителни автомобила. Поради физическата им амортизация и овехтяване обаче през 2009 г. бе прието решение за поетапната им подмяна. Последната частична подмяна е била извършена през 2005 година. Становището на НСО е, че автомобилите трябва да осигуряват достатъчно пространство в купето както за разполагане на охраняваното лице, така и на придружаващите го преводач, протокол и охрана. "Тактиката на действие при критични ситуации, свързана с прилагане на специалните похвати от охранителите, изисква наличие на подходящи условия за незабавна реакция – евакуация, употреба на физическа сила, помощни средства и оръжие. Във връзка с рисковите ситуации на пътя автомобилите трябва да притежават динамични характеристики като бързо ускорение, маневреност, малък спирачен път, стабилност и надеждни системи за активна и пасивна безопасност", посочиха от НСО.
Поради липса на финансови средства процесът на подмяна на представителните автомобили стартира едва през 2013 г. с провеждане на обществена поръчка и доставка на първите седем нови лимузини. Следващата поръчка бе от 2014 г. за доставка на нови седем представителни автомобила Audi-A8. Колите не са бронирани, имат най-ниско ниво на оборудване, 6-литров дизелов двигател, 250 к. с. и заложена експлоатация от поне 10 години при високо натоварване. Возилата са стандартно изпълнение на базовия модел и нямат допълнителните екстри, характерни за бизнес клас. Според спецификацията автомобилите разполагат със салон от естествена кожа, телевизионен тунер и мултимедийна система. Лимузините бяха с цена от 124 000 лева бройката и са от по-висок клас от използваните за аналогични цели возила в значително по-богати страни като Австрия и Дания.
Междувременно българското правителство реши да се откаже от колите на НСО. В началото на април 2016 г. Министерският съвет прие решение за преустановяване на ползването на специализиран транспорт по Закона за Националната служба за охрана (НСО). Кабинетът посочи, че с промяната ще се оптимизира използването на ресурсите на НСО и насочването им към други форми на охрана по закона.
По света и у нас
Дания разполага с едва 12 луксозни автомобила от S клас за превоз на видни чуждестранни държавници. В същото време у нас само държавните и общинските автомобили от супер клас са повече от 60. Българските управници се возят в по-големи и по-скъпи коли и от австрийските си колеги. В Австрия на разположение на всеки министър има по един автомобил Audi, но по-нисък клас А6. Целият австрийски парламент и всичките 245 депутати разполагат с 6 такива автомобила. Нашите 240 депутати обаче разполагат със 116 автомобила.
Белгийският парламент има под ръка 7 автомобила, а депутатите се придвижват предимно с обществен транспорт, велосипеди и лични автомобили. В Германия 622 депутати разполагат с 40 автомобила, но пътуват предимно с обществен транспорт. А държавниците в Ирландия са се отказали изцяло от използването на държавни автомобили.
В Хърватска, в която минималната работна заплата е 400 евро, е забранено да се купуват автомобили от S клас с пари на данъкоплатците. Министрите там се возят с автомобили среден клас.
В същото време в Босна и Херцеговина, която е сред най-бедните страни в Европа, депутати и министри се возят на луксозни лимузини, каквито купуваме и ние.
Най-скъпите бронирани автомобили
Експертите поставят начело в класацията Mercedes Benz S-Guard 600, който струва 1.4 млн. долара. Този модел може да устои на огън от снайперист, ракетни снаряди и високоскоростни снаряди. Двигателят е туин-турбо, 5.5-литров V12, 517 к.с. и може да ускори до 100 км/час само за 4 секунди.
Audi A8 Security е на следващата позиция, с цена между 685 хил. до 1 млн. долара. Тя е обвита в стомана, титан и кевлар, осигурява защита срещу пожар и химически нападения, 450 к.с. бензинов двигател, който може да ускори от нула до 100 км/час за по-малко от 5 секунди.
Bentley Мълинър Дивисион е луксозен модел с цена, достигаща до 400 000 долара, съчетана с висок клас доспехи от Mulsanne. Издържа на мощни огнестрелни оръжия, химически заплахи и експлозивни атаки от всички страни. Може да ускори от нула до сто километра в час само за пет секунди, максимална скорост 250 км/час, туин-турбокомпресор 6.7-литра, 505 конски сили
BMW 7-Series High Security е най-висок клас луксозна марка за превозни средства, но тази може и да се сражава в близък бой. Това е отлична бронирана лимузина, защото добавеното тегло не влияе на работата и ускорението на автомобила. Високата степен на сигурност може да отблъсне високоскоростен снаряд и химически атаки. Тя дори разполага с резервоар за гориво, който може да се запечата отново, ако е ударен от куршум. Неговият двигател е V12 6-литров, 535 к.с., може да ускори от 0 до 100 км в час само за 6 секунди.
Cadillac One е автомобилът на президента на САЩ Доналд Тръмп. Колата е силно бронирана и нейните детайли са строго секретна тайна. Дебелината на вратите, всяка от които тежи колкото вратата на пилотската кабина в "Боинг 757", е над 20 сантиметра. Автомобилът може да издържи изстрел на самоходно оръдие голям калибър. Задвижва се от 8-цилиндров турбо-дизелов двигател, който е с работен обем 6.6 литра. Мощността му е около 300 конски сили. Президентството разполага с общо 12 такива автомобила, които Тръмп сменя, когато е на визита някъде по света.