НСО с “отличен” за председателството

данчо дяков

Държавните бодигардове бяха отличени тази седмица за перфектното изпълнение на задачите си по време на българското председателство на Съвета на ЕС. На тържествена церемония министърът на председателството Лиляна Павлова награди ръководители и служители на НСО и "Военна полиция" за успешно свършената работа от екипите им. Това бе и първата награда за генерал-майор Данчо Даков, който е начело на Националната служба за охрана от март месец. "Създадохме един прекрасен екип, всеки ден показвахте висок професионализъм, класа и ниво, за което получихме и висока оценка от партниращите служби", заяви Павлова при връчването на грамотите на генерал-майор Данчо Дяков и на неговия заместник полковник Росен Тодоров. "Служителите на НСО и Военна полиция показаха професионализъм и всеотдайност в работата си, когато трябваше да бъдат незабележими – те бяха, а когато трябваше да се намесят адекватно – разрешаваха спокойно критични и рискови ситуации. Освен че обезпечиха сигурността на нашите гости и делегати, службите осигуриха спокойствието и сигурността на столичани и на гостите на София. А това беше и целта – докато вървят срещите от календара, предприетите мерки за сигурност да не създават притеснение и напрежение на живота на хората в столицата", каза още Павлова по време на церемонията. От своя страна шефът на НСО й връчи почетен знак – плакет за съществен принос и заслуги към дейността на службата.

След разменените дарове и добри думи очевидно НСО ще се радва на спокойни дни до края на годината. Стореното по време на председателството със сигурност ще бъде отчетено от правителството, а най-вероятно и от финансовия министър Владислав Горанов, към когото погледите на всички бодигардове са вперени с надежда и любов.

Тази любов не е платонична, както се досещате. В случая става дума за пари – около 1.2 млн. лв., които службата се надява да получи допълнително, за да се разплати с пенсионерите си. Става въпрос за неизплатени обезщетения, които служителите на НСО получават при пенсиониране. 

Според отчета на НСО за касовото изпълнение на бюджета към 31 май тази година за цялата 2018 г. са планирани 37 672 511 лв. разходи. От тях  32 188 000 лв. са предвидени за персонала – заплати и възнаграждения по трудови и служебни правоотношения и други възнаграждения и плащания за персонала. До края на май НСО е изразходвала общо 15 990 164 лв., от които 13 664 374 лв. са отишли за персонала.

Според неофициална информация вътре в самата служба има брожения, които, разбира се, са свързани с изразходването на средствата от бюджета на НСО. Редовите служители искали оптимизиране на възнагражденията, като се разформироват някои ръководни звена с дублиращи функции, но с добри заплати. Освен това слуховете от капсулираната под гриф "Строго секретно" структура говорят, че с едни и същи задачи са натоварени както сержанти, така и офицери, но разликата в заплащането им е двойна. 

Основните месечни възнаграждения в НСО на пръв поглед не са големи, но към тях се начисляват до 40 на сто прослужено време, добавка за звание, до 30 % за работа в НСО, порцион от 120 лв. и така заплатата може да стигне до 1600 лв. за сержантите и около 2200 лв. за офицерите. Като добавим и компенсациите за пътуване по време на отпуск, парите за облекло в размер между 450- 600 лв. според длъжността и званието,  се получава едно много добро възнаграждение.

При първата си публична изява, след като беше избран на поста шеф на НСО, генерал-майор Данчо Дяков обаче обяви, че реформи в службата няма да бъдат правени. Не предвиждам значителни реформи в службата, защото службата доказа, че функционира много добре. Ако има някакви реформи, те ще са да може тя да бъде по-гъвкава при вземането на решенията, така че колегите ми не трябва да се притесняват от структурни и други реформи, обясни след заседание на парламентарната Комисия по отбрана Дяков. Той уточни, че намеренията на ръководството на НСО са да бъдат оптимизирани разходите в службата, за да бъдат повишени заплатите на служителите. Под оптимизиране обаче той не разбира съкращения. Освен това Дяков даде да се разбере също, че няма да се назначават и нови хора, тъй като бюджетът не го позволява. Пред депутатите той посочи, че, както и в други структури, в НСО също има недокомплект, който е между 12 и 14 процента.

В момента в НСО мъдрят как да осъвременят закона, по който действа службата. Промените са все още на етап вътрешно обсъждане, но идеята на ръководството е новите текстове да спомогнат за по-гъвкави процедури при вземането на решение в службата. Тези промени трябва да станат до края на годината, уточни Дяков.

Вероятно ще продължи и натискът на НСО за закупуване на нови автомобили. Тази година това няма как да се случи заради отпуснатия бюджет. Но догодина със сигурност управляващите ще се вслушат в жалбите на бодигардовете за нови коли. Средната възраст на возилата варира между 12 и 15 години. За председателството НСО беше принудено да търси резервен вариант, наемайки нови коли. В края на юни службата върна по договор 40 автомобила, наети от Лизингова къща "София Лизинг" ЕАД. За тях НСО е плащала наем в продължение на шест месеца по 3984 лв. с ДДС. Подобен договор бе сключен и  с "Мото Пфое" ЕООД, като за наети 40 нови микробуса службата плащаше по 14 440 лв. с ДДС месечно в продължение на половин година.

Последната покупка на автомобили НСО направи през 2017 г., когато взе два пътнически микробуса "Пежо Травелър" от  "София Франс Ауто" АД за 110 044 лв. с ДДС. А година по-рано държавните бодигардове дадоха близо 2 млн. лв. без ДДС за две нови лимузини от висок клас, с лека бронировка, произведени през 2016 година. Парите по сделката бяха изплатени на два транша – 40 на сто до 25 календарни дни от сключване на договора, а остатъкът – до месец от приемането на автомобилите.

Най-голямата поръчка досега НСО направи през 2014 г. за доставка на нови седем представителни автомобила Audi-A8. Колите не бяха бронирани, имат най-ниско ниво на оборудване, 6-литров дизелов двигател, 250 к. с. и заложена експлоатация от поне десет години при високо натоварване. Возилата са стандартно изпълнение на базовия модел и нямат допълнителните екстри, характерни за бизнес клас. Според спецификацията автомобилите разполагат със салон от естествена кожа, телевизионен тунер и мултимедийна система. Лимузините бяха с цена от 124 000 лв. бройката и са от по-висок клас от използваните за аналогични цели возила в значително по-богати страни като Австрия и Дания.

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст