Сезонът на летните разпродажби в Европа е в разгара си, а от броени дни обещания за рекордно ниски цени и шокови намаления вече ни привличат и от витрините у нас. Доколко реални са разпродажбите и наистина ли евтино можем да подменим гардероба си в най-горещия сезон? Колко можем да спестим по време на разпродажбите и как да избегнем фалшивите намаления? Отговорите на тези въпроси търси съвместна проверка на Комисията за защита на потребителите и Нова ТВ.
За да се ориентират по-лесно клиентите, по закон намалените стоки трябва да са на отделни щендери. Търговецът трябва да зачеркне старата цена на етикета и да изпише новата и процентът на намалението. "Между стоките с намалени цени има и на редовни, а би следвало да бъдат обособени на отделен щанд”, отбелязва Истатко Томов от КЗП по време на проверката. В противен случай потребителят трябва да преглежда артикулите един по един, за да открие намалените, допълва Виктория Димитрова от КЗП.
За да се докаже дали намалението е реално, контролният орган изисква от търговеца документи, които да удостоверят, че стоката е продавана на старата цена поне месец преди обявяването на съобщението за намаление. Ако се окаже, че това изискване на закона не е спазено, влизаме в хипотезата на нелоялна търговска практика, обяснява Томов.
Най-честите нарушения по време на разпродажбите са фалшиви намаления, нереални промоции и неясни условия.
Разпродажбата може да продължи до половин година, за разлика от намалението, което по закон най-дълго трае максимум един месец. Тя обаче се обявява в строго определени случаи – например, когато търговският обект спира дейността си или се извършва ремонт, разяснява още Истатко Томов.
Какъв е профилът на потребителя през този сезон? Традиционно, дамите са тези, които са склонни да пазаруват повече по време на разпродажбите. 85% от оборота на търговците се прави от жените.
В повечето големи европейски столици намаленията започват от началото на юли и продължават до края на август. А някои от магазините удължават и работното си време.