Писмо на министъра на финансите и на управителя на БНБ до Еврогрупата

1547/5000

Като взе предвид Договора за Европейския съюз, и по-специално член 3, параграф 4 от него, и Договора за функционирането на Европейския съюз, и по-специално член 119, параграф 3 и член 142 от него.
Като взе предвид Протокола относно условията и реда за приемане на Република България и Румъния в Европейския съюз, и по-специално член 5 от него
Като взе предвид Регламент (ЕО) № 1024/2013 на Съвета от 15 октомври 2013 г., с който се възлагат специфични задачи на Европейската централна банка по отношение на политиките, свързани с пруденциалния надзор на кредитните институции, и по-специално член 7 от него.
Като взе предвид резолюцията на срещата на Европейския съвет в Амстердам от 16 юни 1997 г. относно установяването на механизъм на обменните курсове в третия етап на Икономическия и паричен съюз.

като има предвид:

(1) България възнамерява да се присъедини към механизма на обменните курсове с действащия си валутен борд като едностранно задължение, като по този начин не поставя допълнителни задължения върху ЕЦБ.
(2) България има добри резултати от повече от 20 години в поддържане на стабилност и устойчивост с нива на държавния дефицит и дълг доста под прага на ПМП за почти 90% от времето. Бюджетните излишъци са регистрирани почти през половината от периода, а държавният дълг (под 25% от БВП) е третият най-нисък в ЕС.
(3) МВФ и Световната банка са извършили оценка на стабилността на финансовата система на България през 2017 г. за целия сектор на банките, нищо за нейното непрекъснато стабилизиране, положителните стъпки, предприети за реформиране на надзора през последните години, както и необходимостта да се продължи напред усилия за укрепване както на устойчивостта на сектора, така и на надзор. През 2016 г. БНБ проведе преглед на качеството на активите и стрес-тест на банковата система, следвайки методологията на ЕЦБ / ЕБО. Корпоративните необслужвани заеми са намалени. Капиталовите буфери са на удобно ниво за цялата банкова система, като по този начин се създава пространство за по-нататъшното укрепване на банковия баланс

(4) Съгласно механизма за сътрудничество и проверка Комисията продължава да наблюдава съдебната реформа и борбата с корупцията и организираната престъпност в България.
(5) В контекста на европейския семестър Комисията и Съветът наблюдават оценката и издаването на препоръки за икономическото управление на България, отчитайки не само нейната значимост за устойчива фискална и социално-икономическа политика в България, но и в съответствие с правилата и приоритетите на Съюза.
(6) През последните няколко години бяха проведени конструктивни дискусии с ЕЦБ, Комисията, държавите-членки от еврозоната и Дания относно необходимите елементи за успешното навлизане в ERM II.

С това ние
Посочете твърдото си намерение да кандидатствате за ERM II до юли 2019 г. и в крайна сметка еврото, след като изпълните всички критерии за конвергенция в съответствие с член 140 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

Очаквайте да се присъедините едновременно към ERM II и банковия съюз до юли 2019 г.

Да се ​​ангажира да приложи през следващите месеци и в случай на влизането в ERM II редица предварителни ангажименти в области на политиката, които са от голямо значение за плавния преход към ВМ II, а именно:
1. укрепване на банковия надзор чрез тясно сътрудничество с ЕЦБ и предприемане на необходимата подготовка в съответствие със съществуващите процедури. Приложението на българските власти в ЕЦБ за установяване на тясно сътрудничество с Единния механизъм за надзор ще бъде изпратено на ЕЦБ в работен ден след положителна бележка от Еврогрупата, Дания и ЕЦБ относно нашето намерение да се присъедини към МОК II до юли 2019 г. както е посочено в това писмо, при което необходимите официални мерки ще бъдат предприети в определено време. Процесът на вписване в банковия съюз ще спазва изцяло условията, определени в правната рамка на ЕЦБ за тясно сътрудничество с ЕЦБ
2.Разработване на макропруденциалната рамка чрез осигуряване на законодателна основа за мерките на кредитополучателя в допълнение към съществуващите капиталови мерки, както се изисква от Управителния съвет на ЕЦБ за всички държави от еврозоната

3. засилване на надзора върху небанковия финансов сектор чрез прилагане и докладване до ЕОЗППО на плана за действие за надзор на небанковия финансов сектор (пенсионни фондове и застрахователни дружества), приет от регулатора през септември 2017 г.
изготвяне и приемане на насоки за оценка на активите и пасивите в небанковия финансов сектор.
изготвяне и прилагане на система за надзор, базирана на риска, в рамките на Платежоспособност II

4 идентифициране в сътрудничество със Службата за подкрепа на структурната реформа на съществуващите пропуски в земеделската дейност в областта на несъстоятелността и изготвяне на пътна карта, в която са изброени стъпките, необходими за преодоляване на тези пропуски, с акцент върху
въвеждане на система за надеждно събиране на данни относно производството по несъстоятелност и преструктуриране
като въведе мерки за укрепване на съдебната инфраструктура

5. Засилване на рамката за борба с изпирането на пари, като се обърне внимание на евентуално идентифициран от Комисията проблем при оценката на транспонирането в националното законодателство на четвъртата директива срещу изпирането на пари (AML4-директива) и приемането на законопроект за транспортиране на петото анти- директивата относно изпирането на пари (AML5-директива) на правителствено равнище

6. Подобряване с помощта на SRSS на управлението на държавните предприятия чрез преразглеждане и привеждане в съответствие на законодателството с Насоките на ОИСР за корпоративно управление на държавните предприятия.

Приканваме Съвета, въз основа на текущата процедура за България, да постигне съгласие за ясна регулаторна рамка относно процеса на присъединяване към ERM II, която да бъде приложима за държавите-членки, желаещи да се присъединят към ERM II в бъдеще.
Очаквайте да се спазва принципът на равнопоставеност за България
Бъдете готови да обсъдите по-нататък на тази основа с Еврогрупата, Дания с ЕЦБ и Комисията и в съответствие с миналите практики да поемете по-нататъшни ангажименти в момента на присъединяване към ERM II с цел постигане на висока степен на устойчиво икономическо сближаване във времето от приемането на еврото

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст