Над 2000 велосипеда годишно се обявяват за издирване у нас. Това е нищо в сравнение с реалния размах на кражбите им. Още поне толкова бивши собственици на колела не подават жалба, а тихо страдат. Велосипед у нас не се застрахова – такава полица няма.
"Разговаряли сме с представители на Асоциацията на българските застрахователи, но никой не пое никакъв ангажимент да направи поне проучване на проблема. Любезно ни отпратиха“, каза за "БАНКЕРЪ" Петя Петрова от неправителствената организация "Велоеволюция". Хората от Асоциацията на българските застрахователи изразиха мнение, че поради големите кражби на този вид превозни средства полицата би била самоубийствена. Никой дори и не мисли да я прави, пък макар и на висока цена. Въпреки че една подобна застраховка, подкрепена и с някакви усилия на полицията, може да ограничат кражбите.
През миналата година София се сдоби с концесионер за отдаване на велосипеди под наем. Гражданско сдружение предоставя на жителите и гостите на столицата 30-минутно безплатно пътуване с обществено колело. Вече се предлагат и велосипеди под наем. От общината също е имало запитвания към застрахователите, но и този път отговорът е бил категоричен отказ.
Само за ориентир – в рая на колелетата – Холандия, годишно "изчезват" по над 400 хил. велосипеда. Но голямата част от пострадалите с лекота получават застрахователно обезщетение.
Истината е, че немалко от откраднатото в Западна Европа пристига триумфално у нас. И се продава, за да може евентуално… отново да бъде откраднато.
Проблемът е, че в България няма никакви ограничения за търговията с колела без произход, а едно от големите тържища се намира буквално на пъпа на София – до стадион "Васил Левски". Данъчните и общината биха могли да приложат регулация, с което да ограничат търговията на велосипеди без произход. Това би убило стимула на крадците, защото, ако няма къде да пласират крадена стока, ще намалят и посегателствата. Но за да се стигне дотам, първо трябва да има обществена воля и натиск и след това политическа инициатива.
Единственият вариант да осигурите застрахователно покритие на колелото си е, ако го държите в жилището си (но не в гараж или мазе) и имате полица срещу кражба, в която изрично са описани ценните вещи и стойността им, с приложени касови бележки. При покритие за 10 хил. лв. (компютър, аудио- и тв техника, колело) застраховката излиза около 90 лв. за година и дава възможност за получаване на обезщетение, в случай че "похитителят" е влязъл в жилището с взлом или с техническо средство.
Европейските застрахователи отдавна имат утвърдена практика да застраховат велосипеди.
Българските компании не предлагат покритие нито срещу кражба, нито срещу вандализъм. Въпреки че средните велосипеди са на цени от 200 до 2000 лв., има и колела, които струват повече от 10-12 хил. – застрахователите си имат своя логика – няма как да се докаже, че едно колело е откраднато или счупено, защото частите му не могат да бъдат маркирани. Към момента няма и как да се докаже и стойността на колело, което вече е карано. Да не говорим за тези, които се купуват от приятели, и за тях няма никакви фактури. Велосипедите никъде не се водят и на отчет, за разлика от колите.
Във велофорумите хората са съгласни, че този пазар е неясен, рисков и в същото време нищожно малък като интерес. Колко ли души в България имат колела от по 3000-4000 лв. и повече и колко от тях са готови да плащат 15-20% от стойността на колелото си годишно (защото такива са приблизително шансовете да ти го откраднат), за да бъде застраховано против кражба, пита форумец.
За сравнение, старите лади излизат не повече от 600-700 лева. Обаче последните имат застраховка, а велосипедите – не.
Кражба може да бъде платена само ако отраднат колелото ти от дома. Застраховател покрива риска от кражба на велосипед по имуществена полица, като покритието важи само за адреса на жилището, записано в договора. В този случай е важно жилището да е достатъчно добре обезопасено, евентуално да има СОТ, за да може кражбата да бъде призната за застрахователно събитие. Към застрахователната полица има опис, в който са упоменати марката и моделът на велосипед, както и неговата фактурна цена. Ако има тунинг екстри, се описват и те. При настъпването на застрахователно събитие застрахованият ще трябва да докаже, че по време на инцидента двуколесното превозно средство е било на застрахованото място. Въпреки че за велосипедистите е по-важно да бъдат защитени, когато излизат с колелото си, тази опция не е за пренебрегване. Цените на полиците зависят от цената на колелото, както и от степента на обезопасеност на жилището. За велосипед със средна цена около 500 лв., например полицата може да излезе от 6-7 лв. до 14-15 лева.
Чавдар Цолов
Цената в Германия може и да е и над 30 процента
В Германия най-често застраховката на велосипед е част от застраховката на дома. Интересното е, че дори и колелото да е откраднато извън пределите на дома – в парка например, застрахователят плаща. Застраховането напредва с нарастващи темпове въпреки огромната щетимост. През 2016-а година в Германия са били откраднати 330 хил. колела, което е около 1000 на ден. а с нарастването на имигрантското присъствие кражбите се увеличават. Сега вече в едва под 10% от случаите се разкриват извършителите.
За велосипедите се предлага и пълно "Каско", както при автомобилите – плаща се за открадната част или аксесоар или тотал щета – при катастрофа и пълно унищожаване на двуколесното. Цените на застраховките не са никак ниски. Те зависят от стойността на колелото, възрастта му, мястото, където собственикът живее, каква е криминогеността там.
Средната месечна цена е 1-2% от застрахователната сума. Смята се на месец, защото велосипедната застраховка по традиция е сезонна. Иначе за велосипед на стойност 1000 евро цената на полицата излиза от 100 до 200 евро на година. Колело за 300 евро може да се застрахова за всички случаи – повреда на самото колело, кражба на части или на цялото, включително и в чужбина – за около 100 евро, което е рекордна цена – над 30% премиен приход. Но застраховката включва и това – след кражбата веднага да ти докарат ново, същото като марка и модел возило на посочено от теб място.
И тук обаче има уловки – някои застрахователи имат изключваща клауза за кражба през нощта. Ако колелото бъде откраднато между 22 и 6 ч., не се покрива нищо. Преди да се подпише полицата, се регистрират в полицията марката, моделът, цветът и особено важно – номерът на рамката. Ако рамката няма фабричен номер, а повечето имат, полицията има начин, по който я маркира, така че да не може да се маха.
Специалният стикер играе ключова роля, особено при откриването на откраднато колело и в спор за собствеността му. Той е много труден за сваляне, защото разяжда боята и се вгражда в нея, а премахването му винаги остава следа. Стикерът и регистрацията вече го има и в България – в един от велосипедните сайтове. За пет години струва 9.80 лв., но въпреки ниската цена се ползва от малко потребители. Недостатък е, че в регистъра може да се впише колело без документи за собственост, което отваря вратичка за официализиране на крадени колелета. Собственикът на регистъра обяснява, че въпреки този минус системата работи и дори е ползвана успешно в съдебни спорове.
Ако един ден се стигне до такова генерално решение на проблема – регистър и маркировка, може би и застрахователите ще се престрашат да застраховат велосипеди, защото в момента, според тях, рискът е непоносимо голям.
Ивайло Цолов, Берлин