Мария Шарапова: Бизнесът преди всичко

клм

Тенисистката Мария Шарапова отпадна от престижната класация на най-богатите спортисти на списание Forbes през миналата година. Сега тя се появи там отново, заемайки необичайно ниското пето място. В сравнение с 2015-а доходите й са намалели почти два пъти, а броят на спонсорите  – с една трета. Шарапова, чийто живот се преобърна през март 2016-а  заради скандала с употреба на меладон, вече година и половина се опитва да се пребори с негативните  последици от него. 

Преди това животът й приличаше на приказка – стремителен възход, големи победи, сериозни рекламни договори, собствен бизнес, лидерство в рейтинга на Женската тенис асоциация. През 2005-а тя оглави рейтинга на Forbes с 18 млн. долара, точно две години след първата си победа в Големия шлем. С всеки изминал сезон доходите на рускинята растяха, спонсорските контракти ставаха все повече, а световните брандове се редяха на опашка, за да стане тяхно лице.

Когато навърши 12 години (през 2003 г.), спортистката получи първия си голям рекламен договор с производителя на мобилни телефони Motorola. Според съобщенията в медиите споразумението носеше на Шарапова над 1 млн. долара годишно. От 2004-а нататък нейни спонсори станаха  TAG Heuer, Colgate & Palmolive, Land Rover,,Tiffany&Co, Head, Samsung, Porsche и Evian. Сумата на контрактите с тези брандове се колебаеше от 3 млн. до 9 млн. долара годишно.

Но компанията за спортни облекла и обувки Nike, който я подкрепя от 11-годишна, надмина всички, като през 2010-а й предложи рекорден договор. Според условията му за осем години Шарапова трябваше да получи 70 млн. долара. В продължение на много време Мария беше посланик на  Nike в Европа и в Северна Америка, а в замяна получаваше ексклузивни екипи на марката.

През 2012-а Шарапова създаде линията от собствени сладкиши Sugarpova. Три години по-късно обемът на продажбите на нейните бонбони достигна 5 млн. опаковки годишно, а доходът от тях бе около 20 млн. долара. При това тенисистката бе инвестирала в бизнеса си едва половин милион  долара.

В края на краищата рускинята влезе в списъка на най-високоплатените спортисти на десетилетието (2005-2010) на Forbes, заемайки 18-о място с общ доход от 250 млн. долара. Над 6 млн. от тях са от наградните фондове на различни турнири, а останалите са от реклама. Шарапова нямаше нужда да побеждава на корта, за да увеличава доходите си. Договорите сами идваха при нея, независимо дали имаше травми, преживяваше ли операции, сменяше ли треньора си или просто не й вървеше. Спортистката отдавна се беше превърнала в бранд.

Историята с меладона преобърна света на рускинята – тя бе отлъчена от спорта за 15 месеца и загуби почти всичките си спонсори. Да не говорим за безкрайните нападки от страна на други тенисисти, които твърдяха, че "измамниците нямат място в турнирите". Трудно е да се каже кое удари Мария по-силно – позорната дисквалификация или фактът, че почти всички брандове се отказаха от нея. Първа реагира марката TAG Heuer. Контрактът й с рускинята изтичаше по времето, когато светът научи, че е употребявала забранено вещество, и компанията реши да не продължи сътрудничеството си с нея. Дни след пресконференцията с признанията и разкаянието на Шарапова Porsche и Nike също замразиха временно договорите си с нея.  "Ние сме изненадани и разстроени, но ценим искреността на Мария", се казваше в обръщението на компанията за спортни обувки и облекло. Шест месеца по-късно Nike продължи рекордното си споразумение с тенисистката.

Рускинята излезе отново на корта през април 2017-а. Към този момент с нея бяха подновили сътрудничеството си Colgate & Palmolive, Porsche и Evian. Компанията за спортна екипировка Head  така и не изостави тенисистката, тя поднови контракта си с Шарапова още преди решението на съда. Затова пък TAG Heuer, Avon и Tiffany & Co окончателно се отказаха от нея..

В най-успешната си година тенисистката спечели 29.2 млн. долара, включително и от наградни фондове. През последните три години никой не е успял да подобри този рекорд. През 2016-а до него максимално се приближи Серена Уйлямс с 28.9 млн., но  едва ли някоя тенисистка ще спечели повече в близко бъдеще. Включително и самата Шарапова.

В обновената класация на Forbes общият доход на рускинята е оценен на 10.5 млн. долара, от които само един е спечелен от игра на корта. Пълноценното й завръщане в спорта така и не се състоя – големите победи липсваха, а старите травми продължиха да я мъчат. Шарапова започна да участва избирателно в турнирите, играе малко и нестабилно. Затова пък все повече се занимава със собствения си бизнес и реклама. Преди дни тя представи в Ню Йорк авторската си колекция за Nike.

Междувременно на 27 август започна Откритото първенство по тенис на САЩ, където сред възможните съперници на Шарапова са четвъртата ракета в света – Анджелик Кербер, и втората – Каролине Возняцки. Рускинята вече е побеждавала в US Open преди 12 години, но както по всичко личи, сега бизнесът я интересува много повече от спорта.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст