Брюксел срещу евроскептиците

тереза мей

 Втвърдяващата се позиция на европейските институции към претенциите на Лондон, недоволството на производителите на камиони срещу решението на ЕК за ограничаване на вредните емисии, настояването на Италия за трайно, общоевропейско решение за мигрантите и одобрението на сделката за придобиване на част от германския фармацевтичен гигант Merck от американската Procter & Gambleса бяхасред основните теми пред седмицата. 

Брюксел е все по-непреклонен към британците

Европейската комисия предпочита да няма споразумение с правителството на Тереза Мей за Brexit, отколкото да бъде направен компромис с принципите на свободния пазар. Мей обаче видимо неглижира случая с думите: Brexit без  сделка няма да е краят на света, и отпътува за Африка, която е основната индустриална мишена на британците до 2022 година.

"Напускането на Великобритания ще има множество последствия в много аспекти и върху много хора – граждани, бизнес, оператори. Целта на тези преговори е да се ограничат вредите и размерът на тези последствия и да се постигне споразумение, което е възможно най-благоприятно за хората", заяви говорителят на ЕК Александър Винтерщайн.

Най-мрачните сценарии при липса на споразумение за Brexit са недостиг на лекарства, ръст на бюрокрацията, нови мита върху вносните автомобили и храна, спрели заводи заради липса на части.  На сегашното предложение на Лондон какво да е споразумението с Брюксел цели групи на обществото гледат като на предателство. Причината е, че въпросното предложение включва оставане на Великобритания в единния пазар на стоки и услуги на ЕС. Според скептиците  това е все едно страната да остане в общността, без обаче гражданите й да имат право да се придвижват свободно в нея. Те настояват за "твърд Brexit" – излизане на Великобритания от ЕС без споразумение! Какви ще са политическите и икономическите им отношения между двете след това, пита "Файненшъл таймс".

На другия полюс са пламенните противници на отцепването на Обединеното кралство от ЕС. Те се надяват, че евентуалната липса на споразумение между Брюксел и Лондон би провокирала политическа криза, която да спре осъществяването на Brexit. Тези групи могат да провалят договарянето на споразумение между Лондон и Брюксел, преговорите по което започнаха през 2016 г.

Тереза Мей заяви на 28 август, че и да не бъде сключена сделка с Европейския съюз, това "няма да е краят на света".  Мей каза това по повод твърдението на финансовия й министър Филип Хамънд, че излизането от ЕС без сключена сделка ще навреди на финансите на Великобритания.

Големите компании вече се ориентираха към Франция. В парижкия квартал "Дефанс", сърцето на френската икономика, се подготвят да приемат компаниите, напускащи лондонското Сити. Няколко световни банки вече предприеха първите стъпки.

HSBC прехвърля от Лондон към Париж управлението на представителствата си в седем европейски страни. Само тази операция ще донесе над 13 млрд. евро на парижкия й клон. JP Morgan пък прехвърля високопоставени свои служители. Goldman Sachs и Morgan Stanley”обявяват нови работни места във Франция. Bank of America тези дни подписа договор за наем на 10 хил. кв. метра в Париж.

Производителите на камиони срещу решение на ЕК

Предложението на Европейската комисия  за налагане на 15-процентно ограничение на вредните газове, отделяни от камионите до 2025 г., е твърде амбициозно. Това обявиха представители на Асоциацията на европейските автомобилни производители на 27 август. Според тях целта от 7% би била по-реалистична, имайки предвид технологиите, които в момента се използват.

"Намаляването на вредните емисии като въглеродния диоксид със 7% до 2025 г. ще осигури точния баланс между амбициозния и реалистичния подход“, заявиха производителите, отчитайки актуалното състояние на технологиите днес.

През май Комисията представи първото по рода си споразумение за ограничаване на вредните емисии от транспортната индустрия като част от плана, чиято крайна дата за изпълнение е 2030 г.

"Всички сектори трябва да допринесат за изпълнението на тези ангажименти по отношение на климата съгласно Парижкото споразумение. Междинната цел за 2025 г. може да бъде постигната със съществуващите технологии.“, каза комисарят по климатичните въпроси Мигел Ариас Канете.

Асоциацията предлага промяна в размера на крайното ограничаване на емисиите до 2030 г. – от 30 на 16 процента. Основният аргумент е, че производителите на камиони вече прилагат съответните мерки за ограничаване на въглеродните емисии, когато е възможно, тъй като отделените газове са тясно свързани с разхода на гориво, което е и най-важният фактор при продажбата на камиони. Горивото представлява около 30 на сто от разходите на превозвачите според асоциацията. Камионите имат  значително по-дълъг живот от леките коли, което ги прави и по-трудни за подмяна. Това се аргументите в подкрепа на тяхното недоволство към ЕС.

Италия заплаши с вето бюджета на ЕС

Италианският вицепремиер Луиджи ди Майо заплаши с вето следващия седемгодишен бюджет на ЕС, ако съюзът не направи повече за споделяне на тежестта от пристигащите мигранти.

"В Европа музиката ще се промени. Няма никаква догма за одобрението на многогодишния бюджет за следващите седем години, който те искат да приемат бързо преди европейските избори. Няма да им позволим да го направят и ако ситуацията с имиграцията не се промени в близкото бъдеще, ветото ще е сигурно", написа Ди Майо на страницата си във Фейсбук по-малко от два дни след последния сблъсък с Брюксел по въпроса кой трябва да приема спасените в морето мигранти.

Прези седмица Ди Майо заплаши Италия да замрази вноската си в бюджета, ако и други страни от ЕС не се съгласят да приемат спасените мигранти, които правителството блокира на кораба "Дичоти" на пристанище в Сицилия.

Дискусиите за бюджета за периода 2021-2027 г. все още са на ранен етап и Италия няма да е единствената страна, противопоставяща се на предложенията на Европейската комисия. Ако Италия откаже да плаща месечните си вноски за изпълнението на тазгодишния бюджет, това би било нарушение на европейското законодателство и би предизвикало мерки от страна на Европейската комисия.

На 29 август унгарският премиер Виктор Орбан посети Италия и проведе среща с вицепремиера и министър на вътрешните работи Матео Салвини, която бе почти изцяло посветена на миграционната политика на Европейския съюз.

"ЕС се нуждае от нова Европейска комисия и нов парламент, които да се обявят в защита на границите и за спиране на миграцията", заяви Орбан след разговорите в Милано и похвали Салвини, изтъквайки, че той станал първият ръководител от страна от Средиземноморието, доказал, че "миграцията може да бъде спряна по море".

Орбан посочи също така, че сигурността на Европа зависи от успеха на Матео Салвини. Той го нарече "моя герой", а френският президент Еманюел Макрон определи като основния си противник в Европа.

"Сега в Европа има два лагера и начело на единия от тях е Макрон. Той е начело на политически сили, подкрепящи имиграцията. А от другата страна сме ние, които искаме да спрем нелегалната имиграция.", обясни Виктор Орбан.

ЕК одобри придобиването на част от Merck от P&G

Антитръстовият орган на Европейския съюз одобри придобиването на звеното за производство на продукти за грижа за здравето на германския фармацевтичен гигант Merck от американската Procter & Gamble. Аргументът е, че няма опасения за конкуренцията.

Стойността на споразумението, обявена през април, възлиза на 3.4 млрд. евро.

Покупката ще позволи на P&G да добави към своето портфолио брандовете Vicks, Pepto-Bismol и Oral-B.

Merck притежава десет основни бранда и генерира към 1 млрд. долара годишни приходи от продажби от тази своя дейност. През последните две години има около 6% ръст в тази област. Секторът премина през вълна от консолидации през последните години, докато компаниите увеличават продуктовите си гами и разширяват бизнеса си на други пазари.

Европейската комисия заяви още на предварителния преглед, че сделката няма да срещне сериозни затруднения.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст