Агенция "Пътна инфраструктура" даде ход през седмицата на обществените поръчки за проектиране и строителство на платното към София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна – Крупник. Става дума за частта му в посока Кулата – София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле. Индикативната стойност на поръчките е 875.3 млн. лв. без ДДС. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и от националния бюджет чрез оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020".
Както "БАНКЕРЪ" вече писа, в края на май паднаха всички съдебни пречки за изграждане на допълнителния обход през дефилето. Тогава Върховният административен съд окончателно отхвърли последните три жалби по оценката за въздействие на околната среда, внесени през октомври миналата година.
Сега участъкът е разделен на два лота. Според пътната агенция по този начин на обекта ще може да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма – до 2023 година. Както е добре известно, за изграждането на цялата магистрала "Струма" правителството получи от Европейската комисия над 1.5 млрд. лева. Ако аутобанът не бъде завършен в срок, може да се стигне до ситуация, при която държавата да се раздели с еврофинансирането.
Първият лот от новия търг е с дължина 13.2 километра. Става въпрос за отсечката от лявото платно на автомагистралата от километър 375+860 до километър 389+100 и прилежащите пътни връзки. В рамките на процедурата ще бъдат построени 3 тунела – "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1 052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. Ще бъдат изградени също десет виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три броя надлези и подлези. Индикативната стойност на тази част е 444 796 305 лв. без ДДС.
Вторият лот от обществените поръчки е с дължина 10.4 км и включва обходния път на Кресна, който е дълъг 5.5 километра. Според заданието на АПИ, при обхода ще бъде изградена площадка за краткотраен отдих, която ще бъде оборудвана с електричество, с вода и канализация. От площадката ще има и връзка с населеното място Кресна. В участъка ще бъдат построени четири тунела – "Тисата" (с дължина 171 м), "Света Неделя" (1.3 км), тунел "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Предвижда се изграждането на 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и на девет надлеза и подлези. Чрез пътен възел "Кресна" ще се осигурява достъпът в посока Кулата – София. Индикативната стойност на този лот е 430 525 209 лв. без ДДС.
Пътната агенция поставя срок от 1556 дни за завършване на всички тези строителни работи.
Кандидатите за първия лот могат да подават офертите си до 8 ноември, а тези за втория лот – 15 ноември. Очакванията са, че апетитната поръчка ще предизвика интерес както сред големите фирми у нас, така и сред чуждестранните играчи.
От сдружението "Граждани за устойчиво развитие" обаче поискаха търгът да бъде спрян, за да не се повтори трагедията в Искърското дефиле при Своге. Те поискаха независима международна оценка на качеството на безопасността на т.нар. двойно трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Според тях проектът не отговаря на изискванията за магистрала, удължава пътуването през дефилето със 7 км, не съхранява и самото дефиле, няма дублиращ път, транспортно неподходящ е и крие опасности. Те сезираха президента и главния прокурор с искане да се спре търга за този лот.