Главният архитект на София Здравко Здравков и служителите на подопечната му Дирекция "Контрол на строителството" бяха задължени от кмета на столицата Йорданка Фандъкова да направят пълна проверка на състоянието на спрените лифтове на Витоша. След прегледа им се очаква те да издадат предписания на собственика им "Витоша ски" за възстановяването или събарянето на съоръженията за негова сметка, в зависимост от това какво е състоянието им.
Фандъкова се закани, че ако собственикът на лифтовете не изпълни разпорежданията, които се очаква да дадат експертите, общината ще влезе в правото и ролята си да се погрижи за това. Доста категорично прозвучаха думите й, че ако се стигне до това, ще бъдат предприети съответните действия и лифтовете ще бъдат иззети като собственост на приватизаторите им.
Срок за извършването на инспекцията от общината обаче не беше определен. Самата компания "Витоша ски" пък съвсем не знаеше за започващата проверка, а нормалното е нейни представители да присъстват, когато се прави това.
Също така не стана ясно точно по каква формула общината ще си върне владението върху лифтовете. Това може да се случи единствено чрез разваляне на приватизационния договор. Тук е моментът да припомним, че контрактът, чрез който "Витоша ски" придоби съоръженията на Витоша, е сключен на 20 декември 2007-а срещу цена от 8.3 млн.лева. В него е залегнало задължението компанията да инвестира в подмяната на съоръженията на Витоша. Много трудно е обаче такива инвестиции да бъдат открити. Да не говорим, че три от лифтовете на Витоша – от Симеоново до хижа "Алеко", от Драгалевци до Голи връх (лифта "Бай Кръстьо") и този на Копитото, не работят от години.
Скандалите по повод на витошките лифтове не са от вчера. Още преди четири години компанията се опита да принуди правителството да промени Закона за горите така, че да се даде възможност по склоновете на Витоша да се строят ски писти на държавни терени, без те да бъдат отписвани от горския фонд. Предложението на инвеститора беше той да плаща за отстъпено право на строеж и по този начин да спести разходите по смяната на предназначението на земята. Поправките на закона минаха на първо четене през парламента в началото на февруари 2012-а и предизвикаха гнева на екологичните организации.
По това време столичното кметство беше доста по-благосклонно към приватизатора. Беше обявено, че ангажиментите на частното дружество по приватизационния договор са "преизпълнени" и че единственото нарушение, което е било установено, е за частично неизпълнение на задължението за работните места. Наложена беше и санкцията от 120 хил. лв., които собственикът платил.
Що се отнася до ангажимента за инвестиции, изискването в контракта за половин милион инвестиции според тогавашните проверки от Общинската агенция по приватизация били надхвърлени. Това е станало с купуването и монтирането на пропускателна система и модули за валидиране на карти за 501 430 лв., отчете тогава Фандъкова. Тя обаче не скри, че на практика инвестиции в остарелите лифтове не са правени.
Стана ясно, че "Витоша ски” има задължение да запази предмета на дейност на дружеството за срок от 25 години – до края на 2032- а, но в него не съществува задължението… съоръженията да работят.
Сега очевидно тонът към компанията е сменен и въпреки че Фандъкова не посочва и какви правни лостове може да използва общината, за да влезе във владение на продадените от самата нея ски съоръжения, заявява категорично намерението си това да се случи, ако дружеството приватизатор не се съобрази с волята на общината.
Не е ясно кога тази драма ще приключи, но столичният кмет даде да се разбере, че очаква до края на годината да заработи ски-влекът "Заека", за който има идея да бъде прехвърлен за стопанисване от Министерството на спорта към Столичната община.