Катастрофата край Своге и ремонтът на "Граф Игнатиев" в столицата повдигнаха редица въпроси за качеството на строителството, печеленето на обществени поръчки и надзора над всички тези дейности. Както обикновено става у нас, след обществен натиск управниците се размърдаха и вече започват да бистрят поредните законови промени по тези направления.
Новият строителен министър Петя Аврамова, която се премести от парламента в Министерския съвет именно след трагедията в Искърското дефиле, очерта посоката на нормативните изменения. Първо, Аврамова обяви, че ще се затегне контролът над лицензираните фирми за строителен надзор. Идеята е да се изменят законите така, че при две нарушения на надзорника той да остава без лиценз. Действащите сега текстове предвиждат такава санкция при три нарушения.
Корекцията не би трябвало да ни изненадва, след като проблеми с надзора на ремонта на "Граф Игнатиев" бяха открити дори от Столичната община. Градската управа наложи глоба от 100 хил. лв. на консорциума, наглеждащ за качеството на дейностите. В него влизат три фирми: "ММ Консулт", "Трансконсулт-БГ" и "Ди Ви България". Договорът им обаче е за 860 хил. лв., така че няма да е лошо властта да помисли и за евентуално увеличаване на финансовите санкции.
Иначе регионалното министерство подготвя промени и в Наредбата за проектиране на пътищата. Предвидена е например по-добра осветеност на кръстовищата, завишаване на изискванията към системите за отводняване на пътното платно и зоните за безопасност, съобразени с класа на трасетата. Освен това ведомството обяви намерението си да удължи гаранционните срокове за ремонти и изграждане на отсечки.
Отделно, като спешни мерки след катастрофата край Своге правителството заяви желанието да бъде създадена нова изпълнителна агенция по пътна безопасност, подчинена на Министерския съвет. От "Дондуков" 1 възнамеряват новото звено да осъществява контрол върху функциите на ведомствата, които имат отношение към пътната безопасност и координация между тях. То ще бъде оглавено от бившия заместник-министър на регионалното развитие Малина Крумова, която оваканти поста в полза на Николай Нанков.
Днес за пътната безопасност отговарят пет министерства, а с други институции бройката им става единадесет. Като се прибавят общини и областни управи, числото надминава сто. Но както показа трагедията в Своге, отговорността се размива. Според вицепремиера Томислав Дончев именно това налагало създаването на новата агенция, която щяла да заработи идните седмици.
"Има консенсус между тримата нови министри – на МВР, МРРБ и Министерството на транспорта, както и между неправителствени организации за учредяването й. Говорим за малък орган, вероятно от 50-60 души, не повече. Няма да се назначават нови чиновници, бройките ще дойдат от тези три министерства", разясни Дончев.