ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Българският износ за Канада се увеличава с 40% през тази година

износ Канада Министерство на икономиката Алексъндър Манолев

Предварителните данни за първите шест месеца на 2018 г. показват увеличение с над 40% на българският износ за Канада. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев с извънредния и пълномощен посланик на Канада Кевин Хамилтън. Двамата обсъдиха перспективите в икономическото сътрудничество между двете страни и потенциалните ползи от приемането на Всеобхватното икономическо и търговско споразумение между ЕС и Канада.

"Виждаме обнадеждаващи сигнали в данните от съвместната ни търговия, но вярваме, че големите резултати тепърва предстоят", каза зам.-министър Манолев. По думите му в последните години се наблюдава устойчива тенденция на увеличаване в износа на редици стоки като: фармацевтични изделия, слънчогледови семена, оптични влакна, интегрални схеми и др. Налице е също така значителен потенциал за ръст на продажбите на български вина в резултат на много доброто представяне през последните години на провежданите в Канада специализирани конкурси (3 златни и 3 сребърни медала само на последното издание на Selections Mondiales des Vins Canada 2017 г.).

"Оценяваме много позитивно и усилията, положени от Канада за премахване на визовите изисквания за българските граждани – още един инструмент, който ще насърчи контактите между предприемачи от двете страни", посочи Александър Манолев. Според него сред стоките, които имат потенциал да бележат ръст в износа ни за Канада, са изделията на хранително-вкусовата промишленост и селското стопанство, които вече имат определени позиции на канадския пазар, както и увеличаване на дела на стоките с висока добавена стойност. Създаването на Канадско-българската бизнес мрежа, която обединява българския бизнес в провинция Онтарио, също се очаква да изиграе положителна роля за развитието на търговските и инвестиционните връзки между България и Канада.

Посланик Хамилтън подчерта, че България постига все по-добри икономически показатели и се утвърждава като привлекателна дестинация за инвестиции. Двамата се обединиха около мнението, че има потенциал и за увеличение на размера на канадските инвестиции в България, въпреки географската отдалеченост между двете страни, като се наблюдава засилен интерес от страна на канадски инвеститори в сферата на информационните и комуникационните технологии, и аутсорсинга на бизнес процеси у нас. Друг позитивен сигнал, който бе отбелязан по време на разговора е ръстът в двустранния стокообмен, който надхвърля 75 млн. щ.д. през първото полугодие на 2018 г., а прогнозите са тази тенденция да се запази.

Правителството предлага на Народното събрание да ратифицира Споразумението за стратегическо партньорство между Европейския съюз и Канада. Целта на документа от една страна е да разшири политическите връзки между ЕС и северноамериканската страна, особено в областта на външната политика и сигурността, а от друга – да съдейства за развитие на сътрудничеството в области извън търговските и икономически отношения.

Документът е подписан на 30 октомври 2016-а и се прилага временно от 1 април миналата година. Той влезе в сила на 21 септември, но се води активиран временно, докато приключи ратификацията му от националните парламенти на страните членки на общността.

Българите вече няма да се нуждаят от виза, за да посетят със самолет Канада и да останат там до 6 месеца с цел туризъм или бизнес. Конкретно предприемачите могат да се възползват и от други облаги, предоставяни от споразумението. С него се премахват 98% от търговските мита между ЕС и Канада – ограничения ще има само за някои селскостопански продукти, за които беше договорено запазване на квотния режим. Все пак Канада е един от най-големите износители на земеделска продукция в света. Резултатът е, че производителите на 190 защитени търговски марки ще могат да се ползват от закрила на канадския пазар и да се продават под собствените си имена. Сред тях обаче не са розовото масло и горнооряховският суджук, а те са  единствените защитени в ЕС български марки. Преходни периоди ще бъдат въведени за либерализацията на търговията с някои чувствителни индустриални, рибни и селскостопански стоки.

Споразумението предоставя и на предприятията от Евросъюза – независимо от техния мащаб, нови възможности за осъществяване на износ за Канада. То ще им позволи да правят икономии в годишен размер от 590 млн. евро – това е сумата, която се е плащала досега под формата на мита.

Северноамериканската страна е 12-ят по големина търговски партньор на общността с 60 млрд. евро годишен стоков оборот и 30 мрлд. в областта на услугите. Инвестициите й в ЕС пък се изчисляват на 120 млрд. евро.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Кога очаквате сериозно да бъде намалена административната тежест в България?

Подкаст