Магистрали за милиарди

Магистрала "Струма" между Кресна и Сандански

Правителството приключи 2018 година със сериозна инжекция за строителния сектор от 1.5 млрд. лева. В голямата си част тези пари ще отидат за магистрала "Хемус", но в същото време приключиха и административните процедури по строежа на пътя между Калотина и София, който вече се нарича магистрала "Европа". 

Строителството на "Хемус", започнало още по времето на Тодор Живков, ще бъде продължено със средства в размер на 1.3 млрд. лева – от бюджетния излишък. Внушителната сума ще послужи за изграждането на 134 км в участъка между Боаза и път I-5 Русе – Велико Търново. Изключително любопитно е, че правителството иска да възложи строителните дейности на държавната компания "Автомагистрали". Това е видно и от регистъра на обществените поръчки. Засега от "Дондуков" 1 не коментират в детайли тази идея. Неофициално се лансира тезата, че правителството е избрало този вариант, за да избегне обжалвания на обществените поръчки пред Комисията за защита на конкуренцията, които в крайна сметка значително забавят или блокират строежите.

Не е ясно обаче дали "Автомагистрали" разполага с необходимия собствен ресурс и работна ръка, за да реализира дейностите. Или ще се прибегне до сключване на договори за подизпълнение. В такъв случай може да се окаже, че колосалната сума ще бъде разпределена по не съвсем прозрачен начин, защото държавното дружество само ще избира фирмите, с които да подпише контрактите за строителството.

Разчетите на регионалният министър Петя Аврамова пък показват, че самите дейности следва да започнат през 2020 г. и да приключат четири години по-късно. Общата дължина на "Хемус" от София до Варна е около 420 километра. Изградени са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна, които са общо близо 170 километра. В момента се строят още близо 26 км – 9.3 км в отсечката между Ябланица и Боаза и 16.32 км от "Буховци" до "Белокопитово". За останалите близо 90 км от магистралата на този етап няма предвидено финансиране.

Както вече стана дума, в кратката работна седмица между празниците правителството реши да именува републиканския път между Калотина и София на магистрала "Европа". Това обаче не бе всичко. В същото време пътната агенция сключи договор на стойност 97.8 млн. лв. за строежа на част от трасето – 17 км отсечка между Драгоман и Сливница. Изпълнител е "Главболгарстрой" чрез дъщерното си дружество "ГБС Инфраструктурно развитие". Отсечката трябва да бъде завършена до 2021 година. На 15 ноември пък бе подписан договор за изграждане на 14.5 км в участъка от граничния пункт до пътен възел "Драгоман". Изпълнител на отсечката ще е обединението "Щрабаг БПА" ДЗЗД с участници: "Щрабаг" ЕАД, "Страбаг Сп. з.о.о., Полша" и "Битумина ГмбХ-България" ЕООД. То спечели търга с цена от 137.5 млн. лв. бeз ДДC.

Късата магистрала "Люлин" пък стана част от "Струма". Но не това е най-важното. През 2019 г. предстои да бъде сервиран "лъвският пай" от строежа на аутобана –  да бъдат избрани изпълнители за изграждането на най-тежкия участък – през Кресненското дефиле в посока София. Индикативната стойност на търговете е 875.3 млн. лв. без ДДС.

Още 185 млн. лв. се дават за тунела "Железница". Там се очаква скоро "Джи Пи груп" да се откаже от договора си. На второ място в търга бе класиран консорциум начело с "Главболгарстрой".

Цялата магистрала трябва да е готова преди 2023-а, защото в противен случай страната ще загуби европейското финансиране, осигурено по оперативната програма "Транспорт". За българската част от паневропейския коридор №4, правителството получи над 1.5 млрд. лв. от Европейската комисия. 

В средата на октомври АПИ обяви обществените поръчки за избор на изпълнители на строителните работи в участъка между Мездра и Ботевград. Това е една от най-сложните отсечки по направлението Видин – Ботевград. Проектът се финансира със средства от републиканския бюджет. Индикативната му стойност е близо 302 млн. лв. без ДДС. Пътната агенция акцентира, че пътят Видин – Ботевград  с дължина 167 км е приоритетен проект в инвестиционната програма до 2020 година, тъй като ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". Още в първите месеци на 2019 г. очакваме да разберем кой ще строи трасето.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст