ГОРИВАТА

 

Софийската стокова борса представя обзор на борсовата търговия за 2018 г. по света и в България и тенденции за развитие

Начало:вторник, 08 януари 2019, 12:00 

Край:вторник, 08 януари 2019, 13:00 

Организатор:«Софийска стокова борса» АД 

………

 

Търговци на горива плашат с протест на „жълти жилетки" и у нас.

8.1.2019 Сега

Блокада на границите и протест с жълти жилетки в различни градове готвят през тази седмица от Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива. Близо 100 фирми, които членуват в сдружението, настояват за спиране на спорния закон за горивата, който трябва да влезе в сила в края на януари. Според тях той ще изхвърли зад борда голяма част от сегашните участници в петролния бранш и ще доведе до монопол в търговията с горива, а оттам и до неизбежно повишаване на цените.

"Поръчани са над 1000 жълти жилетки. Те ще носят надписи "Национално сдружение на търговци и превозвачи на горива" и "Лобистките закони ни убиват", заяви Симо Симов, говорител на сдружението.

Проектът за нов Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, както е цялото му наименование, бе внесен през март от депутати от почти всички политически партии начело с Емил Димитров-Ревизоро от "Обединени патриоти". Той е и председател на комисията за борба със сивата икономика – водеща за приемането на закона. В мотивите бе записано, че основна цел е да се изсветли пазарът на горива в България. На практика обаче той ще доведе до ограничаване на конкуренцията в полза на големите компании от Българската петролна и газова асоциация начело с "ЛУКойл България". Приемането на закона бе съпроводено от редица протести на останалата част от бранша. Някои от недоволните, например едрите зърнопроизводители, които ползват ведомствени бензиностанции, успяха да отхлабят първоначално предвидените ограничения.

Собствениците на малки бензиностанции и на пунктове за пълнене на бутилки с пропан-бутан обаче продължават да търсят подкрепа за спиране на закона. Според новите разпоредби те трябва да отговарят на по-високи изисквания за капитал, да правят допълнителни банкови гаранции и да приспособят помещенията си според нови правила, които за повечето фирми са непосилни. Затова сдружението ще иска от омбудсмана да атакува закона пред Конституционния съд. "Условията в него са поредна бариера за навлизането и оставането на пазара. Този закон е обида за всеки средноинтелигентен човек в страната", заяви вчера Пламен Стоянов от ръководството на Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива.

………….

 

Търговци на горива са готови на протестни действия при влизането на нов закон, регулиращ тяхната дейност

7 януари 2019 / 12:10

София, 7 януари /Христо Воденов, БТА/ Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива е готово да организира национални протести срещу влизането в сила на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и "неговия лобистки характер". Това съобщи в Националния п…

Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и неговият лобистки характер.

Начало:понеделник, 07 януари 2019, 11:00 

Край:понеделник, 07 януари 2019, 12:00 

Организатор:Национално сдружение на търговци и превозвачи на горива 

Описание:Последствията, които ще настъпят, ако законът влезе в сила на 28.01.2019 г.

  • Безсрочни национални протестни действия под наслов „Жълтите жилетки“.

Ще бъде представен призив към Президента на Републиката, Министър-председателя, Омбудсмана на Републиката и народните представители в 44-то Народно събрание да предприемат своевременно необходимите действия за удължаване на срока на влизане в сила на закона по параграф 9 от Преходните и заключителни разпоредби, с оглед сезиране на Конституционния съд на страната, на първо място – за отмяната на този изцяло противоконституционен закон, а впоследствие за приемане на законова регулация, която да е в синхрон с европейските норми и интересите на българските потребители.

 

Участници: Симо Симов – говорител на сдружението, и Пламен Стоянов – член на Управителния съвет.

…………

 

Проблемът в този законе  ече има монопол на държавата, колкото повисокиса цените толкова по.високи са акцизите.

Държавата унищожава един частен бизнес за да поможгне на друг частен бизнес, което е трагично.

Ние дадохме предложения но никой не ги чу и не бяха отразени в закона.

35 стр дадохме как и къде се нарушава законодателството – българско и европейско.

Лобистки закон в интерес на големите фирми и в ущърб на малките фирми. Загубихме време да се опитаме с правни мерки да противодействаме.

Явно правото трябва да си го извояваме на улицата. Както се случва у нас и по света.

Сива икономика има в този бизнес. Безспорно. Ако е е1 млрд, това е мтного

Сивата икономика е от нелегален внос или от фиктивен износ.

Поискахме справка от митниците. Нашата рафитерия е изнасяла нефт за страни които са известни като поризводители на тази суровина.

 

Ако има нарушения законът нетрябва да влиза в сила и тези които имат власт да го спрат. На 4 януари приключиха обсъжданията по тази наредба която е противозаконна. НАР4ЕДБАТА копира закона и ако докажем противоречието с бълг и евр законодателство и бългКонституция трябва да се спре.

Дотогава ще бъдем на улицата.

 

Да се задейстнва Параграф 9 от ПРП на закона.

………….

Малки търговци на горива организират протест с жълти жилетки

07.01.2019  Инвестор, Недоволството е срещу закон за регулирането на икономическите дейности, свързани с нефт и нефтопродукти

Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива се опита да спре влизането Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и нефтопродукти. Законът бе обнародван в Държавен вестник на на 12 юли 2018 г. и с изключение на някои разпоредби влиза в сила през януари.

Законопроектът, срещу който още от предлагането му имаше възражения, предвижда регистрационен режим за фирмите, продаващи на едро и дребно горива, както и ежегодно обезпечение до 500 хил. лв. за петролните бази и складове.

Необходимите гаранции за всяка бензиностанция са 20 хил. лв., превозвачите на течни горива ще трябва да предоставят обезпечение от 3 хил. лв. за всяка цистерна. От 200 до 500 хил. лв. е задължителната банкова гаранция или депозит за дружествата, които се занимават с дистрибуция и пълнене на бутилки с втечнен газ. 

Още по темата

Производителите на пропан-бутан са против новия закон за горивата

Депутати затягат кранчето на незаконната търговия с горивата

 

Тъй като Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива не успя да предотврати влизането на закона в сила, сега членовете му са готови да организират протест на „жълтите жилетки“ още тази седмица. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на няколко граници, каза пред БНР неговият говорител Симо Симов.

„Законът поражда огромен монопол, институциите не реагират. Ще излезем на улицата до пълното спиране на закона“, заяви  Симов.

Законът по думите му поставя неизпълними условия – за да останеш на пазара в търговията на едро, трябва да имаш капитал от 1 млн. лв. и гаранция от 500 хил. лв. Това е несправедливо спрямо по-малките фирми. „Ние сме построили нашите бензиностанции в най-бедните райони и в селата“, допълни представителят на сдружението.

Той припомни, че през лятото е имало протест срещу проекта. Сега търговците очакват помощ от омбудсмана Мая Манолова, след като от президентството не са откликнали.

В сдружението членуват около 100 фирми. За първия протест са подготвени над 1000 жълти жилетки. Протестът не е политически, подчертават организаторите.

До края на седмицата се планират протести в големите градове и затварянето на граници „с жива сила“. „Отчаяните хора са готови на всякакви действия“, обясни Симо Симов.

Той обеща, че протестът ще е мирен и няма да се създава напрежение.

Сдружението е готово да атакува в съда наредбата, чрез която ще се прилага законът. 

Депутатът Емил Димитров – Ревизоро от „Обединени патриоти“, който внесе  спорния законопроект, нарече през лятото на миналата година митове и легенди „теориите“, които циркулират в публичното пространство относно новия закон.

Той бе категоричен, че промените целят единствено цистерните да бъдат регистрирани срещу 300 лв., а за бензиностанциите единственото изискване е да декларират обезпечение от 20 хил. лв. „Посочете ми за коя работеща и печелеща фирма 300 лв. са проблем. Нека предоставят гаранции и ще бъдат вписани легално в регистрите. Те не желаят“, каза тогава депутатът.

……………

Българските "жълти жилетки" планират затваряне на няколко граници

Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива започва протест

публикувано на 07.01.19 в 08:01 | обновено на 07.01.19 в 14:50 БНР

Автор: Наталия Ганчовска

Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива започва протест на „жълтите жилетки“ още тази седмица. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на няколко граници, каза пред БНР неговият говорител Симо Симов. „Хората са отчаяни и вече не издържат, борят се за хляба си. Отчаяните хора са готови на всякакви действия“, каза той. По думите му Законът за горивата поставя неизпълними условия.

В сдружението членуват около 100 фирми. За първия протест сме подготвили над 1000 жълти жилетки, предупреди Симов в предаването "Преди всички" и добави, че протестите у нас няма да ескалират като тези във Франция, а ще бъдат мирни. Симов отбеляза, че нямат контакт с организаторите на „жълтите жилетки“ във Франция, но полагат усилия, за да осъществят такъв и да ги поканят в България и да помогнат:

„Полагаме усилия да докараме част от тях тук. Те да застанат до нас и да подкрепят призива ни за спиране на закона“.

„Този път сме се написали кои сме, защото очакваме провокации – някой отново да вкара в нашия протест хора, които не знаят защо са там. Протестът ни не е политически. Искаме да се обърнем към държавата, а това са хората. Искаме да кажем на хората, че не само бизнесът ще пострада, ще пострадат и потребителите, когато се наложи монопол от най-важния енергиен продукт – петрола“, каза Симо Симов.

„Положихме много усилия да решим по юридически и дипломатически път спирането на този несправедлив лобистки закон, който поражда огромен монопол. В крайна сметка виждаме, че институциите не реагират. Затова решихме, че ще започнем протестни действия, като излезем на улицата до пълното спиране на закона. Към днешна дата отправяме призив към държавните институции, президент, премиер, Народно събрание, омбудсман за спиране на закона и отлагането му. Ще настояваме омбудсманът Мая Манолова да внесе пред Конституционния съд този закон“, коментира Симов и подчерта, че единствено институцията на омбудсмана им е обърнала внимание. Очаквали са подкрепа и от президента, но не са я получили, заради което Симов е на мнение, че държавният глава работи по двоен стандарт. „Безкрайно разочаровани сме от президентската институция“, подчерта още той.

Безсрочните протести са заради Закона за горивата, който трябва да влезе в сила в края на януари. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на някои граници.

Законът поставя редица бариери пред „малките“ в бранша, затова от Сдружението го определят като „лобистки“ и „корупционен“ в полза на големите вериги. За малкия бизнес е непосилно изискването за 20 000 лева уставен капитал, 20 000 лева банкова гаранция, както и наличието на 10 000 оборотни бутилки за пълнене с газ, това допълнително ще вкара в разход търговците с още 500-600 000 лева. Сдружението ще настоява за спиране на закона и да се даде на съд наредбата за неговото прилагане. Подаден е и сигнал в Европейската комисия за нарушение на антимонополното и антитръстово законодателство.

……………..

М. Владимиров: Липсата на адекватни действия на КЗК е проблемът на пазара на горивата

Подобни закони, като този за горивата, отклоняват вниманието, смята анализаторът

публикувано на 07.01.19 в 10:40 БНР

Очевидно е, че най-големият печеливш от Закона за горивата би бил едрият бизнес, големите дистрибутори на горива в България, каза пред БНР анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.

„Законът за горивата беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм. Ние в ЦИД наричаме това завладяване на държавата. Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии“, коментира той в предаването „Хоризонт до обед“.

Според него дори не е направен предварителен анализ за ефекта от закона. Той изказа мнение, че проблемът е по скоро в прилагането му, а не непременно в закона:

„Не че в сърцевината на текста има нещо, което е противоконституционно или дискриминиращо. Начинът на прилагане и това, че се отсяват едни групи срещу други групи – това води до монопол и липса на прозрачност. Проблемът е, че при прилагането на законите вече липсва всякакво доверие, че институциите действат честно“.

Ако малки дистрибутори излязат от пазара, ефектът от закона ще е повишаване на цената на горивата, каза експертът.

„Не е проблемът в малкия пазарен дял, който имат селските бензиностанции. Проблемът е в доставчиците на едро, които захранват тези малки бензиностанции. Въпросът е там дали играта не е по-голяма“, коментира той.

Според него решенията често се взимат на личностна основа, има субективен елемент и частен интерес през един по-общ закон.

Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата:

"Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем – защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марш по-висок от средните цени в целия регион".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

……………

 

Нов закон затваря 400 малки търговци на горива

Браншовици вещаят монопол и скъпи горива

От: ВАСИЛ ТАШЕВСКИ (171)

ВАСИЛ ТАШЕВСКИ Монитор

https://www.monitor.bg/web/images/tile.png

15:45 07 Януари 2019 Снимка: АВТОРЪТ Затварянето на малките обекти за течни горива ще лиши хората от право на избор.

Влизащият в сила от 29 януари Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход крие опасност за затварянето на 400 малки търговци на течни горива. Това предупредиха на пресконференция днес от Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива.

Пламен Стоянов – член на Управителния съвет на браншовата организация каза, че собствениците на пълначни станции и данъчни складове работят спрямо закона. „И въпросът ми е, как точно с новия закон ще се защитят интересите на държавата от сивата икономика? Отговорът е, че с въвеждането на минимален обем не може да бъде покрито от малките данъчни складове и пълначни станции за пропан-бутан, който не е за автомобили. Отпаднат ли те от пазара, българските граждани ще бъдат принудени да купуват от 2-3 големи доставчици и няма да има конкуренция, а монопол“, предупреди Стоянов. Той описа и парадокса, че пропан-бутанът за отопление без акциз се продава в момента от данъчни складове по 29-30 лв. за бутилка от 10 кг. „Малките пълначни станции го продават с акциз за 22 лв. и освен това там хората могат да си налеят количество, за колкото имат пари.

Така потребителите сега имат право на избор“,

пояснява той. Според него, новият закон ограничава малките станции да пълнят само туристически бутилки до 5 кг и само на физически лица, но не и на фирми. Над това количество това гориво трябва да се предлага само от безакцизен данъчен склад. Той припомни, че въвеждането на изискването за минимум от 10 000 бутилки за безакцизен данъчен склад ще струва на малките играчи на пазара по 500-600 хил. лв., като то е предвидено да влезе от 28 юли 2020 г. „Колко от дребните търговци могат да си позволят тази цена?“, попита той и добави, че комисията, изготвила закона, не е публикувала никаква икономическа обосновка за избрания брой бутилки. С прилагането му държавният бюджет ще претърпи огромни загуби и главният потърпевш отново ще бъде българският гражданин, защото

лобистките текстове водят до монопол, а монополът – до по-високи цени“,

смята още Стоянов.

Говорителят на сдружението Симо Симов, припомни, че малките бензиностанции и пълначни станции за пропан-бутан работят основно в най-бедните райони на страната и по селата, където обикновено няма обекти на големите вериги. Той спомена, че срещу влизането в сила на закона до края на седмицата ще се организират протести и ще се блокират гранични пунктове. По думите му, вече имали връзка и с организаторите на протестите на „жълтите жилетки“ във Франция, които ще споделят своя опит. „Нямаме намерение обаче да трошим витрини и да палим автомобили“, поясни той.

Симов посочи, че вместо да се бори със сивата икономика, през закона се помага на едни частни търговци за сметка на други. Сивата икономика, която се оценява на един милиард лева годишно, работи в сектора чрез нелегален внос или фиктивен износ, каза Симо Симов. Ние нито произвеждаме, нито изнасяме горива и

няма как да сме генератор на сивата икономика,

допълни той. Поискахме от агенция "Митници" данни за търговските операции на Бургаската рафинерия и видяхме че тя е изнасяла горива за Саудитска Арабия, Иран, Ирак и Катар, каза Симов като допълни, че е готов да предостави информацията и анализ върху нея на прокуратурата и на медиите.

В наредбата, към закона, касаеща реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, пусната за обществено обсъждане на 21 декември 2018 г. със краен срок 4 януари, е записано още, че се изискват и определени парични гаранции. За търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход от търговеца се изисква имуществото към датата на подаване на заявлението за дейността, да се представи опис, доказващ стойност на притежаваното имущество, в размер не по-малък от 20 000 лв. за всеки обект, от който ще се извършва дейността.

На въпрос на „Монитор“ от финансовото министерство припомниха, становището на министър Владислав Горанов от 16 март миналата година, изпратено до парламентарната комисията по икономическа политика и туризъм. В него той

предупреждава депутатите за рисковете от наказателна процедура срещу България

от страна на Еврокомисията. В становището се казва подчертава, че предвидените изисквания в законопроекта ще ограничат кръга на лицата търгуващи с горива, като това може да доведе до концентрация на бизнеса и недопускане на пазара на малки и средни предприятия.

От министерството на икономиката казаха неофициално, че от въпросната асоциация, която сега заплашва с протести, не са участвали в обсъжданията на проектонаредбата към закона, която е била качена на сайта на ведомството доста време преди да бъде пусната официално за обществено обсъждане на 21 декември. От министерството информираха още и за уговорена среща с Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива, която вероятно може да се проведе още във вторник.

………

Омбудсманът внесе жалба в КС срещу промените в Закона за горивата

8 януари 2019 / 12:11 Снимка: БТА

 

    Омбудсманът Мая Манолова внесе днес жалба до Конституционния съд днес срещу изискванията в новия Закон за горивата, съобщиха от кабинета на Манолова.
    Общественият защитник е категоричен, че те не само нанасят тежък удар върху малките търговци и превозвачи на горива, но са и удар срещу българските граждани в качеството им на потребители, тъй като фалитът на малките бензиностанции ще доведе до ограничаване на конкуренцията и засилването на монополизма.
    В закона са заложени непосилни изисквания за висок уставен капитал – 20 000 лв. за малка бензиностанция, 1 000 000 лв. за условно наречения "търговец на едро", абсурдни изисквания за големина на складовете, за вместимост на съдовете, за брой бутилки за втечнен газ. Това е закон, който притиска в ъгъла малките търговци на горива, пише омбудсманът.
    В жалбата си до КС Манолова отбелязва, че с поставянето на трудно изпълними и несъразмерно високи във финансово изражение прагове и изисквания под формата на рестрикции при административното регулиране на дейностите, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, законодателят на практика ограничава кръга от икономически субекти, които могат да извършват тези дейности и по такъв начин "естествено" се създават условия за ограничаване на конкуренцията и за монополизъм.
    Манолова е категорична, че промените ще доведат до увеличение на цената на горивата, както и че ще се затрудни достъпът на българските граждани в малките и отдалечени населени места, тъй като големите вериги нямат икономически интерес да правят там свои обекти.
В следващите дни омбудсманът ще атакува още два закона пред КС – текстове в Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, които се отнасят за единната цена на ВиК услуга в рамките на една обособена територия и в Закона за държавния бюджет, с които се отрязва правото на пенсионирани държавни служители да заемат държавна служба, се посочва в съобщението.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че отхвърленото от КС искане за провеждане на референдум за еврото ще намали доверието в българските институции?

Подкаст