Софийската стокова борса представя обзор на борсовата търговия за 2018 г. по света и в България и тенденции за развитие
Начало:вторник, 08 януари 2019, 12:00
Край:вторник, 08 януари 2019, 13:00
Организатор:«Софийска стокова борса» АД
………
Търговци на горива плашат с протест на „жълти жилетки" и у нас.
8.1.2019 Сега
Блокада на границите и протест с жълти жилетки в различни градове готвят през тази седмица от Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива. Близо 100 фирми, които членуват в сдружението, настояват за спиране на спорния закон за горивата, който трябва да влезе в сила в края на януари. Според тях той ще изхвърли зад борда голяма част от сегашните участници в петролния бранш и ще доведе до монопол в търговията с горива, а оттам и до неизбежно повишаване на цените.
"Поръчани са над 1000 жълти жилетки. Те ще носят надписи "Национално сдружение на търговци и превозвачи на горива" и "Лобистките закони ни убиват", заяви Симо Симов, говорител на сдружението.
Проектът за нов Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, както е цялото му наименование, бе внесен през март от депутати от почти всички политически партии начело с Емил Димитров-Ревизоро от "Обединени патриоти". Той е и председател на комисията за борба със сивата икономика – водеща за приемането на закона. В мотивите бе записано, че основна цел е да се изсветли пазарът на горива в България. На практика обаче той ще доведе до ограничаване на конкуренцията в полза на големите компании от Българската петролна и газова асоциация начело с "ЛУКойл България". Приемането на закона бе съпроводено от редица протести на останалата част от бранша. Някои от недоволните, например едрите зърнопроизводители, които ползват ведомствени бензиностанции, успяха да отхлабят първоначално предвидените ограничения.
Собствениците на малки бензиностанции и на пунктове за пълнене на бутилки с пропан-бутан обаче продължават да търсят подкрепа за спиране на закона. Според новите разпоредби те трябва да отговарят на по-високи изисквания за капитал, да правят допълнителни банкови гаранции и да приспособят помещенията си според нови правила, които за повечето фирми са непосилни. Затова сдружението ще иска от омбудсмана да атакува закона пред Конституционния съд. "Условията в него са поредна бариера за навлизането и оставането на пазара. Този закон е обида за всеки средноинтелигентен човек в страната", заяви вчера Пламен Стоянов от ръководството на Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива.
………….
Търговци на горива са готови на протестни действия при влизането на нов закон, регулиращ тяхната дейност
7 януари 2019 / 12:10
София, 7 януари /Христо Воденов, БТА/ Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива е готово да организира национални протести срещу влизането в сила на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и "неговия лобистки характер". Това съобщи в Националния п…
…
Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и неговият лобистки характер.
Начало:понеделник, 07 януари 2019, 11:00
Край:понеделник, 07 януари 2019, 12:00
Организатор:Национално сдружение на търговци и превозвачи на горива
Описание:Последствията, които ще настъпят, ако законът влезе в сила на 28.01.2019 г.
- Безсрочни национални протестни действия под наслов „Жълтите жилетки“.
Ще бъде представен призив към Президента на Републиката, Министър-председателя, Омбудсмана на Републиката и народните представители в 44-то Народно събрание да предприемат своевременно необходимите действия за удължаване на срока на влизане в сила на закона по параграф 9 от Преходните и заключителни разпоредби, с оглед сезиране на Конституционния съд на страната, на първо място – за отмяната на този изцяло противоконституционен закон, а впоследствие за приемане на законова регулация, която да е в синхрон с европейските норми и интересите на българските потребители.
Участници: Симо Симов – говорител на сдружението, и Пламен Стоянов – член на Управителния съвет.
…………
Проблемът в този законе ече има монопол на държавата, колкото повисокиса цените толкова по.високи са акцизите.
Държавата унищожава един частен бизнес за да поможгне на друг частен бизнес, което е трагично.
Ние дадохме предложения но никой не ги чу и не бяха отразени в закона.
35 стр дадохме как и къде се нарушава законодателството – българско и европейско.
Лобистки закон в интерес на големите фирми и в ущърб на малките фирми. Загубихме време да се опитаме с правни мерки да противодействаме.
Явно правото трябва да си го извояваме на улицата. Както се случва у нас и по света.
Сива икономика има в този бизнес. Безспорно. Ако е е1 млрд, това е мтного
Сивата икономика е от нелегален внос или от фиктивен износ.
Поискахме справка от митниците. Нашата рафитерия е изнасяла нефт за страни които са известни като поризводители на тази суровина.
Ако има нарушения законът нетрябва да влиза в сила и тези които имат власт да го спрат. На 4 януари приключиха обсъжданията по тази наредба която е противозаконна. НАР4ЕДБАТА копира закона и ако докажем противоречието с бълг и евр законодателство и бългКонституция трябва да се спре.
Дотогава ще бъдем на улицата.
Да се задейстнва Параграф 9 от ПРП на закона.
………….
Малки търговци на горива организират протест с жълти жилетки
07.01.2019 Инвестор, Недоволството е срещу закон за регулирането на икономическите дейности, свързани с нефт и нефтопродукти
Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива се опита да спре влизането Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и нефтопродукти. Законът бе обнародван в Държавен вестник на на 12 юли 2018 г. и с изключение на някои разпоредби влиза в сила през януари.
Законопроектът, срещу който още от предлагането му имаше възражения, предвижда регистрационен режим за фирмите, продаващи на едро и дребно горива, както и ежегодно обезпечение до 500 хил. лв. за петролните бази и складове.
Необходимите гаранции за всяка бензиностанция са 20 хил. лв., превозвачите на течни горива ще трябва да предоставят обезпечение от 3 хил. лв. за всяка цистерна. От 200 до 500 хил. лв. е задължителната банкова гаранция или депозит за дружествата, които се занимават с дистрибуция и пълнене на бутилки с втечнен газ.
Още по темата
Производителите на пропан-бутан са против новия закон за горивата
Депутати затягат кранчето на незаконната търговия с горивата
Тъй като Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива не успя да предотврати влизането на закона в сила, сега членовете му са готови да организират протест на „жълтите жилетки“ още тази седмица. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на няколко граници, каза пред БНР неговият говорител Симо Симов.
„Законът поражда огромен монопол, институциите не реагират. Ще излезем на улицата до пълното спиране на закона“, заяви Симов.
Законът по думите му поставя неизпълними условия – за да останеш на пазара в търговията на едро, трябва да имаш капитал от 1 млн. лв. и гаранция от 500 хил. лв. Това е несправедливо спрямо по-малките фирми. „Ние сме построили нашите бензиностанции в най-бедните райони и в селата“, допълни представителят на сдружението.
Той припомни, че през лятото е имало протест срещу проекта. Сега търговците очакват помощ от омбудсмана Мая Манолова, след като от президентството не са откликнали.
В сдружението членуват около 100 фирми. За първия протест са подготвени над 1000 жълти жилетки. Протестът не е политически, подчертават организаторите.
До края на седмицата се планират протести в големите градове и затварянето на граници „с жива сила“. „Отчаяните хора са готови на всякакви действия“, обясни Симо Симов.
Той обеща, че протестът ще е мирен и няма да се създава напрежение.
Сдружението е готово да атакува в съда наредбата, чрез която ще се прилага законът.
Депутатът Емил Димитров – Ревизоро от „Обединени патриоти“, който внесе спорния законопроект, нарече през лятото на миналата година митове и легенди „теориите“, които циркулират в публичното пространство относно новия закон.
Той бе категоричен, че промените целят единствено цистерните да бъдат регистрирани срещу 300 лв., а за бензиностанциите единственото изискване е да декларират обезпечение от 20 хил. лв. „Посочете ми за коя работеща и печелеща фирма 300 лв. са проблем. Нека предоставят гаранции и ще бъдат вписани легално в регистрите. Те не желаят“, каза тогава депутатът.
……………
Българските "жълти жилетки" планират затваряне на няколко граници
Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива започва протест
публикувано на 07.01.19 в 08:01 | обновено на 07.01.19 в 14:50 БНР
Автор: Наталия Ганчовска
Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива започва протест на „жълтите жилетки“ още тази седмица. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на няколко граници, каза пред БНР неговият говорител Симо Симов. „Хората са отчаяни и вече не издържат, борят се за хляба си. Отчаяните хора са готови на всякакви действия“, каза той. По думите му Законът за горивата поставя неизпълними условия.
В сдружението членуват около 100 фирми. За първия протест сме подготвили над 1000 жълти жилетки, предупреди Симов в предаването "Преди всички" и добави, че протестите у нас няма да ескалират като тези във Франция, а ще бъдат мирни. Симов отбеляза, че нямат контакт с организаторите на „жълтите жилетки“ във Франция, но полагат усилия, за да осъществят такъв и да ги поканят в България и да помогнат:
„Полагаме усилия да докараме част от тях тук. Те да застанат до нас и да подкрепят призива ни за спиране на закона“.
„Този път сме се написали кои сме, защото очакваме провокации – някой отново да вкара в нашия протест хора, които не знаят защо са там. Протестът ни не е политически. Искаме да се обърнем към държавата, а това са хората. Искаме да кажем на хората, че не само бизнесът ще пострада, ще пострадат и потребителите, когато се наложи монопол от най-важния енергиен продукт – петрола“, каза Симо Симов.
„Положихме много усилия да решим по юридически и дипломатически път спирането на този несправедлив лобистки закон, който поражда огромен монопол. В крайна сметка виждаме, че институциите не реагират. Затова решихме, че ще започнем протестни действия, като излезем на улицата до пълното спиране на закона. Към днешна дата отправяме призив към държавните институции, президент, премиер, Народно събрание, омбудсман за спиране на закона и отлагането му. Ще настояваме омбудсманът Мая Манолова да внесе пред Конституционния съд този закон“, коментира Симов и подчерта, че единствено институцията на омбудсмана им е обърнала внимание. Очаквали са подкрепа и от президента, но не са я получили, заради което Симов е на мнение, че държавният глава работи по двоен стандарт. „Безкрайно разочаровани сме от президентската институция“, подчерта още той.
Безсрочните протести са заради Закона за горивата, който трябва да влезе в сила в края на януари. Планират се демонстрации във всички големи градове, както и затваряне на някои граници.
Законът поставя редица бариери пред „малките“ в бранша, затова от Сдружението го определят като „лобистки“ и „корупционен“ в полза на големите вериги. За малкия бизнес е непосилно изискването за 20 000 лева уставен капитал, 20 000 лева банкова гаранция, както и наличието на 10 000 оборотни бутилки за пълнене с газ, това допълнително ще вкара в разход търговците с още 500-600 000 лева. Сдружението ще настоява за спиране на закона и да се даде на съд наредбата за неговото прилагане. Подаден е и сигнал в Европейската комисия за нарушение на антимонополното и антитръстово законодателство.
……………..
М. Владимиров: Липсата на адекватни действия на КЗК е проблемът на пазара на горивата
Подобни закони, като този за горивата, отклоняват вниманието, смята анализаторът
публикувано на 07.01.19 в 10:40 БНР
Очевидно е, че най-големият печеливш от Закона за горивата би бил едрият бизнес, големите дистрибутори на горива в България, каза пред БНР анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.
„Законът за горивата беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм. Ние в ЦИД наричаме това завладяване на държавата. Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии“, коментира той в предаването „Хоризонт до обед“.
Според него дори не е направен предварителен анализ за ефекта от закона. Той изказа мнение, че проблемът е по скоро в прилагането му, а не непременно в закона:
„Не че в сърцевината на текста има нещо, което е противоконституционно или дискриминиращо. Начинът на прилагане и това, че се отсяват едни групи срещу други групи – това води до монопол и липса на прозрачност. Проблемът е, че при прилагането на законите вече липсва всякакво доверие, че институциите действат честно“.
Ако малки дистрибутори излязат от пазара, ефектът от закона ще е повишаване на цената на горивата, каза експертът.
„Не е проблемът в малкия пазарен дял, който имат селските бензиностанции. Проблемът е в доставчиците на едро, които захранват тези малки бензиностанции. Въпросът е там дали играта не е по-голяма“, коментира той.
Според него решенията често се взимат на личностна основа, има субективен елемент и частен интерес през един по-общ закон.
Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата:
"Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем – защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марш по-висок от средните цени в целия регион".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
……………
Нов закон затваря 400 малки търговци на горива
Браншовици вещаят монопол и скъпи горива
ВАСИЛ ТАШЕВСКИ Монитор