Ако магистралите ставаха за ядене…

струма

С добро темпо държавата придвижва напред проектите си за милиарди. Само за седмица властта успя да доближи някои от процедурите до финалната права, а други направо да "затвори". Отново акцент в търговете са пътното строителство, жп инфраструктурата и енергетиката. Сред победителите и достигналите финалните етапи виждаме както изненадващи чуждестранни компании, така и редовните първенци от българския сектор. 

Милиардният жп търг

След години разтакаване и редицата обжалвания пред антимонополния регулатор Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) приключи една от най-мащабните обществени поръчки в последно време. Става дума за модернизацията на жп отсечката между Елин Пелин и Костенец, оценена на над 1 млрд. лева. Както "БАНКЕРЪ" невежднъж е писал, наддаването бе разделено на три обособени позиции – така че за всекиго да има по нещо.

Изненадващо първият лот бе спечелен от консорциум  начело с две турски фирми – "Дженгиз" и "Дуйгу". Ценовото им предложение е 498.8 млн. лв. без ДДС. За двете компании е известно, че бяха ангажирани със строителството на новото летище в Истанбул, сочено като едно от най-големите в света. "Дженгиз" обаче е работила и у нас – тя бе сред строителите на магистрала "Люлин". Фирмата е част от холдинг, основан през 1980 г., който сега вече осъществява дейност както в строителството, така и в енергетиката, минното дело, туризма и застрахователния сектор. Впечатление прави фактът, че турците надвиха конкуренцията на обединения с участието на "Трейс Груп Холд" и "Главболгарстрой". 

Втората обособена позиция по поръчката отиде при българо-италиански консорциум, съставен от фирмите "Салчеф" и "Гигастрой". Ценовата й оферта е в размер на 126.39 млн. лв. без ДДС, което бе достатъчно, за да победи единствения друг претендент на финала – полската "Тракция". Италианската група "Салчеф" е специализирана в жп инфраструктурата. Преди дни тя стана част от от изследователски проект, финансиран от Европейския съюз, за разработване на нови мерки за защита на железниците от пясък в пустинните райони. Съдейки пък по публичните данни българският й партньор "Гигастрой" е прибрал близо 14 млн. лв. от обществени търгове. 

По третата обособена позиция първа бе класирана офертата на българо-китайския консорциум между "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс – София". Ценовото му предложение е 283.8 млн. лв. без ДДС. (На второ място остана обединението между "Щрабаг и "Джи Пи Груп"). 

От съобщение на НКЖИ стана ясно, че няколко дни преди това е подписан и договорът за изграждане на тягова подстанция Казичене, която също е част от проекта Елин Пелин – Костенец. Изпълнители са "ВДХ" (предишното й име е "Водстрой 98") и "Еврометал строй-В". Сумата по договора обаче не бе оповестена. 

Модернизацията на жп отсечката Елин Пелин – Костенец се финансира по оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Общата дължина на трасето е 51 км, а проектната скорост е до 160 км/ч за конвенционални влакове. В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти  с обща дължина около 3 километра. Предвижда се и модернизация на пет жп гари.

Връзката между магистралите

Макар и с ново ръководство, Агенция "Пътна инфраструктура" добута почти до финала ключовия търг за строежа на пътя Мездра – Ботевград с индикативна стойност 302 млн. лв. без ДДС. Пречка засега се явява обжалването пред Комисията за защита на конкуренцията на процедурата по първия лот. По втория обаче прогнозната цена от 178.8 млн. лв. привлече шест оферти. Самостоятелно участват добре известните "ГБС – Инфраструктурно развитие", "Джи Пи Груп" и "Трейс Груп Холд". Конкурират ги консорциуми  начело с "Ер Кънстракшънс", "Европейски пътища" АД и "Пътстрой-92" АД. От пътната агенция залагат срок за изпълнение от 1096 дни, от които 180 дни за проектиране и 916 дни за строителство. Отсечката е част от направлението Видин – Ботевград. Обявено е за приоритетно, тъй като ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". 

За доизграждане на "Хемус" и "Струма" държавата планира да похарчи над 2 млрд. лева. Както е добре известно, дейностите по строителството на 134 км за 1.3 млрд. лв. от първата бяха възложени на държавното дружество "Автомагистрали". Но още след решението на кабинета бе повдигнат въпросът дали то има капацитет да се справи със задачата, или ще се сключват договори за подизпълнение, като се заобиколят процедурите по провеждане на обществени поръчки? Официалните данни, изнесени от строителния министър Петя Аврамова, донякъде дават отговора. Към 31 януари "Автомагистрали" разполага с 25 камиона, 20 тежки машини, 9 пътнически автомобила, 58 лекотоварни, а тези до 3.5 тона са 17 на брой. Има и 107 специализирани возила. Техниците във фирмата са 56, а квалифицираните работници – 146.

Как ще се процедира с "Хемус"  ще разберем  след има-няма месец, ако се осланяваме на думите на премиера Бойко Борисов. Неотдавна той обяви, че строителството на първите три лота от този аутобан ще започне още през март.

Правителството пое ангажимент до края на годината да сключи договор и за изграждането на "Струма" през Кресненското дефиле. Засега има обявена обществена поръчка с индикативна стойност от почти 900 млн. лева. Отделен въпрос е как ще подходи АПИ към строителството на тунела "Железница". През есента на 2018-а Борисов разпореди строителят "Джи Пи Груп" да бъде изваден от всички проекти с държавно и европейско финансиране. В съобщение до медиите пък фирмата обяви, че се отказва от проекта. Но официален документ и към момента не е постъпил в деловодството на пътната агенция. Излиза, че разпореждането на Борисов няма никаква тежест,  да не говорим за правен или търговски аргумент. Във всеки случай  "Джи Пи Груп" продължава да участва в големите търгове.

Такъв е случаят и с поръчката за 

газовата връзка с Гърция 

Компанията е сред кандидатите, до които ще бъде изпратена покана за предоставяне на ценова оферта. В състезанието за 185 млн. евро "Джи Пи Груп" играе в консорциум с "Главболгарстрой" и италианската "Бонати". На финалната права ще ги конкурират още четири обединения с български, китайски и гръцки фирми. Общата стойност на проекта е почти 470 млн. лева. На 5 февруари енергийният министър Теменужка Петкова обяви пред посланиците на ЕС в у нас, че строителството на газовата връзка между гръцкия град Комотини и Стара Загора ще започне през май. Интерконекторът ще бъде въведен в търговска експлоатация през 2020 година. Той е проектиран за транспортиране на 3 млрд. куб. м природен газ годишно, като на един по-късен етап капацитетът му може да се увеличи до 5 млрд. куб. м и да се създаде възможност за обратен пренос от България към Гърция.

През 2019-а строителните гиганти вероятно ще бъдат ангажирани и с полагането на тръбите за отклонението на "Турски поток" през страната – към момента има обявена обществена поръчка за внушителните 2.3 млрд. лева. Не е изключено към касите им да потекат и средства за саниране, след като правителството търси варианти за продължаване на програмата.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст