Транспортните министри на България, Полша, Унгария, Латвия и Литва поискаха от председателя на Европейския парламент Антонио Таяни да отложи гласуването на първия законодателен пакет "Мобилност". На 5 февруари министрите изпратиха писмо, в което отчитат, че приемането на текстовете ще има отрицателните последици върху автомобилния сектор и цялата икономика на общността.
"Товарните автомобилни превози… заемат съществена роля в икономиката на Европейския съюз, като създават заетост на около 3 млн. души, които са наети в 600 000 предприятия. Ефективното функциониране и конкурентоспособност на тези предприятия са жизненоважни за формирането на БВП на съюза и за създаването на работни места", се казва в писмото.
В началото на годината транспортната комисия на Европарламента одобри промени в законодателния пакет на фона на протест на български превозвачи и техни колеги от Източна Европа в Брюксел. Българският бранш получи подкрепата на нашите депутати, правителството и президента. Страната ни обяви "частична победа", но едно от ключовите искания на превозвачи ни беше пренебрегнато – превозните средства трябва да се зареждат или разтоварват веднъж на всеки четири седмици в държавата членка, в която е регистрирано транспортното предприятие. Наред с това евродепутатите искат транспортните фирми да имат право да осъществяват доставки в страна от ЕС три дни след трансгранична доставка, за да се подобри изпълняемостта и да няма "празни курсове".
Два от докладите по пакета "Мобилност" обаче изобщо не бяха приети от комисията. Оттам произтичат и многото неясноти. Сега изглежда, че основното искане на България е законодателният пакет да бъде оставен за следващия състав на Европейския парламент, когато балансът в него може да е различен.
"Финализирането на работата по Пакета за мобилност I съвпада с наближаващия край на осмия законодател цикъл на Европейския парламент, поради което е предмет на кратък времеви отрязък. Това поставя членовете на парламента под изключителен времеви натиск за постигане на компромис. Като следствие се формираха различни групи между членовете на Съвета на Европейския съюз, както и между членовете на Европейския парламент", се посочва още в писмото на транспортните министри на петте страни.