Спор няма. Извънредното положение накара много хора да си говорят сами. И да вършат неща, от които – в условията на нормален живот – или щяха да се срамуват, или щяха да треперят от страх да не ги налази “някой”. Примерно – българската прокуратура, Европейският съд по правата на човека или блюстителите на финансовата дисциплина в Европейската комисия.
Поводите за тез размисли и драски са два. Единият преди две седмици тихомълком се превърна в узаконен факт, чиито правни последици са трудни (даже невъзможни) за прогнозиране. Вторият е на път да бъде приет, подпечатан и обнародван в “Държавен вестник”, ако не се случи “познатото” чудо – някой се усеща, пали моторетката във фейсбук, премиерът Борисов се обижда и връща нещата в изходно положение. Обясняваме по ред на номерата.
На 13 март в деловодството на Народното събрание е заведен проект за проектозакон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Той е подписан от група народни представители на ГЕРБ. Сред тях е и Красимир Ципов, който би трябвало да е наясно със съдържанието и последствията, защото е юрист по образование, бил е заместник-министър на вътрешните работи, а в момента е член на Постоянната комисия по правни въпроси.
Съдържанието на проектозакона е кратко – има-няма 10-15 реда:
“Параграф единствен:
В чл. 355 (от Наказателния кодекс – бел. ред.) се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думата „наредба“ се добавя „правила или мерки“, а думите „с пробация или с глоба от сто до триста лева“ се заменят със „с лишаване от свобода до три години и глоба от хиляда до десет хиляди лева.“
2. Алинея 2 се изменя така: „(2) Ако деянието е извършено по време на епидемия, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи, наказанието е лишаване от свобода до пет години и глоба от десет до петдесет хиляди лева.“
Мотивите на вносителите също не са кой знае колко мащабни – и като обем, и като съдържание: “Законодателната инициатива произхожда от необходимостта за прецизиране на правната уредба и завишаване на санкциите, свързани с неспазването на правилата за противодействие на разпространението или появяването на заразителни болести, както и извършването на такива деяния, по време, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи.”
Още същият проектът е гласуван в пленарна зала на първо и второ четене, минава за благословия през президенството и на 23 март нововъведението влиза в сила.
Какво толкоз му е странното на този наказателен ремонт?
Ами просто е – в правния мир – и като теория, и като практика – не съществуват нормативни актове от сорта на дебело подчертаните по-горе “правила и мерки”, чието нарушаване се наказва със затвор и космически глоби. Има си законови и подзаконови нормативни актове, те са описани детайлно в Закона за нормативните актове, изследвани са достатъчно доволно в практиката на Конституционния съд и на Върховния административен съд. Така че две мнения по въпроса няма.
И още – банално е, но няма как – след като само ние виждаме разни неща навреме – ще се повтаряме: както писа “БАНКЕРЪ” пръв в бр. 12 от 3 април т.г. – Националният оперативен щаб е нелегитимен, защото е създаден със заповед на премиера, а не с постановление на Министерския съвет. Освен това не е юридическо лице и всичките му “мерки и теглилки” трябва да бъдат приемани само за сведение.
Колкото до министъра на здравеопазването, неговото извънредно правомощие – със заповеди да регулира обществени и бизнес отношения в сфери, нямащи нищо общо със здравето на нацията – също е много спорно. Да не кажем някоя по-силна дума.
Всъщност, защо ли да не я кажем? Чрез тази поправка в НК, управляващите тихомълком направиха доста сериозна крачка към удължаване на тоягата и смаляване на моркова. Защото оттук нататък всеки може да бъде арестуван, съден и осъден за нарушаване на някоя антипандемична мярка, примерно – да подаде ръка на красива девойка, слизаща от возило на градския транспорт. Или да пренесе възрастна жена до отсрещния тротоар на разкопана улица. Шега, шега ама на голо…
Вторият повод е заслуга на парламентарните Патриоти от ВМРО. На 4 май те внасят в деловодството на Народното събрание проектозакон за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. И тук текстът е кратък, така че го цитираме в пълния му блясък (курсивът наш – бел. ред):
“Параграф единствен:
Създава се чл. 26: Министерството на туризма предоставя на туроператорите, които извършват чартърни полети до България, държавна субсидия в размер на 6000 евро за всеки полет, в срок от две години от отмяна на извънредното положение, обявено с този закон.”
За разлика от проекта на депутатите от ГЕРБ, тук мотивите са доста по-обемисти и затова с тях ще се занимаваме в следващия брой. А и вече имаме текст за туризма (виж стр. 17).
Затова само маркираме основните ни възражения:
- Защо България трябва да доплаща на чартърните авиопревозвачи, след като те нямат нищо общо с туристическите предпочитания на клиентите си?
- Ако някой превозвач “стовари” във Варна или Бургас десетина пияни англичани, пак ли ще получи 6000 евро?
- Откъде, ако сметките на патриотите са верни, държавата ще извади 160-200 милиона, за да покрие този масраф?
Дааа, стига толкоз извънредно положение, че от много мерки накрая хептен ще оголеем и обосеем! И ще се докараме дотам, че преди всяко пленарно заседание, депутатите с едноминутно мълчание ще отдават почит на демокрацията, която лично те са “усмъртили” – със собствените си ръце и с ясното съзнание, че правят точно това!