Полудяваме бавно, полудяваме… съвсем!

Простете-в ремонт сме

Спор няма. Извънредното положение накара много хора да си говорят сами. И да вършат неща, от които – в условията на нормален живот – или щяха да се срамуват, или щяха да треперят от страх да не ги налази “някой”. Примерно – българската прокуратура, Европейският съд по правата на човека или блюстителите на финансовата дисциплина в Европейската комисия.

Поводите за тез размисли и драски са два. Единият преди две седмици тихомълком се превърна в узаконен факт, чиито правни последици са трудни (даже невъзможни) за прогнозиране. Вторият е на път да бъде приет, подпечатан и обнародван в “Държавен вестник”, ако не се случи “познатото” чудо – някой се усеща, пали моторетката във фейсбук, премиерът Борисов се обижда и връща нещата в изходно положение. Обясняваме по ред на номерата.

full 082929cc 4d4e 41ec 99d7 797dbf668529На 13 март в деловодството на Народното събрание е заведен проект за проектозакон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Той е подписан от група народни представители на ГЕРБ. Сред тях е и Красимир Ципов, който би трябвало да е наясно със съдържанието и последствията, защото е юрист по образование, бил е заместник-министър на вътрешните работи, а в момента е член на Постоянната комисия по правни въпроси.

Съдържанието на проектозакона е кратко – има-няма 10-15 реда:

Параграф единствен:

В чл. 355 (от Наказателния кодекс – бел. ред.) се правят следните изменения:

1. В ал. 1 след думата „наредба“ се добавя „правила или мерки“, а думите „с пробация или с глоба от сто до триста лева“ се заменят със „с лишаване от свобода до три години и глоба от хиляда до десет хиляди лева.

2. Алинея 2 се изменя така: „(2) Ако деянието е извършено по време на епидемия, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи, наказанието е лишаване от свобода до пет години и глоба от десет до петдесет хиляди лева.“

Мотивите на вносителите също не са кой знае колко мащабни – и като обем, и като съдържание: “Законодателната инициатива произхожда от необходимостта за прецизиране на правната уредба и завишаване на санкциите, свързани с неспазването на правилата за противодействие на разпространението или появяването на заразителни болести, както и извършването на такива деяния, по време, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи.”

Още същият проектът е гласуван в пленарна зала на първо и второ четене, минава за благословия през президенството и на 23 март нововъведението влиза в сила.

Какво толкоз му е странното на този наказателен ремонт?

Ами просто е – в правния мир – и като теория, и като практика – не съществуват нормативни актове от сорта на дебело подчертаните по-горе “правила и мерки”,  чието нарушаване се наказва със затвор и космически глоби. Има си законови и подзаконови нормативни актове, те са описани детайлно в Закона за нормативните актове, изследвани са достатъчно доволно в практиката на Конституционния съд и на Върховния административен съд. Така че две мнения по въпроса няма.

И още – банално е, но няма как – след като само ние виждаме разни неща навреме – ще се повтаряме: както писа “БАНКЕРЪ” пръв в бр. 12 от 3 април т.г. – Националният оперативен щаб е нелегитимен, защото е създаден със заповед на премиера, а не с постановление на Министерския съвет. Освен това не е юридическо лице и всичките му “мерки и теглилки” трябва да бъдат приемани само за сведение.

Колкото до министъра на здравеопазването, неговото извънредно правомощие – със заповеди да регулира обществени и бизнес отношения в сфери, нямащи нищо общо със здравето на нацията – също е много спорно. Да не кажем някоя по-силна дума.

Всъщност, защо ли да не я кажем? Чрез тази поправка в НК, управляващите тихомълком направиха доста сериозна крачка към удължаване на тоягата и смаляване на моркова. Защото оттук нататък всеки може да бъде арестуван, съден и осъден за нарушаване на някоя антипандемична мярка, примерно – да подаде ръка на красива девойка, слизаща от возило на градския транспорт. Или да пренесе възрастна жена до отсрещния тротоар на разкопана улица. Шега, шега ама на голо…

one col limit medium ceb1a5a5 e8d5 480b b191 b9ec90fdc1eaВторият повод е заслуга на парламентарните Патриоти от ВМРО. На 4 май те внасят в деловодството на Народното събрание проектозакон за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. И тук текстът е кратък, така че го цитираме в пълния му блясък (курсивът наш – бел. ред):

“Параграф единствен:

Създава се чл. 26: Министерството на туризма предоставя на туроператорите, които извършват чартърни полети до България, държавна субсидия в размер на 6000 евро за всеки полет, в срок от две години от отмяна на извънредното положение, обявено с този закон.”

За разлика от проекта на депутатите от ГЕРБ, тук мотивите са доста по-обемисти и затова с тях ще се занимаваме в следващия брой. А и вече имаме текст за туризма (виж стр. 17).

Затова само маркираме основните ни възражения:

  • Защо България трябва да доплаща на чартърните авиопревозвачи, след като те нямат нищо общо с туристическите предпочитания на клиентите си?
  • Ако някой превозвач “стовари” във Варна или Бургас десетина пияни англичани, пак ли ще получи 6000 евро?
  • Откъде, ако сметките на патриотите са верни, държавата ще извади 160-200 милиона, за да покрие този масраф? 

Дааа, стига толкоз извънредно положение, че от много мерки накрая хептен ще оголеем и обосеем! И ще се докараме дотам, че преди всяко пленарно заседание, депутатите с едноминутно мълчание ще отдават почит на демокрацията, която лично те са “усмъртили” – със собствените си ръце и с ясното съзнание, че правят точно това!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст