Прилагането на санитарните противоепидемични мерки предизвиква сериозни творчески проблеми. Какво е камерен оркестър? Това е съветски симфоничен оркестър след турне на Запад. Мнозина ще се сетят за този стар музикантски виц, след като са видели преди няколко дни традиционния Европейски концерт на Берлинския симфоничен оркестър. Заради санитарните мерки и изискванията музикантите да седят на определено разстояние един от друг програмата бе адаптирана за камерен ансамбъл. Дори тук не става дума за липсата на публика.
Какво бъдеще ги очаква големите оркестри? За да отговори на този въпрос, Испанската асоциация на симфоничните оркестри (Asociación Española de Orquestas Sinfónicas, AEOS) съвместно с Global Leaders Program – образователна програма за предприемачество в областта на музиката, в която участват Харвардският и Джорджтаунският университет, както и висшето учебно заведение „Дюк”, със сътрудничеството на образователната фондация ВВVА (Fundación BBVA) организира онлайн семинари. Те имаха за цел да анализират ситуацията, в която се намира секторът в целия свят. Обсъжданията преминаха под заглавието „(Пре)откриване на сцените: оркестри и публика в едни пост-Covid свят“.
„Ние трудно можем да реагираме на постоянното удължаване на извънредното положение и на санитарните мерки” – казва Ана Матео, председателка на AEOS.
„При класическата музика се работи в перспектива, с планиране в по-дълги периоди. Даже по-камерни изяви не могат да се осъществят, защото са предвидени със солисти и диригенти от чужбина, а границите са затворени“.
AEOS обединява 35 симфонични оркестъра от Испания и Португалия, които са в различно положение. Тези на държавна или друга публична издръжка са сравнително спокойни, но се притесняват, че не могат да работят и да изпълняват своята функция, а и че при съкращаване на разходите на първо място „режат” културата. При частните оркестри липсата на активна дейност означава и липса на приходи и ги кара да се възползват от различните правителствени мерки за подпомагане по време на пандемията.
Целта на тези семинари онлайн, започнали на 7 май и продължаващи на 14, 21 и 28 май, е да предизвикат дискусия, в която да се включат оркестри от цял свят. Понеже трябва да се планират нови форми на концертна дейност, които да отговарят на условията при постепенното отслабване на санитарните мерки и на първо място – да пазят здравето на музикантите, на служителите в залите и на публиката.
До изнасянето на концертите проблематичен е въпросът с репетициите. Според Ана Матео те ще започнат в намален състав, като всяка група ще има свой час за репетиция. Тази мярка само не решава проблема. Нормите изискват да се осигурят по пет метра между изпълнителите на духови инструменти, било дървени или медни, и по два метра между струнните. И това не изчерпва всичко. При симфоничните оркестри би могло по някакъв начин музикантите да се разположат на сцената, но при оркестрите в оперните театри, които се намират в оркестрината – музикантите няма къде да „ходят“. Може би ще свирят със слушалки в ушите от разстояние, от различни стаи. От друга страна, изпълнението пред публика с маски, според Ана Матео, не само е невъзможно за някои инструменталисти, но и едва ли ще въздейства положително на хората, дошли да се потопят в един друг свят и да забравят действителността.
В семинарите онлайн е предвидено да вземат участие специалисти от Швеция, САЩ, Великобритания, Хонконг и Австралия. За 14 май е предвидена темата „Да опазим публиката и музикантите: сигурност и хигиена след пандемията“; за 21 май – „Нови формати на концертите: изкуство след пандемията“; за 28 май – „Да привлечем и да върнем публиката: комуникация след пандемията“.
Организаторите казват, че може да се присъства на тези семинарите след безплатна регистрация на www.aeos.es/webinars/.