Строителният бранш у нас показва добро темпо на развитие, включително и в сравнение с останалите страни от Европейския съюз. Докато ceĸтopът в ЕС зa втopи пopeдeн мeceц (през юни) oтчитa yвeличeниe oт 2.9% cпpямo мaй, у нас нapacтвaнето му е почти двойно повече – c 4.7 на сто. Също за втори пореден месец.
Тенденцията е добра, ако си припомним влoшaвaнeто на тези показатели пpeз фeвpyapи, мapт и aпpил, ĸoгaтo всичко вървеше надолу. Може би покачването сега е логично с оглед на факта, че вече сме в активния строителен сезон. Не бива обаче да пропускаме факта, чe пo вpeмe нa извънpeднoто пoлoжeниe – oт cpeдaтa нa мapт дo нaчaлoтo нa мaй, работата в българския ceĸтop "Cтpoитeлcтвo"
не беше забранена,
ĸaĸтo се случи в peдицa eвpoпeйcĸи дъpжaви. Тогава българските строители си извоюваха правото да не си стоят вкъщи, като в замяна обещаха да спазват социалната дистанция.
Проведеното през август кратко бизнес изследване от Националният статистически институт за ефекта на извънредното положение и последвалата епидемична обстановка върху икономиката показва, че приходите на 56.3% от строителните компании не са се променили, а
при 10.2% от тях даже са се увеличили.
Само една трета от дружествата докладват за намаляване на паричните постъпления.
Не бива да се пропуска още нещо: през юни т. г. индексът на произведената строителна продукция, изчислен от сезонно изгладени данни, е над равнището от месец май. Като продукцията от гражданското/инженерното строителство се увеличава с 5.3%, а от сградното – с 4.4 процента.
Ситуацията в сектора е по-различна и заради това, че правителството налива сериозни пари в него, особено за изграждане, ремонт и поддръжка на пътища.
В последните месеци се раздават едни милиони така, както се прави само преди избори. Когато управляващите се опитват да огреят с топлината си всички едновременно – и пенсионери, и деца, и земеделци, и… всеки бранш, който "изохка" по някакъв повод.
Но най-обгрижвани
отново са строителните фирми.
И по-специално онези, които строят магистрали, първокласни пътища, междуселски шосета…
Премиерът Бойко Борисов също не един и два пъти е отбелязвал важното значение на този сектор.
"Инфраструктурните проекти винаги са били във фокуса на работата на правителството", заяви той и на правителственото заседание на 19 август. "Те са неотменен приоритет, независимо от трудностите, пред които ни изправя пандемията от коронавируса. Защото нашата цел е още по-добро, по-бързо и по-безопасно пътуване на всеки един българин", допълни по-късно мисълта си във Фейсбук профила си. Хубаво звучи.
В подкрепа на тези премиерски думи,
правителството отпусна 379 млн. лв.
за модернизацията на близо 69 км от пътя Видин – Ботевград (между пътния възел "Макреш" и обходния път на Монтана). Явно връзката "Дунав мост 2" – магистрала "Хемус" (а оттам и с другите три магистрали – "Тракия", "Струма" и "Марица") – и тази година остава водещ проект в инвестиционната програма на Агенция "Пътна инфраструктура" и на МРРБ.
В края на юли, правителството даде 81.421 млн. лв., с които да бъдат разплатени извършващите се в момента строително-монтажни работи на 16-километровата отсечка от "Хемус" в участъка между Буховци и Белокопитово (на територията на областите Шумен и Търговище). По договор, обектът трябва да влезе в експлоатация през 2021 г., но ако не възникнат допълнителни затруднения, възможно е строителството да приключи и по-рано.
Припомняме, че през декември 2019 г. Министерският съвет пое ангажимент
за осигуряване на 1.38 млрд. лв.
за изграждането на последните 88.9 км от АМ "Хемус" в участъка от пътен възел "Поликраище“ до пътен възел "Белокопитово". С парите ще се плати изготвянето на технически проекти и изпълнението на строително-монтажните работи, което трябва да приключи през 2022 година. Така строителните работи се извършват и откъм София, и откъм Варна.
Интересно е, че шорт листата с фирми, които вземат обществените поръчки в сектора "Строителство", е все една и съща. А вратичка в закона позволи на държавната компания "Автомагистрали", макар и без опит и техника за извършване на такава дейност, да получи 1.38 млрд. лв. и то без обществена поръчка, да довърши АМ "Хемус".
Нащрек
Въпреки оптимистичните числа от статистиката и многото пари, които се насочват към сектора на строителството, през юли показателят за бизнес климата в строителството се понижава с 1.8 пункта в резултат на влошените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. По-резервирани са и прогнозите им за строителната активност през следващите три месеца. А анкетата на НСИ тези дни показва и увеличение на броя на клиентите със закъснения в плащанията.
Пито – платено
Хубаво е да си близък с управляващите (независимо дали у нас или пък в Европейския съюз). Винаги ще получиш потупване по рамото, каквото и да направиш. Така и България, в лицето на правителството на ГЕРБ, не получи многократно коментираната санкция за забавения строеж на 23-километровата отсечка от обходния път на Габрово с пари от ОП "Транспорт 2007-2013 година". Все пак сме част от управляващата Европейска народна партия. Обходният път бе първият етап от подготовката за изграждането на тунел под Шипка, който също се забавя.
Каквото и да си говорим, хубаво е, че все пак се разминахме с връщането на тези пари. Иначе държавният бюджет трябваше да олекне с над 11 млн. лв. (5.66 млн. евро). А най-хубаво е, че макар и след седем години, всичко приключи в полза на бизнеса и редовия автомобилист.
Oбxoдният път нa Гaбpoвo e чacт oт тpaнcпopтнoтo нaпpaвлeниe Бyĸypeщ – Pyce – Димитpoвгpaд – Aлeĸcaндpyпoлиc и e възлoвa тoчĸa пpи движeниeтo в пocoĸa Ceвep – Юг. Чpeз нeгo ce ocъщecтвявa пpeминaвaнeтo пpeз Cтapa плaнинa в цeнтpaлнaтa чacт нa Бългapия и се спестяват разходи за транспорт – и на хора, и на товари.