СПА туризмът се превръща в приоритет

СПА Велинград

Една стара легенда разказва, че когато БОГ разпределял  земята сред  народите по света, българите закъснели и териториите свършили. Но, за да не останат ощетени нашенци, Отецът, откъснал късче от рая и го дарил на страната ни.

Не е трудно да повярваме в тази легенда, ако съдим по богатствата и красотата на природата, с които България е  надарена. Още римляните са оценили вълшебството на нашите минерални извори. А от години се знае, че страната ни се нарежда на второ място в света (след Исландия) по дебита  на извиращата тук  лечебна минерална вода.

 

Фактът, че минералните води имат целебни сили е известен на хората по българските земи  от векове. Именно около тях се зараждат и редица български населени места, сред които Хисаря, Сандански, Велинград, както и столицата ни – София. Въпреки това, доскоро тези природни дадености сякаш бяха подценявани. През последните две-три десетилетия обаче все по-често взорът и на бизнеса, и на държавата се насочваше към създаване на дългосрочна визия за тяхното оползотворяване.Формира се и по-държавническо мислене в тази посока. Особен акцент беше поставен върху

развитието на СПА туризма у нас

– позитивен ход, тъй като все по-отчетливо обществото ни разбираше, че именно той ще осигури възможност за целогодишната заетост на местата  за настаняване в градовете, които са благословени с наличието на минерални извори.

Целогодишният здравен туризъм бе темата, с която  преди дни Българският съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA) събра във Велинград всички, от които зависят решенията за дългосрочните перспективи пред този немалък отрасъл от българската икономика. Във връзка със световната пандемия, в града беше свикан антикризисен конгрес.

Освен министърът на туризма Маряна Николова, патрон на събитието беше и присъстващата всяка година на българските спа конгреси Чила Мезоси, главен секретар на Европейската СПА асоциация. В срещата взеха участие и представители на бизнеса, а също и много общински ръководители.

В програмата на Конгреса бяха включени актуални теми, свързани с проблемите, произтичащи от  пандемията. А участниците в него се опитаха да начертаят стратегия за работа на Медикъл/СПА и СПА сектора в условията на извънредно положение и извънредна епидемична обстановка.

Акцентите бяха поставени върху ролята на българските

климатолечебни и балнео-климатолечебни курорти

за подобряване здравния статус на населението.

Тук е моментът да кажем, че новият министър на туризма Мариана Николова още в първите дни след назначаването й на този пост обяви, че водещ приоритет в работата на Министерството на туризма, а и неин личен ангажимент, ще бъде превръщането и утвърждаването на страната като целогодишна туристическа дестинация. Тя не пропуска да подчертае, че именно балнео- и СПА туризмът са сред продуктите с най-голям потенциал за привличане на пътувания през  четирите сезона. А природните дадености на страната ни, като благоприятен климат и изобилие от минерални води, са отлична база за развитие на висококачествени туристически продукти от палитрата на балнео, медикъл, СПА, таласо и уелнес.

Нека не забравяме, че у нас са  проучени

над 600 минерални водоизточника с 1600 извора

и общ денонощен дебит над 270 млн. литра. Повечето от тях извират  от голяма дълбочина и са изключително чисти, а това превръща България във водеща туристическа дестинация в сектора на СПА туризма.

Очевидно тази посока на действие както от страна на бизнеса, така и на Министерството на туризма дават резултат. Това отчетливо личи от данните от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ), които показват, че независимо от пандемията от COVID-19, интересът към СПА и балнео туризъма у нас не е намалял. Според тях, пренощувалите туристи в местата за настаняване до 30 август 2020 г. – само в община Велинград – са над 141 хиляди, а в Хисаря – над 64 хиляди. Не са за подценяване и по-малките курорти: Сандански – над 40 000 спа туристи, Павел Баня – над 25 000, Девин – около 20 000, Сапарева баня – 14 хиляди.

Данните от информационната система потвърждават, че традиционно интересът към СПА курортите в страната си е   предимно  нашенски. Българите са над 90% от всички посетители в този тип курорти. Анализите на министерството показват, че чуждестранните туристи предпочитат да практикуват СПА туризъм предимно като част от морската си почивка, но все пак има и запазен интерес от тяхна страна към СПА дестинациите и във вътрешността на страната.Именно тези цифри са и предизвикателството пред министерството на туризма, което трябва

здраво да поработи за популяризирането

на здравния туризъм у нас пред света.

Министър Марияна Николова дава знаци, че  мисли в тази посока – от думите й  по различни поводи, свързани с темата СПА туризъм става ясно, че за нея преимуществото на този туристически продукт за икономиката ни, са свързани преди всичко с предоставянето на комплексна услуга, с привличане на по-платежоспособни гости, по-добра  запълняемост на базата и откриване на нови работни места. Това от своя страна допринася за

промяна в имиджа на България

като място, предлагащо висококачествени услуги, които пък са предпоставка за  привличане на туристи от по-високи категории.

Все пак не бива да забравяме, че важен фактор за успешното развитие на здравния туризъм, на СПА и балнео-туризма е и наличието на развита мрежа от лечебни курорти, които у нас са над 50 на брой. Градове и курорти като Кюстендил, Сандански, Хисаря, Поморие, Банкя, Павел баня, Вършец, Сапарева баня, Девин, Велинград, Банско, Албена, Баня, Варна, Добрич, Хасково, Стара Загора, Бургас и т.н. стават все по-популярни и зад граница като конкурентни центрове за лечение и рехабилитация.

Според министър Николова, много чужди туристи вече намират основания  да сравняват високото качество на здравния туризъм у нас с  този в най-известните курорти в Европа. А с цел популяризирането на този и на другите видове туризъм, ресорното министерство разполага със специално разработени видеоклипове, pre-roll видеа, банери и други рекламни материали на тема здравен и СПА туризъм, адаптирани на различни езици – английски, немски, руски, румънски, сръбски, шведски, норвежки, иврит и много други, предназначени за целевите пазари, на които България провежда активна рекламна кампания – дигитална, в социалните мрежи, печатна и външна.

Туристическото ведомство работи активно и с водещи чуждестранни медии, и с онлайн платформи като

CNN, BBC, Euronews, CNBC и eSky,

както и с българските медии, с общините и представителите на туристическия бранш, за популяризиране на възможностите за здравен и СПА туризъм в България и през четирите сезона.  Николова поясни , че в тази връзка са осигурени и реализирани онлайн публикации, дигитално съдържание, вкл. и за здравен и СПА туризъм, снимков и информационен материал.

Усилията в тази посока са съвсем навремени, тъй като според данните за застаряването на населението в Европа, хората на възраст над 65 години на Стария континент, които разполагат и със свободно време, и с покупателна способност, представляват повече от 20% от цялото население на нашия континент. А се констатира

нарастване  на броя на  туристите

със  затруднена  мобилност и със  специфични  нужди. Според прогнозите, до края на годината те ще станат 127 млн. в световен мащаб. Ето защо не е чудно, че здравният туризъм се превръща в бързо развиваща се индустрия в редица страни –Тайланд, Сингапур, Малайзия, Дубай, Турция, Бразилия, страните от Източна Европа.

България има значителен потенциал да се наложи на този пазар с акцент върху балнеология (MedicalSPA) и СПА(WellnessSPA). Стига, разбира се, хората в бранша да съумеят да използват дарените ни от природата предимства на страната ни.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст