Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до столичната топлофикация с настояване да бъде оптимизирана информацията в съобщенията за фактура, така че на клиентите да е ясно колко точно дължат, какви суми се прихващат и какви се връщат с изравнителните сметки.
Препоръката е в резултат на стотици жалби, свързани с обслужването от "Топлофикация София" и начислените сметки за отоплителния сезон 2019-2020 г.
"Абсолютно объркващи са разликите между окончателните съобщения към фактурите и изравнителните сметки, които хората получават. Информацията е в насипно състояние. Те не могат да разберат какво пише във фактурите. Драстично се нарушава Директивата за енергийна ефективност, в която се казва, че трябва да е бъде ясно, включително и с графики", каза пред бТВ Ковачева.
Тя заяви, че гражданите изобщо не могат да разберат какво има да плащат. "Топлофикация" не издава фактури, а съобщения към фактури и това е един от въпросите, които също поставям в препоръката си към дружеството. Настоявам за предоставянето на такава, защото там има крайна сума – тотал, ясно е какво плащаш. Вчера с граждани, които искаха да си получат фактурите, се опитахме да ги поискаме но ни беше отказано с претекст, че не са юридически лица. В същото време предоставянето им не е проблем за останалите топлофикации в страната", посочи общественият защитник.
Ковачева ще присъства на изслушването на "Топлофикация – София" в Комисията по енергетика, където ще постави въпросите на гражданите, синтезирани в препоръката си до ръководството на дружеството. С въпросите може да се запознаете тук.
Правата и интересите на клиентите на "Топлофикация София" ЕАД са нарушени и на основание Закона за омбудсмана, смята Ковачева и се обръща към дружеството със следните препоръки:
"Топлофикация София" ЕАД да изпраща на битовите си клиенти фактури най-малко веднъж годишно.
Да бъде оптимизирана информацията в съобщенията към фактурите и сметките, така че тя да се предоставя по ясен и разбираем начин, като недвусмислено се посочва и актуалната дължима сума.
На сайта на дружеството да бъдат публикувани разяснения на достъпен език към образеца на съобщение към общата фактура.
Тя пита още съществува ли технически проблем с билинг системата на "Топлофикация София" ЕАД, който е довел до хаос в информацията при плащанията на равни месечни вноски, както и има ли проблем с изчисляването на окончателно дължимите суми от гражданите.