С близо 20% са намалели нивата на пътния травматизъм в България през последните 10 години. Това съобщиха от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
Днес в Хисаря беше открита Шестата годишна конференция „Безопасна пътна инфраструктура“, допълват още от прес-центърпа на ведомството. Събитието се организира от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ в града.
Пред форума заместник-председателя на Държавна агенция Анжелина Тотева е съобщила, че вече има разработена Стратегията за безопасност на движението на България за периода 2021 – 2030 година. По думите й , документът анализира постигнатите резултати през предходното десетилетие и поставя амбициозни цели за следващото.
„Страната ни тръгва от прекалено високи стойности. За пример – в началото на 90-те години, когато по пътищата ни е имало в пъти по-малко автомобили, жертвите са надхвърляли 1500 на година. През годините сме намалили тази цифра близо два пъти, но това продължава да е крайно недостатъчно“, подчертава Тотева. Според нея е нужно да се постигне устойчивост на резултатите, защото към момента продължава да има месеци с ниски нива на пътния травматизъм и ръст на инцидентите в определени дни или месеци.
„Ключовата тема е устойчивост. Устойчивост на мерките, решенията и политиките, които провеждаме“, заявява още Тотева и допълва, че затова е толкова важна Стратегията като документ, но още по-важно е и нейното реално прилагане в практиката.
В тази връзка от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предвиждат към нея да има тригодишни планове за изпълнение, които да се актуализират ежегодно – за да има постоянен мониторинг на резултатите и да се взимат всички допълнителни мерки, където това е нужно.
„По този начин това няма да бъде поредният стратегически документ, а реален план с конкретни стъпки, който да следваме и да актуализираме в ход“, допълва Тотева и акцентира на надеждата си, че това да е платформа за обединяване на усилията на всички, които искат да допринесат за повишаване на безопасността на движението у нас. „Стратегическите цели са общи, а в действията за постигането им може да даде принос и неправителственият сектор, отделните институции и обществото като цяло“, каза още зам.-председателят на агенцията.
Тотева обръща внимание и на инфраструктурата като ключов елемент за повишаване безопасността на движението.
„Винаги, когато има човешки фактор ще има и човешки грешки. Затова е толкова важно да имаме щадяща инфраструктура проектирана да запазва живота. В тази връзка е ключово транспонирането и реалното прилагане на Директива 2008/96, с която да се разшири и обхвата на одитите по пътна безопасност“, коментира тя и пояснява, че текстовете по транспонирането вече са подготвени от екипа на държавната агенция.
Конференцията събра на едно място представители на държавната администрация, неправителствени организации, експерти и специалисти по пътна безопасност, както и собственици, и управители на едни от най-големите фирми, занимаващи се с пътно строителство. Форумът предостави трибуна за свободен обмен на мнения по въпросите, касаещи безопасността на пътната инфраструктура в България, това посочват организаторите от браншовата организация.