Колкото и странно да изглежда, управляващата партия в Полша „Право и справедливост“ даде заден ход за почти пълната забрана на абортите, въпреки че се беше зарекла да не се отказва от тази толкова "хуманна мярка". Протестиращите за правото на законно премахване на плода победиха, но засега.
Правителството на премиера Матеуш Моравецки обяви през седмицата, че отлага обнародването и прилагането на решението на Конституционния съд за затягане на законодателството за абортите. Началникът на кабинета на министър председателя Михал Дворчик уточни, че властите не са се изплашили от многохилядните протести.
"Води се дискусия и би било добре да се даде известно време за диалог и намиране на нова позиция в тази трудна и предизвикваща силни емоции ситуация", заяви той, допълвайки, че съдебното решение трябваше да бъде обнародвано на 2 ноември, но благодарение на компромиса на управляващите това не се е случило, а без обнародване то няма правна сила.
Завръщане в Средновековието
На 22 октомври полският конституционен съд постанови, че абортът дори и при дефект в плода е в противоречие с конституцията на страната. Предложението беше внесено от група от 119 консерватори, по-голямата част от които от управляващата партия "Право и справедливост". Новите текстове се противопоставят на разпоредба, приета през 1997 г., позволяваща абортите, когато плодът има тежки малформации, здравето на жената е в риск или бременността е резултат от кръвосмешение или изнасилване. Интересен факт е, че на същия ден САЩ подписаха декларация за борба с абортите заедно с още 30 правителства. Основните поддръжници на пълната забрана са Бразилия, Египет, Унгария, Индонезия, Уганда, Беларус, Саудитска Арабия, Бахрейн, Ирак, Судан и Либия.
Поляците се обидиха, че са в един списък с предимно авторитарни държави. Протестите не закъсняха, започнаха с призива "Това е война“, но постепенно фокусът им се разшири и бе поискана оставката на кабинета. Промени се и призивът на: "Правителството не е бременност, следователно може да бъде отстранено". Организаторите на демонстрациите обявиха, че не желаят животът им да зависи от "банда фанатици“, които не знаят в кой век живеят. Протестиращите, към които се присъединиха фермери, миньори и таксиметрови шофьори, посочиха, че това е началото на революцията, защото забраната на абортите е само малка част от проблемите на Полша. Пред парламента беше издигнат импровизиран паметник на демокрацията, на който имаше панделка с надпис "Ще те защитим".
Според редица правозащитни организации източноевропейската държава е направила рязък завой към средновековния религиозен фанатизъм или пък управляващите търсят печеливши политически стратегии. При всички положения хората на Моравецки се изплашиха от все по-многобройните протести, както и от снизходителната реакция на Европа към поредния конфликт с Варшава. Премиерът си даде ясна сметка, че не се ползва с голям авторитет в Брюксел. Той няколко пъти предупреди демонстрантите, че по време на пандемия не бива да правят "масови сборища“, защото заради тях ще се разнесе по-голяма зараза. Те обаче не се отказаха и го обвиниха, че нарочно е избрал такъв момент, за да прокара "мракобесния си закон“.
Варшава превърна полякините в аборт туристки
Федерацията по въпросите на жените и семейното планиране определи случващото се като "сценарий от филм на ужасите". Председателката й Кристина Капура смята, че достойнството на майките, принудени да раждат увредени деца, които никога няма да водят независим живот, е напълно пренебрегнато. И за нея това е престъпление.
В Полша се правят от няколкостотин до 1100 аборта годишно, което е сравнително малък брой за 38-милионната страна. Това обаче е официалната статистика на фона на всевъзможните забрани и ограничения. Само че полякините намират начини да ги заобиколят, прибягвайки до нелегалните аборти и аборт туризъм предимно в Германия и Словакия. Според неправителствени организации всяка година става дума за над 200 хил. прекъсвания на бременността по този начин.
Съдейки по социологически проучвания, до 80 процента от поляците се противопоставят на по-строгия закон за абортите. Но съвсем не са малко и тези, които настояват за тяхната забрана или силното им ограничаване. Това е част от по-голяма международна тенденция, от която най-вероятно е бил повлиян и полският конституционен съд. Случващото се по улиците обаче показва, че при сериозните различия в позициите може би сега е времето за истинска дискусия за репродуктивните права.
Гняв срещу католическата църква
Лидерът на "Право и справедливост" Ярослав Качински беше подложен на натиск от крайно десните в партията си за предложението за абортите, като преди това на няколко пъти го оттегляше след бурна обществена реакция. Докато по-балансираното крило във формацията осъзнава, че въпросът не допринася много за повишаване на подкрепата сред умерените избиратели. Част от неговите представители обвини католическата църква, че е провокирала новите мерки. Безспорен факт е, че в последните години в страната рязко са се увеличили про-християнските и националистическите активисти.
Гневът срещу църквата накара хиляди демонстранти да влизат в храмовете и да прекъснат богослуженията. Стигна се и до сблъсъци между протестиращи и националисти в центъра на Варшава. Крайнодесният лидер Роберт Бакевич обяви, че националистически групи ще създадат "национална гвардия" за защита на църквите.
В едно от обръщенията си към вярващите на площад "Св. Петър" във Ватикана папа Франциск сравни жените, които правят аборт, с хора, които наемат убиец, за да си решат проблемите. Според него абортът никога не е приемлив, без значение дали плодът е фатално болен или има патологични отклонения и призова лекарите да помагат на жените да износват децата си, дори бременността да носи риск от смърт на новороденото.
"Как може акт, който прекъсва напъпил живот, невинен и беззащитен, да бъде терапевтичен, цивилизован или просто хуманен? Питам ви: Правилно ли е да унищожаваме човешки живот, за да решим проблем?", попита папа Франциск. И насъбралите се дружно му отговориха: "Не!".
Макар да е смятан за по-либерален от предшествениците си, Франциск не промени становището на католическата църква за семейното планиране и секса. Той обаче подчертава, че църквата трябва да се концентрира не толкова върху налагането на доктрината си, а върху достигане до онези, които са се отклонили от нея, и до хората в нужда.