В редица западни държави каското за кола на ток е средно с около 50% по-скъпо, като най-ясно това личи във Великобритания. Но на практика каското на електромобила би трябвало да е дори по-евтино като процент от общата оценка в сравнение с нормалните автомобили.
Колите на ток имат много по-малко движещи се части, по-неподатливи са на повреди, поддръжката им е доста по-евтина, и накрая вероятността да бъдат откраднати е в пъти по-ниска.
Застрахователите обаче се тревожат от твърде високата цена на батерията, чиято подмяна след злополука може спокойно да им струва и 15 000 евро, както и от факта, че твърде малко сервизи са подготвени да ремонтират електромобили, а липсата на конкуренция държи висока цената на труда. В България обаче подобни притеснения не се забелязват.
При нас застрахователите гледат по-прагматично и предлагат изгодни условия на собствениците на електромобили. Например
при новото "Зелено каско" на "Булстрад"
– специален еко-пакет, собствениците на електрически и хибридни автомобили получават допълнителна отстъпка от 10% на застрахователната премия по Каско Стандарт, както и карта за безплатна Пътна помощ. В допълнение клиентите на "Зелено каско" получават и безплатна помощ при евентуално изчерпване на заряда на електромобила им – или чрез репатриране до най-близката зарядна станция, или чрез авариен заряд от мобилна зарядна станция на компанията.
В резултат на разумното поведение на българските застрахователи „Каско” полицата не поскъпва, показва статистиката на КФН. Към октомври 2020-а в цените й почти не се отчита промяна спрямо 2019 г., показват и последните данни на Асоциация на българските застрахователи.
Всичко изглежда точно, но не е.
Всеки притежател на автомобил знае колко ценно е да има активна застраховка Каско, защото по-малко ще му се налага да мисли за последствията при настъпване на някакво непредвидено събитие като пожар, природно бедствие, кражба или злоумишлено действие от трети лица.
Но и всеки ползвател на застраховка Каско, претърпял щета, се е сблъсквал с
процедурата по завеждането на щетата
и още по неприятния момент на евентуален отказ. Защо?
Застрахователите обикновено отказват плащане по застраховка Каско при наличие на щети по детайли на автомобила, които вече са били констатирани при сключването на застраховката.
Но вината е у собственика на колата, защото не е чел общите условия на повечето застрахователи, а в тях пише: „Застрахователят не изплаща обезщетение за увреждане, което е описано и/или заснето при извършването на огледа и заснемането на застрахованото МПС при сключване на застрахователния договор.“
Застрахователят не плаща и за „самодейност”,
т.е. за отстранени от собственика щети по автомобила, които не е представил за оглед пред застрахователната компания.
Когато отстраните за своя сметка щети по автомобила (възникнали преди или след сключване на застраховката), не забравяйте задължително да отидете на оглед при застрахователя след приключване на ремонта. Това ще Ви даде правото да получите обезщетение от застрахователя при следваща щета на същото място. Важно е да носите със себе си застрахователната полица и да се уверите, че в протокола са отбелязани възстановените щети по автомобила.
Запомнете, че трябва да запазите протокола си от огледа!
Третата причина за неплащане е лъжата
Една от най-големите заблуди е, че застрахователят няма да плати, ако сами сте си ожулили колата. Застрахователят покрива щети от самокатастрофи, това включва и леки вреди – одраскване, ожулване, счупване.
Добрата практика изисква, да не не описвате обстоятелства, които експертите разобличават като лъжливи. Вие не притежавате познанията и зоркото око на един експерт, който ежедневно разглежда щети. Щетите по автомобила ясно му показват, че няма как да са нанесени така, както сте излъгали, съответно и няма как да получите обезщетение за това.
Застрахователят не плаща за откраднато
Добре е да знаете, че някои детайли не се покриват от застраховка Каско, като например кражба на гуми, чистачки, волан, джанти и фарове, тъй като собственика злоумишлено може да ги е увредил. За тези детайли ще получите обезщетение само, ако са увредени вследствие на ПТП с автомобила, след като се направи оценка на стойността им (колко амортизирани са били).
Не се покрива кражба или изгубване на заключващи механизми и/или активиращи устройства/приставки на допълнителните средства за защита, в това число дистанционно управление.
Срещу кражба можете да застраховате единствено трайно монтирани елементи в автомобила, като те трябва задължително да бъдат описани в отделна позиция на застрахователната полица – става дума за допълнително трайно монтирана поставена аудио, видео или др. техника или СD чейнджър.
„Съдействие” на кражбата
Ако застрахованият автомобил бъде откраднат, задължително трябва да представите описаните в предложението за сключване на застраховката брой ключове, брой дистанционни за аларма и двата талона. Невъзможността да представите точния брой описани неща, ще бъде основание за отказ от страна на застрахователя, независимо от обяснението.
За да бъде покрит риска „Кражба на МПС“, никога не оставяйте в автомобила документите му, ключа за запалване или ако променяте броя на ключовете и дистанционните, незабавно уведомете застрахователната компания.
Напомняме ви да не оставяте НИКОГА колата, дори и за 10 секунди с ключовете или документите в нея. За съжаление продължават случаите на откраднати автомобили с работещ двигател, оставен така, например за да се стопли колата в студените дни, докато собственика затваря гаража, оставя детето си пред детската градина или си купува кафе на път за работа от близката будка.
Липсата на талон
за технически преглед на практика означава:
^ Да управлявате автомобил с изтекла валидност на технически преглед, което е недопустимо. От една страна защото сте обект на глоба от контролните органи и от друга, защото ще Ви откажат изплащане на обезщетение по застраховка Каско.
^Автомобил, който е технически неизправен към момента на застрахователното събитие, ще бъде основание за отказ от плащане или ще създаде много допълнителни трудности при изплащане на обезщетение. В този ред на мисли като техническо неизправно се смята МПС, незаредено с необходимите смазочни материали, охладителна течност, подходящо гориво и други, от некачествени такива, или от замръзването им, както и експлоатация на МПС с неподходящи за сезона или износени гуми.
Срокът на уведомлението е важен
При настъпване на застрахователно събитие трябва да предприемете всички мерки за ограничаване размера на щетите и да не извършвате ремонтно-възстановителни работи по МПС преди представител на Застрахователя да е огледал и документирал вредите.
Но най-важно е да запомните, че първо трябва да уведомите компетентните органи, според вида на събитието като се свържете с КАТ на номер 166 или на 112. При кражба на автомобила се информира РУ на МВР, а при пожар трябва да се свържете с Противопожарна служба на телефон 160. При възникване на по лека катастрофа може да подпишете двустранен протокол с другия участник в ПТП-то и без КАТ.
След възникване на събитието, трябва да се свържете със Застрахователя на посочените в полицата дежурни телефони, за да получите указания за последващите действия – да посетите ликвидационния център на съответната застрахователна компания, за да попълните бланка – уведомление, в която се описва какво се е случило или ако Вашата застрахователна компания има мобилна група, да ги изчакате на мястото на събитието. Преимуществото на посещението от мобилна група е, че тя завежда щетата на място и не се налага да посещавате ликвидационен център, за да я завеждате впоследствие. По-малка е вероятността нещо да се обърка, след като от мобилната група са регистрирали щетата. При щети възникнали на паркинг, когато друго МПС е увредило вашето – може да заведете щетата и без да уведомявате КАТ и застрахователя в момента на събитието.
Срокът за уведомление на застрахователя при кражба или грабеж на МПС е до 24 часа от узнаването. За друг вид събития срокът за уведомление е от 3 до 5 работни дни.
Застраховка Каско не покрива:
– Щети вследствие употреба на алкохол или други упойващи вещества. Мислете добре преди да се качите зад волана, дори и да сте „малко” подпийнали. Ако нещо се случи, освен Каското, в тези случаи не важи и Гражданската отговорност на вашето МПС, освен това подлежите на редица глоби от контролните органи. Не предоставяйте вашия автомобил на неправоспособни или нетрезви водачи!
– Умишлени действия или груба небрежност на застрахованото лице или членове на неговото семейство, както и щети вследствие земетресение и последиците от него!
– Вреди, причинени от водач на застраховано МПС, който не притежава свидетелство за правоуправление на МПС в необходимата категория или то е с изтекъл срок на валидност.
– Нарушаване на правилата за движение по пътищата от страна на водача и неспазване предписанията на компетентните органи.
– Не забравяйте да уведомите застрахователя при промяна на данните на МПС или собственика. При закупуване на МПС с валидна застраховка Каско, трябва в срок до 15 дни от прехвърлянето на автомобила да отидете при застрахователя, за да го уведомите за промяната за да ви издаден анекс.