Сагата с „Автомагистрали“ приключи. Засега само с пожелания!

АМ „Хемус“ в участъка между Боаза и връзката с пътя Плевен - Ловеч

Трусът, разтърсил държавни фирми и администрации след назначаването на служебното правителство, не подмина и предприятието "Автомагистрали". В крайна сметка служебният регионален министър Виолета Комитова и директорът на дружеството се договориха да се разделят цивилизовано.

 

Първоначално регионалното министерство смени ръководството на държавната фирма, но изпълнителният директор Стоян Беличев отказа да напусне. Мотивът му бе, че промените не са вписани в Търговския регистър. Беличев и Комитова си разменяха писма. Той си взе болничен, но се оплака че министърката не искала да разговаря с него. Все пак двамата се видяха и явно са се разбрали някак си. Шефът на "Автомагистрали" наистина ще бъде сменен, но след като новото ръководство бъде отразено в Търговския регистър. Събитието вероятно няма да се забави много, след като беше сменено и ръководството на Агенцията по вписванията.

До кадровите смени в "Автомагистрали" се стигна след проверки на строителното министерство и резултатите от одита на Сметната палата в държавното дружество. Бяха потвърдени съмненията, че то е получило

поръчки за над 4 млрд лв. в нарушение на законовите изисквания.

От общо 14 договора за период от пет години, шест са сключени без да се провежда процедура за възлагане на обществена поръчка. Компанията не е имала необходимия ресурс за строителството на съответните обекти и е превъзложила дейностите на редица частни фирми на "тъмно", т.е. според своите собствени вътрешни правила и без реални критерии, което естествено води и до субективни оценки.

След проверка на регионалния министър пък се оказа, че екипът на "Автомагистрали“ е платил авансово, без да се постарае да защити държавния интерес, 1.8 млрд. лева за построяване на отсечката от магистрала "Хемус" от Боаза до Търговище. Въпреки това няма дори проект. Платени са и 220 милиона лева за укрепване на несъществуващи свлачища.

Комитова обяви, че министерството е предприело действия за връщането на парите, които счита за подарени на избрани фирми, и ще изиска пълното обезпечаване на предплатените суми съобразно разпоредбите на търговското законодателство. Освен това тя помоли

осем български банки да не осъществяват транзакции

по сметките на „Автомагистрали“. В писмото си до тях министърът иска да не плащат нищо, подписано от Стоян Беличев или упълномощени лица, освен парите, дължими по трудови правоотношения.

Беличев също отговори с писмо, в което казва, че подобно разпореждане ще доведе до тежки последици, тъй като освен договорите за изграждане на магистрала „Хемус“, дружеството има и контракти за текущ ремонт и поддържане на пътища в цялата страна. Така че „забавянето на плащания по тях ще доведе до искания за неустойки, които ще бъдат платени от българския данъкоплатец“.

След проведената най-накрая среща между спорещите страни министър Комитова е уверила, че всички разплащания от страна на държавата ще продължат без проблем и в срок, а Беличев е обещал приемственост.  

В крайна сметка докладът за дейността на „Автомагистрали“ показва как държавното дружество е пренебрегвало принципите на пазарната икономика и конкуренцията. Една фирма например и получила 100 млн. лв. аванс за една нощ.

Виолета Комитова разказа и как с министерско постановление са били определени

500 млн. лв. за укрепване на 84 свлачища.

Около половината от тези пари са раздадени на 25 фирми авансово през декември 2019-та. Към днешна дата, година и половина по-късно, има изпълнен проект само по едно свлачище – край Рилския манастир. А 83 свлачища към датата 1 юни са без разрешителни за строеж. При все че срокът на договорите им е 2-годишен, до края на 2021-а. И след като за толкова време проектите не са били издадени на хартия, в оставащите 6 месеца, в които има и зимен период, шансовете те да бъдат завършени са минимални. 

Същата схема се наблюдава и при строителството на магистрали. На всичко отгоре цените на всяка услуга са били определяни по оферта на фирмата изпълнител. Което е просто обща прогнозна стойност за съответния процес.

На нещо като заключителен брифинг регионалният министър оптимистично увери, че обществените поръчки ще бъдат върнати там, където трябва. Положителното от цялата история било, че след осветляването на този начин на правене на бизнес обществото вече няма да го приема. Такава практика вече нямало да се допуска, нямало да има любими на властта дружества. Занапред повече фирми ще участват в обществените поръчки, като ще бъдат включвани повече малки и средни предприятия.

На фона на раздадените милиарди обаче,

тези приказки не звучат много успокоително.

Поне докато министерството не си върне парите. Ами ако някоя от фирмите, облажили се от "Автомагистрали", обяви фалит? 

Междувременно Софийската градска прокуратура оповести, че е образувала досъдебно производство за извършено престъпление от длъжностно лице в "Автомагистрали". Разследването е за периода от 1 януари 2016-та до 31 декември 2020 година и ще установява дали умишлено не са били положени достатъчно грижи за ръководенето, управлението и стопанисването на възложената работа, от което са последвали значителни щети за предприятието. То е възложено на Националната следствена служба. А иначе делото е взето на специален надзор от Върховната касационна прокуратура.

Големият въпрос сега е дали всички хубави обещания, че разкритите схеми за облагодетелстване на този или онзи с държавни пари ще бъдат прекъснати завинаги, няма да потънат някъде след предстоящите избори? И дали следващото правителство няма да се обзаведе със свои любими фирми изпълнителки.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст