Как час по-скоро да спре войната по пътищата, която отнема живота на средно двама българи всеки ден. Тази болна тема ще обсъждат на среща днес следобед транспортният министър Георги Тодоров и Националния съвет на Съюза на центровете по авто-мото подготовка.
„Министър Георги Тодоров покани на среща представителите на преподавателите по авто-мото подготовка на 21 юни с идеята да обсъдят задълбочено всички варианти и да се намери най-доброто решение за повишаване качеството на обучение на кандидат-водачите, така че да се гарантира безопасността на всички участници в движението.“ Това заявиха специално за „БАНКЕРЪ“ от пресцентъра на транспортното министерство.
Както вече стана известно, в края на миналата седмица представители на автошколите заплашиха с протест, ако не бъде спряно въвеждането на подготвените по-рано промени в Наредба №37 за условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство. Наредбата е издадена от транспортното министерство.
А инструкторите негодуват
и срещу вече влезлите в сила от 14 май 2021 г. промени в Наредба №38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.
Да се спре въвеждането на подготвените промени в Наредба №37 и да се направи ревизия на влезлите в сила преди месец промени в Наредба №38. Около тази идея са се обединили представителите на автошколите по време на проведеното в неделя след обяд в с. Ягода, Старозагорско, общо събрание на Националния съвет на Съюза на центровете по авто-мото подготовка, съобщи участник в съвещанието.
Това е нашето категорично решение, с което ще се явим на срещата с министър Георги Тодоров в понеделник (21 юни), подчерта той, изказвайки задоволство от получената покана за аудиенция на най-високо равнище.
За да стане ясно за нашите читатели, ще се опитаме да посочим накратко къде е заровен коренът на проблема при обучението и изпитите на кандидат-водачите на моторни превозни средства (МПС), който доведе до конфликт между транспортното министерство и автошколите и до заплахи за протести.
Най-напред, в интерес на истината трябва да отбележим, че
служебния министър Георги Тодоров наследи проблема
от ексминистър Росен Желязков. Именно по негово време промените в Наредба №37 и влезлите вече в сила изменения на Наредба №38 и методиката към нея, са инициирани и подготвени от ръководството на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Те бяха силно подкрепени от бившия зам.-министър на транспорта Ангел Попов (по-известен в средите на автотранспортния бранш като Геле Линейката), както и от част от ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) .
Някои от предлаганите основни промени в Наредба №37 предвиждат увеличаване на броя на часовете за практическо обучение на автомобила от 31 на 41, както и внедряване на електронна система за постоянен контрол на това обучение.
„Поръчан и
разработен е специален софтуер,
за който са платени немалко пари, чрез който още при влизането си в учебния автомобил инструкторът и кандидат-водачът трябва да се легитимират чрез своите мобилни телефони“ – обясни за „БАНКЕРЪ“ преподавател в автошкола. „За целта и двамата трябва да имат айфони или поне смартфони – софтуерът е недостъпен за обикновените телефони. Ако кандидатът притежава обикновен телефон – просто няма да може да кара курс за водач и цял живот ще управлява каруца или велосипед“ – коментира инструкторът. Ако обаче кандидатът има модерен телефон – след потеглянето на учебния автомобил той и инструкторът ще могат да бъдат следени по време на цялото обучение по кормуване.
Нещо, което няма никакъв смисъл, защото, първо, няма никакво значение как са те обучавали, а на какво са те научили. И второ, защото според председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов –
това следене „нарушава човешките права“.
Единственото, от което обществото се интересува, е дали си придобил необходимите знания след съответното обучение, а не как именно си ги придобил – легнал или седнал, дали инструкторът ти е обяснявал всичко спокойно и подробно или е нервничил, че не си подал навреме ляв мигач.
Самото качество на обучението се доказва не с тотално следене, а по време на полагането на практическия изпит, за което си има, както посочихме по-горе, цяла Наредба №38 и методика за нейното прилагане. Да не говорим, че ИААА няма капацитета да следи практическото обучението на толкова много учебни автомобили на всички автошколи по цялата страна!
Тогава защо е този зор да се въвежда тази електронна система за следене на обучението? Явно – първо, за да се дадат едни пари на една фирма за създаването на софтуера, и второ – за да се хвърли прах в очите на обществото, като се демонстрира, че, видите ли, всичко при обучението вече ще бъде много открито, прозрачно и супер обективно.
Пълна измама!
Практическият ефект от въвеждането на тези промени в Наредба №37 ще е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева, изчисли представител на една от автошколите, участвал във вчерашното съвещание.
Всъщност цялата истина лъсва веднага, когато се прегледат влезлите преди малко повече от месец (от 14 май) в сила промени в Наредба №38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите и в Методиката за провеждане на изпитите.
Най-фрапиращата промяна в методиката е записана в т. 2.3.2.9: „Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП“ (б.а. – пътно-транспортно произшествие). Преди промяната от 14 май изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача, докато сега комисията ще чака той да направи второ такова!
Защо, ако кандидатът за водач не успее да убие човек първия път,
ще трябва да му се даде втора възможност да го стори, както се казваше някога в един стар анекдот на Шкумбата?! Какво друго може да означава това, освен толериране на бъдещи нарушители и потенциални убийци на пътя?
Но и това не е всичко. След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит.
Нормално – всеки има право да се жалва! Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса – с последното изменение в Наредба №38 той вече има право да се жалва директно пред изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“. Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита
шефът на агенцията може еднолично да реши проблема
на жалващия се – как, може само да гадаем – и в крайна сметка той да подаде документи за да получи шофьорска книжка!
Друго нововъведение в Наредба №38 е изпитите да се провеждат на едни и същи маршрути. Какво значи това? Че курсистът ще бъде обучаван само и единствено на тези маршрути и дето се казва – той ще ги научи наизуст и ще може да кара по тях едва ли не – с вързани очи. Че това изпит ли е? Така ли се подготвя водач, който да може да реагира на всякакви пътни условия и ситуации?! Все едно да завършиш българска филология в Софийския университет, като предварително знаеш, че от цялата литература от Омир до Любомир Левчев ще бъдеш изпитан само върху стиховете на Ботев?! Че защо ти е тогава да четеш Йоан Екзарх, Софроний Врачански и дори Яворов и Вапцаров?!
Ако това не е предпоставка за корупция
– здраве му кажи! Дали с такива изменения в нормативната база ще се преборим с убийствата по пътищата?!
Та именно заради тези последни изменения в Наредба №38 и методиката към нея представителите на автошколите ще поискат днес от министър Георги Тодоров да бъде направена ревизия на ръководството на ИА „Автомобилна администрация“.
По повод дейността на тази агенция, както писа вече „БАНКЕРЪ“, уволненият за пети пореден път неин инспектор Иво Кръстев изпрати на 14 юни поредния си сигнал до Европейския главен прокурор Лаура Кьовеши.
По непотвърдена информация най-вероятният резултат от днешната среща между министър Георги Тодоров и представителите на автошколите ще бъде отлагане на решаването на проблема до избора на редовен кабинет. Което звучи и най-логично.
Запознати твърдят, че върху служебния транспортен министър са правени опити за оказване на сериозен натиск за приемане на промените в Наредба №37 от т.нар. „лобисти“ (по определението на преподавателите по авто-мото подготовка). Остава да се надяваме, че министър Георги Тодоров няма да се поддаде на натиска!
Белчо Цанев