Транспортът е сред тежко пострадалите отрасли в условията на пандемията. Авиокомпаниите у нас бяха сред тези, които няколко пъти надигаха глас за подкрепа в трудната ситуация на силно намалелите пътувания.
По време на парламентарното изслушване министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров съобщи, че са предвидени 30 млн. лева за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Министърът се яви в залата на Народното събрание, за да отговори на въпроси относно концесията на "Летище София“.
На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса, Георги Тодоров обясни, че това е станало през октомври миналата година, когато концесионерът е поискал това изменение в концесионния договор заради пандемията.
Промяната предвижда отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Анализът на Световна банка е установил, че за да се възстанови балансът на концесията този вариант за най-удачен. Но това важи само за концесията на „Летище София“. Всъщност по отношение на двете летища в Бургас и Варна отлагането е година за година, подчертава министър Тодоров.
Според него, „ако тръгнем да ревизираме този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него“. Още повече, че българската държава вече е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн лева. Инвестиционната програма предвижда изграждане на „Терминал 3“, а при нарастване в следващите години на трафика – и на нова писта за излитане и кацане.
Относно летищните такси министър Тодоров подчертава, че те не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор. Процедурата предвижда до края на август всяка година операторът да коментира таксите с всички, които ползват летищните услуги от столичния аепропорт. Те се приемат на база общо решение, отговаря транспортният министър.
С подписването на концесионния договор „Летище София“ ЕАД като търговско дружество е загубило своята функционалност. То вече не е летищен оператор, но има определени активи и средства. Затова министър Тодоров е предложил вливане на компанията в „Летище Пловдив ЕАД, което също е сто процента държавна собственост. И никак не му върви в концесионирането. Мотивът е, че така ще се осигурят средства за развитие на пловдивския аеропорт като летищен оператор и заедно с това ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични в счетоводния баланс на „Летище София“ ЕАД.
По отношение на изграждането на ново летище у нас министър Тодоров е категоричен, че един такъв проект е икономически необоснован. България в момента разполага с пет летища за международни полети, както и с други по-малки летища с търговска цел, които покриват нуждите на страната.