Концесията на “Летище Пловдив” май отпада

Модернизацията на “Летище Пловдив” ще струва 18 млн. лв. на държавата.

Транспортът е сред тежко пострадалите отрасли в условията на пандемията. Авиокомпаниите у нас бяха сред тези, които няколко пъти надигаха глас за подкрепа в трудната ситуация на силно намалелите пътувания.

По време на парламентарното изслушване министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров  съобщи, че са предвидени 30 млн. лева за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Министърът се яви в залата на Народното събрание, за да отговори на въпроси относно концесията на "Летище София“.

На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса, Георги Тодоров обясни, че това е станало през октомври миналата година, когато концесионерът е поискал това изменение в концесионния договор заради пандемията.

Промяната предвижда отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Анализът на Световна банка е установил, че за да се възстанови балансът на концесията този вариант за най-удачен. Но това важи само за концесията на „Летище София“. Всъщност по отношение на двете летища в Бургас и Варна отлагането е година за година, подчертава министър Тодоров.

Според него, „ако тръгнем да ревизираме този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него“. Още повече, че българската държава вече е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн лева. Инвестиционната програма предвижда изграждане на „Терминал 3“, а при нарастване в следващите години на трафика – и на нова писта за излитане и кацане.

Относно летищните такси министър Тодоров подчертава, че те не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор. Процедурата предвижда до края на август всяка година операторът да коментира таксите с всички, които  ползват летищните услуги от столичния аепропорт. Те се приемат на база общо решение, отговаря транспортният  министър.

С подписването на концесионния договор „Летище София“ ЕАД като търговско дружество е загубило своята функционалност. То вече не е летищен оператор, но има определени активи и средства. Затова министър Тодоров е предложил вливане на компанията в „Летище Пловдив ЕАД, което също е сто процента държавна собственост. И никак не му върви в концесионирането. Мотивът е, че така ще се осигурят средства за развитие на пловдивския аеропорт като летищен оператор и заедно с това ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични в счетоводния баланс на „Летище София“ ЕАД.

По отношение на изграждането на ново летище у нас министър Тодоров е категоричен, че един такъв проект е  икономически необоснован. България в момента разполага с пет летища за международни полети, както и с други по-малки летища с търговска цел, които покриват нуждите на страната.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли парламентарните избори от 27 октомври да бъдат касирани?

Подкаст